giowanna
Trådstartare
Hej alla!
Det va längesen jag var här nu, men ni "äldre" kanske minns mig :-)
Jag hade dvärgpinschern Arne, som tyvärr fick somna in i oktober 2008, pga överrörliga leder, bara 3,5 år gammal.
Som det är nu, är jag mammaledig, och vi flyttar till Sala om ett par månader, för att jag ska utbilda mig till sadelmakare. Där kommer vi bo i tre år, sen bär det av ner hit till Skåne igen, och jag startar eget.
Redan nu är jag sjukt hundsugen, men förstår ju att det inte kommer funka att skaffa hund mitt i utbildningen som är på heltid, och mannen jobbar heltid med viss pendling. Dessutom är mina barn idag 1 och 3 år, och det hade inte gjort ngt om de va liiiite större :-D
Jag har tänkt på hundval ett tag nu, och kommit fram till dessa raser:
Finsk Lapphund
Lancashire Heeler
Labradoodle
Det jag vill ha från hunden, är bla:
Lugn i olika omgivningar, inte överspänd (som tex dvärgpinschers kan va)
Lugn med barn (såklart lär jag barnen att behandla hunden rätt!)
Pigg på att träna och lära sig saker (agility, lydnad mm)
Inte allt för stor i kroppen (annars skulle new foundland varit med!)
Social med alla, inte för skällig (Ok med lite vakt, men när vi sagt ok, ska hunden lugna sig)
Orka och vilja röra sig mkt, skogspromenad, bad i vatten osv
Nu kommer jag inte på mer... Men mycket är ju som man lär hunden, även om det såklart blir mkt lättare att träna "rätt" ras till det man vill ha :-)
Kom gärna med förslag, invändningar,eller vad som helst
Det va längesen jag var här nu, men ni "äldre" kanske minns mig :-)
Jag hade dvärgpinschern Arne, som tyvärr fick somna in i oktober 2008, pga överrörliga leder, bara 3,5 år gammal.
Som det är nu, är jag mammaledig, och vi flyttar till Sala om ett par månader, för att jag ska utbilda mig till sadelmakare. Där kommer vi bo i tre år, sen bär det av ner hit till Skåne igen, och jag startar eget.
Redan nu är jag sjukt hundsugen, men förstår ju att det inte kommer funka att skaffa hund mitt i utbildningen som är på heltid, och mannen jobbar heltid med viss pendling. Dessutom är mina barn idag 1 och 3 år, och det hade inte gjort ngt om de va liiiite större :-D
Jag har tänkt på hundval ett tag nu, och kommit fram till dessa raser:
Finsk Lapphund
Lancashire Heeler
Labradoodle
Det jag vill ha från hunden, är bla:
Lugn i olika omgivningar, inte överspänd (som tex dvärgpinschers kan va)
Lugn med barn (såklart lär jag barnen att behandla hunden rätt!)
Pigg på att träna och lära sig saker (agility, lydnad mm)
Inte allt för stor i kroppen (annars skulle new foundland varit med!)
Social med alla, inte för skällig (Ok med lite vakt, men när vi sagt ok, ska hunden lugna sig)
Orka och vilja röra sig mkt, skogspromenad, bad i vatten osv
Nu kommer jag inte på mer... Men mycket är ju som man lär hunden, även om det såklart blir mkt lättare att träna "rätt" ras till det man vill ha :-)
Kom gärna med förslag, invändningar,eller vad som helst