Letade häst för ett par år sen, och hade satt budgeten till max 70'. Hittade en annons på en jättesöt femårig valack (endast porträttbild i annonsen). Lät helt perfekt. Framåt utan att bli het, snäll vid all hantering, bra exteriör och fin hovkvalitet. Helt rätt för mig, så jag bokade tid med ägaren, och körde dit för provridning. Långt att köra - ca tolv mil en väg. Hon hade begärt 75, men kunde kanske tänka sig att släppa hästen för 70 tusen om allt kändes rätt.
Kom fram, och fick veta att vi skulle köra vidare, för hon hade hästen ett par mil därifrån. När vi kom till stallet gick hästen i hagen, oryktad och helt oförberedd för provridning.
"Ja, han är ju inte riden på ett par månader, men det är väl inget problem." Hmm. Nåväl, hämta hästen från hagen, och fram med ryktgrejer.
Snäll att hantera var nog ett understatement. Han rörde inte en fena. Inte ens när flugorna kröp in i ögonvrårna på honom.
Exteriörmässigt kan nämnas att han hade en utpräglad karprygg, vilket jag inte tycker är särskilt tilltalande. De fina hovarna var så långa, att skorna nästan var inväxta, och han hade en hovspricka som var ca en centimeter bred på ena bakhoven. När jag påtalade detta så skulle hovslagaren såklart komma inom ett par dagar, och hovsprickan var inget att oroa sig för.
Efter rykt och sadling, ville ägaren att jag skulle rida. Hon kunde inte pga ryggen.
Hoppade upp, och hästen var fortfarande otrooligt snäll. När jag skulle börja skritta, var den fastväxt i marken. Jag har ridit sen jag var barn och haft egna hästar i ca tjugo år, så jag tycker jag borde kunna få igång en häst i skritt.
"Du måste banka på med skänkeln. Kom så ska du få ett spö. Vill du låna sporrar?"
Lyckades till sist lirka hästen till alla gångarter, men tackade nej till att komma och provrida igen.
På vägen hem undrade min man om hästen kanske var efterbliven.
Jag skulle gissa på "oinriden" istället... (eller inte ordentligt inriden)