Connemara - bäst när det gäller?

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tystamarie
  • Startdatum Startdatum
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Jaha, och jag som INTE är connemara människa har på en vecka 1)VArit och hälsat på Lofty Rodric och Cosheen Finnbar(tror jag han heter...)på Loftystuteriet. 2) Firat Rolls Royce 25 årsdag på Ragnarps stuteri. och idag3) Varit och betäckt ett sto med Poetic Justice...

Måste säga att dessa alla individer fått mig att (nästan) byta ras ;)
Väluppfostrade och snygga allihop.

Jag börjar förstå er som "älskar" connemaror.
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Kommer du på att du vill byta, så vet du var jag bor. Säljer eller lånar dig gärna en av valfri färg och kön. Tyvärr är det inte så många färger och jag får ju nästan bara ston ...men. Kom och hämta, jag vet ju att den får det bra hos dig.
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

elmelts skrev:
Kommer du på att du vill byta, så vet du var jag bor. Säljer eller lånar dig gärna en av valfri färg och kön. Tyvärr är det inte så många färger och jag får ju nästan bara ston ...men. Kom och hämta, jag vet ju att den får det bra hos dig.

Om jag hittat en ny "ridkompis" till hösten så kanske jag tar dig på orden och lånar en av dina över vintern... ;) :angel:
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Ni som är insatta i connemara-avel, vet ni något om den irländska hingsten Ashfield Festy (Fresty??) , står en avkomma till honom i stallet.
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Jag skulle vilja veta lite om Grytåsa Kallemero. Är han i avel eller vad.....? Har hört att han varit dålig, stämmer detta? Jag har själv ett underbart sto efter honom.
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Är det någon som vet nåt om Värnbergs Orion? Och MY Lane?:D Min ponny är efter dem.. Och connemaror är bäst när det gäller! :banana:
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Jag har också en connemara efter V. Orion. Vad har din häst tävlat i för något?
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Tystamarie skrev:
Tulira Robuck? Spännande att höra för han ser trevlig ut, men vadå hoppning? Castleside Tigue? Hoppning? Eller menar du utseendet?

Bade Tulira Robuck och Castleside Tigue har fatt manga avkommor som gar MSVA hoppning. Robuck har aldrig tavlats i hoppning da Lady Anne Hemphill (agaren) inte alls ar intresserad av det, utan haller sej till utstallning och avel.
Tigue vann The Young Irelander i loshoppning som 3-aring, och har gatt vidare till att vinna championat for Connemara-hingstar i bade loshoppning och uppsutten. Dock ar han inte tavlad enligt det traditionella systemet LD-MSVA da intresse inte heller finns pa den sidan av agaren, men han har anda bevisat att han kan tycker jag. Dessutom ar han en lite lattare hingst, MYCKET lattare an tyngdlyftaren Robuck, och jag ser hellre att prestations-Connemarorna ar av den lite lattare typen, eller i alla fall inte av korhast typen som manga pa Irland vill bevara.
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

L.Shadow är väl inte imp.Irland? Han är väl en svenskfödd ponny E. Artist 765?
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Min arbetskamrat har upptäckt Internet och dess underbara värld när det gäller att stamforska. Hennes högt älskade gamla ponny som hon knappt vet något om har nu börjat få en stam. Hon vet att den är född 1985 och att han har samma pappa som en svenska pålle som hette Hummelbro Harry. Och att han har ett arabsto som mamma. När hon och jag satt framför Nätet hittade vi den här Harry, och han skulle vara efter en hingst som hette just "Tulira" och någonting mer. Vet du om den Tulira du nämnde har några hingstar efter sig med det prefixet? är Tulira ett stuterinamn? Jag vill så gärna hjälpa henne att få fram mer info om hennes gamla ponny och hajade till när jag såg Tulira Robuck i ditt inlägg...
Mer info om Tulira-hästarna tack!!
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

HalyBailey skrev:
Min arbetskamrat har upptäckt Internet och dess underbara värld när det gäller att stamforska. Hennes högt älskade gamla ponny som hon knappt vet något om har nu börjat få en stam. Hon vet att den är född 1985 och att han har samma pappa som en svenska pålle som hette Hummelbro Harry. Och att han har ett arabsto som mamma. När hon och jag satt framför Nätet hittade vi den här Harry, och han skulle vara efter en hingst som hette just "Tulira" och någonting mer. Vet du om den Tulira du nämnde har några hingstar efter sig med det prefixet? är Tulira ett stuterinamn? Jag vill så gärna hjälpa henne att få fram mer info om hennes gamla ponny och hajade till när jag såg Tulira Robuck i ditt inlägg...
Mer info om Tulira-hästarna tack!!

Här är stamtavlan på Harry
Hummelbro Harry 33-84-2480
Kön: hingst/valack
Född: 1984
Färg: Skm (f sv), stj, vtkrhbf


Tulira Highball RC 47 Tulira Mairtin IRE 214 Tooreen Ross IRE 99
Glen Nelly IRE 1344
Julie IRE 2246 Carna Bobby IRE 79
Windy Dun IRE 1803
Spiddal Rose RC 220 Rebel Wind IRE 127 Inver Rebel IRE 93
Windy IRE 782
Errisbeg Rose IRE 2895 Carna Dun IRE 89
Dolan Rose IRE 1132
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Ohh! Tack så hemskt mycket!!
Tulira Highball ringer bekant...Hur läser jag av resten av leden bakåt? Gissar att de första fyra raderna tillhör honom och att från Spiddal Rose och neråt är Harry´s mamma.
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Tulira ar ett slott som ligger i County Galway pa vastra Irland och darav har stuteriet fatt sitt namn. Det agdes forrut av Lord och Lady Hemphill, vilka bada har ett stort intresse i Connemara-avel. Lady Anne ar aven en av de framsta Connemara-domarna pa Irland.
De har under manga, manga ar avlat fram Connemara-ponnier, framst for utstallning.
Numera bor de inte ens em km fran oss, och bada ar runt 80 ar, men avlar fortfarande aktivt.
De ar trevliga individer som kan mycket om avel och Connemaror. Deras hastar ar ocksa trevliga individer som presterar samtidigt som de ser bra ut.
Det finns mycket pa internet om Tulira-stuteriet om du letar.
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

HalyBailey skrev:
Ohh! Tack så hemskt mycket!!
Tulira Highball ringer bekant...Hur läser jag av resten av leden bakåt? Gissar att de första fyra raderna tillhör honom och att från Spiddal Rose och neråt är Harry´s mamma.




Så här skall det se ut...

Hummelbro Harry 33-84-2480

e. Tulira Highball RC 47
u. Spiddal Rose RC 220

ee.Tulira Mairtin IRE 214
eu. Julie IRE 2246

ue. Rebel Wind IRE 127
uu. Errisbeg Rose IRE 2895

eee. Tooreen Ross IRE 99
eeu. Glen Nelly IRE 1344

eue. Carna Bobby IRE 79
euu. Windy Dun IRE 1803

uee. Inver Rebel IRE 93
ueu. Windy IRE 782

uue. Carna Dun IRE 89
uuu. Dolan Rose IRE 1132
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Är bara lite nyfiken. Ni som avlar på connemara vilka hingstar väljer ni i år och till vilka ston? Vad hoppas ni få fram (hopp, dressyr mm)? Är inte så kunnig på stammarna men försöker lära mig. Själv betäcker jag mitt sto, efter Cliften Wind-Brantshammar Korak, med Coosheen Finbarr. Bla för att jag ville ha en utan Slieve Dara. Sen är han riktigt snygg också.
 
Senast ändrad:
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

elmelts skrev:
Är bara lite nyfiken. Ni som avlar på connemara vilka hingstar väljer ni i år och till vilka ston? Vad hoppas ni få fram (hopp, dressyr mm)? Är inte så kunnig på stammarna men försöker lära mig. Själv betäcker jag mitt sto, efter Cliften Wind-Brantshammar Korak, med Coosheen Finbarr. Bla för att jag ville ha en utan Slieve Dara. Sen är han riktigt snygg också.

Jag betäcker med Janus på mitt sto e.Dale Haze ue. Pommac, för att behålla/förstärka både gångarter och rastypiskt.
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Ska betäcka mitt sto som är efter Brantshammar Korak med Garryhack Frederick. Tycker att han är en snygg hingst med bra stam och egna meriter i både hoppning och dressyr.
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Det var några stycken här inne som pratade om Hagens Vanity och jag får tyvärr meddela att allt är inte bra med henne. Min kompis Julia köpte henne av familjen som hade 2 döttrar och vanten har varit frisk och sjuk till och från och nu vet vi ju varför :( Dem var med i en dressyr för hon hade varit frisk ett bra tag och i kondis och allt, dem kom 2.a i en lagtävling dressyr och julia red ärevarvet ett varv och hon kände att vanten blev seg och konstig så hon satt genast av och ledde henne bort men vanten ramlade ihop mitt i öppningen.Tidningen skrev "syrebrist men så var det inte tyvärr. Dem fick åka ner till strömsholm för att hitta felet, hon har en tumör på hjärtat och max 2 månader kvar att leva :cry: Den ponnyn som är så himla fin och min kompis älskar vanten överallt annat kan inte tänka sig detta. Tycker det är jättetråkigt :cry:cry många där hemma som gråter just nu :cry: jag är tyvärr inte hemma men önskar att jag hann säga farväl jag med, HINLA fin ponny det där :cry:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp