Det här hände för en del år sedan. Jag var tolv år och hade gått två år på ridskola, självklart var jag mogen för egen häst... och en fjording skulle det vara eftersom de är sötast. Jag, pappa och min syster åkte för att titta på ett fjordsto som visade sig vara tveklöst den fetaste häst jag någonsin sett. Själva ägaren var inte där, bara hennes pappa, och vi undrade efteråt om dottern ens visste att gubben försökte sälja hennes häst. Nåväl, vi borstade hästen och sedan kom gubben med sadeln som han lade på bak-och-fram! Jag och min syster bara gapade, medan pappa fick ur sig att nu hamnade den nog på fel håll... Okej sa gubben och vände på den. Sedan skulle han spänna sadelgjorden och det enda stället han såg där man kunde spänna fast någonting var ju stiglädret. Vid det laget tog jag och min syster över. Tränset var något gammalt körhuvudlag med så långa sidostycken att hästen fick hålla fast bettet i munnen själv, det hade ramlat ut annars.
Sedan skulle jag rida... på ett jättestort fält med hästkompisen som for runt som en tok i hagen intill. Jag som bara ridit på ridskola kunde inte förutse vad som skulle hända... jag hann sitta på hästen i en sekund innan hon började bocka allt hon orkade, vilket i och för sig inte var så stora språng eftersom hon var så fet. Jag ramlade inte ens av, men jag hade aldrig varit med om något liknande förut så jag tyckte det var läskigt och hoppade av så fort jag fick chansen. Provridningen pågick mindre än en halv minut.
Efteråt sa pappa "du får ingen fjording". Såhär i efterhand var det ju inte alls konstigt att hon gjorde som hon gjorde i den situationen, hon var ju säkert inte riden på månader/år heller.
Sedan skulle jag rida... på ett jättestort fält med hästkompisen som for runt som en tok i hagen intill. Jag som bara ridit på ridskola kunde inte förutse vad som skulle hända... jag hann sitta på hästen i en sekund innan hon började bocka allt hon orkade, vilket i och för sig inte var så stora språng eftersom hon var så fet. Jag ramlade inte ens av, men jag hade aldrig varit med om något liknande förut så jag tyckte det var läskigt och hoppade av så fort jag fick chansen. Provridningen pågick mindre än en halv minut.
Efteråt sa pappa "du får ingen fjording". Såhär i efterhand var det ju inte alls konstigt att hon gjorde som hon gjorde i den situationen, hon var ju säkert inte riden på månader/år heller.