Vilka stallbandage är bäst?

H

Hästbiten

Det finns ju stallbandage som typ benskydd om ni förstår vad jag menar. Hur bra är dom? Funkar det lika bra som lindor + paddar?
Vilka är i så fall bäst? Är Equi Guard skydden från Hööks bra?

Funderar på att börja använda det på min häst eftersom att han har gallor. Men han är väldigt duktig på att klä av sig saker så därför vågar jag inte använda lindor + paddar....

Ja lindor medför ju alltid en skaderisk.

Jag har sk snabbandage från eskadron som jag är mkt nöjd med. De verkar ge minst lika bra stöd som lindor.
Köpte mina från charlies i jönköping, tror dom kostade 600/paret
Hööks skydd är kanske inte av samma kvalite, men de funkar säkert de oxå

Jag har megapaddar och 5m lindor från Equiline som stallbandage. Är ju ingen katastrof om hästen lyckas få upp en linda, ända som händer är ju att den går sönder. Har aldrig upplevt att en häst skadat sig i boxen pga lindor.

Ingen som har förslag på vad man gör åt häst som tar av sig lindorna under natten??? Gäller frambenen då...suckar det ligger alltid trasiga lindor i en hög i boxen då jag lindat

Tack för tipset men jag såg inte tipsen om hur man får pållen att låta bli lindorna.

Förlåt, jag tänkte fel :D :o

"6. För att få ett stallbandage att sitta ordentligt kan man fästa ett varv mantejp runt bandaget, över kardborreknäppningen. Man får inte dra åt tejpen, den ska bara vara en extra låsning av bandaget" var det jag menade :)

Eskadron det ska jag lägga på minnet och kolla om de har i affären här hemma.
Ingen annan som har några tips/åsikter om stallbandage med t.ex karborreknäppning?

Jag har hört och jag har vänner som har lindat sina hästar på natten med benlindor. Hästen har tagit av sig benlindan och trampat på den, lindan har inte gått sönder utan dragit åt lindan och i vissa fall gett senskador...

Jag har dem från Hööks. Det tar mkt mindre tid att sätta på dem jämfört med att linda. Kanske bra om man står inhyrd och måste lita till dem som gör stallet på kvällen.

Tycker att de funkar bra. Eskadrons stallbandage har jag aldrig sett men gissar att de är i bättre utförande.

På vintern är det nog ingen fara för att scenariot du beskriver ska inträffa. De flesta lindor brukar gå sönder när/om hästen tramapr på dem med brodd (åtminstone har mina det).

men herregud :smirk: Farligt :D Alla hästar på mitt jobb har brodd dygnet runt på vintern, alla lever än idag! :D

Står du och broddar om din häst varje morgon på vintern? :crazy:
Jag bara undrar... :smirk:

bormitt i halland och här broddar inte så mkt folk hästarna dygnet runt, själv har jag bara brodd i när jag rider.
Och skulle inte våga låta fyraåringen stå med brodd i, skulle kunna tänka mig hur det skulle sluta :crazy:, har nämligen väldigt svårt att stå stillmd fyra ben i marken samtiddigt.

Tänk då att du skulle flytta ett par mil norrut...
Då skulle hästen i princip inte ta sig ut i hagen om den inte var broddad :crazy:

Sitter de bra? Har du använt vanliga stallbandage innan? Märker du i så fall någon skillnad, eller verkar de sitta lika bra?

Jag har stallbandage från TL Trico .

De funkar alldeles utmärkt när Pinky blir lite gallig på vintrarna. Jag är jättenöjd!
De kostar visserligen lite, men de är värda sitt pris. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 847
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 789
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Någon som jämfört både snabbandage från back om track med vanliga hederliga stallbandage (tjock padd och linda) när det gäller lymfangit...
Svar
11
· Visningar
1 514
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 057
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb