Vilka snösulor är egentligen bäst?

Jag har precis beställt ett par polarpads för första gången. Hoppas verkligen att de kan fungera, med tanke på att en uppsättning gick på 550 kr inkl frakt...
Har alltid använt "vanliga" snösulor annars, men då hästen har kassa hovar som rasade totalt efter betet (troligen pga överkänslighet för spånet, det blev för torrt) vågar vi inte använda vanliga snösulor i år.. Bor dessutom på västkusten så att man kan ta av och på beroende på väder är inte fel. Brukar oavsett ha 4-brodd på vintern så det blir ingen skillnad där heller :)

Alltså... I år har jag testat "joursulan" (visserligen bara nu innan det blir dags för de vanliga med luftspalt) och de är SÅ HIMLA bra! Var lite bökigt att skära till dem, men när man väl fått till formen så sitter de hur bra som helst. Har än sålänge bara använt dem vid ridning och tar7/ur dem varje dag. Skulle säkert sitt i hagen också. Lätt mitt bästa köp! =)

Alltså... I år har jag testat "joursulan" (visserligen bara nu innan det blir dags för de vanliga med luftspalt) och de är SÅ HIMLA bra! Var lite bökigt att skära till dem, men när man väl fått till formen så sitter de hur bra som helst. Har än sålänge bara använt dem vid ridning och tar7/ur dem varje dag. Skulle säkert sitt i hagen också. Lätt mitt bästa köp! =)

Den ser väldigt tjock ut? Tror inte den skulle gå att fästa på min, det är inte så stort mellanrum mellan hovsula och sko.

Har sökt i forumet och @Alexandra_W skriver också att bullen vrängde sig. Vad väger era hästar? Kanske det funkar bäst på ponny/lätta hästar? Min väger över 700 kg med utrustning och mig på ryggen.

@Centaur Jag har en stor kille och i väger nog snarare 800kg när jag sitter på och det kan säkert ha med de att göra.
@TinyWiny Jag köpte orginalet och hade inget silikon under. Jag tyckte dock att det kändes som att det va själva plasten de va fel på. Den va liksom matt så de satte sig i den

@Centaur Jag har en stor kille och i väger nog snarare 800kg när jag sitter på och det kan säkert ha med de att göra.
@TinyWiny Jag köpte orginalet och hade inget silikon under. Jag tyckte dock att det kändes som att det va själva plasten de va fel på. Den va liksom matt så de satte sig i den

Vad konstigt :confused: De jag har och har haft har inte varit matta och är och har alltid varit av hårt gummi så frågan är om dina var originalet om de var av plast? Om man inte har silikon under så blir det lätt att bullen vränger sig och ger stråltryck. Då ger de ju inte heller någon hjälp mot snö och is.

Här var det vitt skilda erfarenheter! :confused: Är det fler än @sommarminne och @TinyWiny som testat bullensulor?
Jag har provat dem på min gammelman för mååånga år sedan. Då funkade de skitbra! Vanliga snösulor funkade inte alls.
De sista typ 6 åren hade han hel tjock sula, året runt pga sin strålbenshälta. Funkade inte alls vintertid. Men med en vanlig snösula OVANPÅ sin vanliga tjocka sula - funkade det skitbra. Lite mer risk för tappskor blev det med "dubbla" sulor...

Jag tänkte det också. @sommarminne , var det originalet du hade eller den mjukare kopian? Hade du silikon under sulorna? Vilken storlek har din häst på sina hovar? Sådant kan såklart också spela in.
Original då tror jag, de var svarta
Ingen silikon, fanns troligen ingen plats för det.
Han hade stora hovar, kblstravare, 580 kg

Har sökt i forumet och @Alexandra_W skriver också att bullen vrängde sig. Vad väger era hästar? Kanske det funkar bäst på ponny/lätta hästar? Min väger över 700 kg med utrustning och mig på ryggen.

Den jag hade var en lättviktare, 500 kg...vrängde sig. Ingen silikon under.

Föredrar numera hel sula med snösula över. Funkar prima. (Sätta en polarpad över helt sula funkar okej)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 034
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 661
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat