För ett tag sedan var jag med om en riktigt bisarr provridning. Tror aldrig att jag varit i närheten av något liknande och hoppas att jag aldrig ens kommer i närheten av detta. Ursäkta om det är långt, men jag måste försöka måla upp en bild för att man ska förstå hur hemskt det var.
Jag sökte medryttarhäst efter att ha haft ett uppehåll i ridningen på ca. 3 år. Svarade på en del annonser och mejlade med folk. Lyckades hitta en snäll f.d. travare på 13 år som var snäll i all hantering men inte mycket utbildad. Jag har själv ägt en travare som jag skolat om och vågade påstå att jag hade rätt erfarenhet som kunde hjälpa hennes häst. Allt är frid och fröjd.
Min sambo reagerar först över att det står en lastbil utanför någons gård. Vi tänkte inte så mycket mer på det, utan körde förbi stället eftersom vi trodde att stallet vi skulle till låg längre bort. Men icke. Vi skulle till stallet med lastbilen, så jag går av och frågar en man som sitter i trädgården.
- Hej, ska du prova xxxxx idag?
* Ja, det stämmer. Är xxxxxxx här?
- Nej, hon är inte här ännu.
Jag rycker på axlarna och tänker att hon kanske är lite sen eftersom jag var 10 minuter tidig. Någon minut senare kommer hon gåendes och då visar det sig att hon bodde på gården. Kunde man inte bara visat in mig och min sambo i stallet så länge om hon nu var där inne? I alla fall så visar hon oss in i stallet där man ser boxar som inte är mer än 130-140 cm höga och inga galler dessutom, eftersom det var djurplågeri enligt ägaren
alla boxar har hon själv byggt berättar hon stolt. Hela "stallet" såg ut som fan och de höll fortfarande på att göra om det till ett häststall från att ha varit ett grisstall. I stallet finns även ägarens syster, en blivande medryttare till hennes häst, dennes kille och tre ungar.
När vi går igenom stallet kommer helt plötsligt en get gåendes
tänkte inte så mycket mer på det. De får ha vilka djur de än vill på sin gård. Jag fick däremot ett chock när vi skulle hämta hästen från hagen. Då öppnade man bara en stor dörr ut från stallet så kom man rakt in i hagen (
) och in i stallet smet en busig liten shettis. Tur att där var en snäll tjej som släpade in shettisen igen i hagen. Denna hage hade inte ett grässtrå, kan beskrivas som en lerpöl och var runt 20-30 kvm stor. I den gick totalt fem stackars hästar.
Hästen som jag skulle prova var gudasnäll i hanteringen och det gick lätt att ställa henne på utrymmet där man ryktade. Däremot var hästen helt lerig och det tog mig ca 20 minuter att få henne att se någorlunda ok ut. Man kan ju tycka att ägaren borde tagit in sin häst och borstat av det värsta om man nu ska ha någon som provrider henne, och om man dessutom bor på samma ställe som sin häst
hade det varit jag hade jag skämts ihjäl och bett om ursäkt en miljon gånger, men det var ingen som sa något om hur skitig hästen var.
Ägaren berättade för mig att hon brukade rida travaren och det gick tydligen bra. Till detta hör att hästen var 155 cm i manken, lite väl smal och hade inte så mycket muskler. Hennes ägare var ca 165 cm och vägde runt 120 kg(?). Stackars häst säger jag bara, för den var inte viktbärande för fem öre.
Under tiden som jag ryktade hästen kom ägarens mamma in i stallet för hon hade varit iväg på introduktionskurs till körkort med sina barnbarn. Det som min sambo reagerade på var att människan var full som en kastrull. Gick och tittade rakt upp i taket med en flackande blick och gick vingligt och konstigt. Inom loppet av två sekunder försvann hon igen innan hon hunnit hälsa på mig, men hälsade på min sambo.
När det var dags att sadla blev jag visad till ett rum i stallet där det fanns tre sadelbockar, men endast en sadel. Där var också två skåp där alla sadlarna förvarades. Fram plockades en dressyrsadel i syntet som skulle vara bomlös med en tillhörande sadelgjord tillverkad för hoppsadlar. Jag fick även se hela Hööks sortiment av reflexer i en av kvinnans lådor, även fast det inte fanns någonstans att rida runtom gården. Men det är tanken som räknas antar jag?
I alla fall satt sadeln nog rätt knepigt, men är inte duktig på hur sadlar ska sitta så jag brydde mig inte så mycket om det. Tränset såg ut att komma direkt från någon loppmarknad där man hostat upp 5 kr. Det hade varit svart en gång i tiden, men var numera lite svagt mörkbrunt och hade nog inte blivit putsat på ett tag. Efter en stund var vi klara för att bege oss ut för att rida. Jag skulle tydligen rida på gården precis utanför huset och stallet där hela hennes familj satt och tittade. Ytan var lika stor som hagen och de hade lagt lite extra sten och grus där för att det skulle bli "ridvänligt"
Jag lyckades i alla fall rida hästen i ungefär 20 minuter och det var en snäll och trevlig häst som skulle behöva tränas lite mer. Formen i skritten och traven var över min förväntan, men stackaren kunde knappt böja sig ordentligt och var stel som en pinne. Under tiden som jag red ställde sig ägarens pappa och svetsade i ett förråd som var där jag red, så hästen blev ju såklart livrädd för detta spektakel. Ett av barnen till denna herre skrek så lungorna höll på att spricka och sen stängdes dörren till förrådet. En stund därefter tackade jag för mig, för hästen var trött och jag kände mig nöjd. Men då skulle den gamla medryttaren hoppa upp och "bara testa henne lite".
Innan jag och min sambo åkte därifrån utbytte jag några ord med ägaren där hon var otrevlig mot mig. Påstod att jag hade ljugit för henne om hur duktig jag var, att jag bara var hyfsad och att hon lätt kunde hitta någon annan. Med tanke på hur hennes stall såg ut och att träningsmöjligheterna inte fanns, ville hon ha 700 kr i månaden för att JAG skulle utbilda HENNES häst. Hon tillade sedan att jag behövde minsann inte mocka eller någonting annat, jag behövde bara rida om jag ville. Det enda jag kunde svara var att jag skulle tänka på saken och återkomma. Behöver nog inte berätta att jag aldrig igen satt mig fot där
Kan däremot tycka synd om hästarna och jag ville så gärna ta med mig alla därifrån