Skulle sälja min 13-åriga hopphäst som gått upp till 135 och verkligen är världens snällaste hopphäst, finns det nån möjlighet för honom att ta sig över ett hinder så gör han det. Hur trygg som helst och en perfekt och klok läromästare. Kommer ett par föräldrar med en liten tjej i 12-14 års åldern, kommer inte ihåg exakt men hon skulle gå över ifrån ponny i alla fall. På ryggen på "tränaren" som är med står nåt om ponnygalopp.
Tjejen börjar rida fram lite efter att jag först har visat hästen en stund. Hon har lite problem att få honom på tygeln men ser inte det som nåt jättestort problem då jag vet att han tål det så tänker inte mer på det. Så börjar hon styra på några hinder, går okej till en början trots att hon missar alla distanser hoppar han snällt.
Hon ber mig höja vartefter och nu ska hon hoppa ett räcke på 1m, varpå hon lägger hästen så dåligt att han hoppar hindret bokstavligen stillastående, utan att riva! Men tjejen håller på att ramla av framlänges då hon inte var beredd. Aja, han är snäll i alla fall skrattar vi. Ingen katastrof so far. Men, sen ber dom mig höja! Nu en oxer, först till 1.10, vilket jag gör. Tänker att hon måste känna själv vad hon klarar. DÅ på väg mot hindret börjar "tränaren" vråla från läktaren att hon måste driva fram hästen mer, han behöver mer fart! MER FART! skriker hon gång på gång. Hästen behöver absolut inte gå i full galopp för att hoppa en oxer på 1.10 m så jag säger lite försiktigt när de kastat sig över att han behöver inte mer fart för att hoppa, försök bara rida rakt fram och släpp efter lite så hoppar han och taxerar själv. Men vid det här laget vågar jag inte säga ifrån mot föräldrarna som pushar på att höja till 1.20, och jag tänker att jaja, det är väl inga problem. Tränaren vrålar likadant igen och u
ngen driver för glatta livet, med en anridning som mest liknar en serpentin. Lägger hästen totalt fel så han viker av åt sidan (klokt nog). Alla i sällskapet ser mycket besvikna ut, lämnar ridhuset kort därpå och säger att det nog inte var deras typ av häst???
Kan tillägga att den fantastiska hästen blev såld ett par veckor senare till en liknande familj, fast en med betydligt mer hästvett.