Vilka raser passar in?

Habina

Trådstartare
Jag har börjat fundera kring det här med vad raser avlas emot.

Tex svenskt varmblod avlas mot hoppning, dressyr och fälttävlan, varmblodig travhäst avlas mot trav, arabhästar mot distansritt etc.

Men finns det raser som avlas mot mysridning i skogen? Eller blir det alltid ”de som blir över” eller ”avdankad tävlingshäst som inte längre klarar belastningen”.

Hoppas ni hänger med på vad jag klurar på. Mitt bidrag är highlandponnyn, den känns iaf spontant som en terränggående ras.

Kanske inte just mysridning i skogen exakt, men tex nordsvensken är väl ändå avlad mot jobb i skogen än "hästsporten" som sådan?

Väljer hundra ggr hellre en häst av den typen än tex en häst med mkt fullblod i sig för skogsmullning. De håriga, satta och tjockbenta känns mer lämpliga än tunnisarna med nervöst psyke och långa stickor till ben om man ska rida utanför en jämn och preppad ridbana 😅

(Min nästa häst kommer bli en nordsvensk btw har jag bestämt 😛)

Nu är ju aveln bara några generationer gammal, men jag tror Kigermustang-uppfödarna satsar på ungefär det. Mysiga allroundhästar, naturligt säkra på fötterna. Min var dock väldigt mycket mustang, vildhäst liksom 😅. Hög integritet. Men det har hunnits med några fler generationer efter hans.

Annars så Irish cob, dom har väl avlats mot hobbyridning ganska länge?

Nu är ju aveln bara några generationer gammal, men jag tror Kigermustang-uppfödarna satsar på ungefär det. Mysiga allroundhästar, naturligt säkra på fötterna. Min var dock väldigt mycket mustang, vildhäst liksom 😅. Hög integritet. Men det har hunnits med några fler generationer efter hans.

Annars så Irish cob, dom har väl avlats mot hobbyridning ganska länge?

Har inte Irish cob rent historiskt varit en häst som det resande folket buskavlade på för eget bruk och sålde de helfärgade och behöll skäckarna? Vad jag har läst om det så verkar de inte ha haft så bra koll på stammarna utan avlade lite hipp som happ- varför den nu kanske finns cobbar i alla möjliga färger (både helfärgade och skäckar) och i alla dess storlekar och behåringsmängd? Är väl bara nu på senare tid som de entusiaster som vurmar för Irish cobben har börjat försöka få ordning på rasen? Kan såklart ha fått det om bakfoten också, och blir gärna rättad om så är fallet.

Upplever att ponnyraser ändå brukar premiera temperament att fungera med barn/hobbyridning även om visa linjer kanske är lite för tävlingsinriktade. Jag älskar ju min connemara 😍 Den tiden jag var lite mer involverad i aveln så upplevde jag mer att mindre passande individer kanske mer var pga de flesta trots allt är hobbyuppfödare som avlar på sin älskade ponny. Inte riktigt så men det finns ju inte så himla många "större" och långvariga ponnystuterier i Sverige. Urvalet blir ju inte megastort liksom.

Har inte Irish cob rent historiskt varit en häst som det resande folket buskavlade på för eget bruk och sålde de helfärgade och behöll skäckarna? Vad jag har läst om det så verkar de inte ha haft så bra koll på stammarna utan avlade lite hipp som happ- varför den nu kanske finns cobbar i alla möjliga färger (både helfärgade och skäckar) och i alla dess storlekar och behåringsmängd? Är väl bara nu på senare tid som de entusiaster som vurmar för Irish cobben har börjat försöka få ordning på rasen? Kan såklart ha fått det om bakfoten också, och blir gärna rättad om så är fallet.

Stämmer säkert hyfsat med historiken men dom har varit godkänd ras i Sverige länge. Buskavel är lite taskigt/rasistiskt sagt dock, det var snarare bruksavel. Men dom har haft stambok ganska länge ändå. Betydligt fler generationer än exempelvis Kigern. Min har vildfångat bara 2 generationer bak.

Vi har flera uppfödare av Irish Cob i Sverige, och avelsdjuren PSSM-testas. Jag har träffat ett 10-tal, dom har alla varit enhetliga och väldigt lika varandra i temperament och byggnad (lite olika storlek dock).

Jag har börjat fundera kring det här med vad raser avlas emot.

Tex svenskt varmblod avlas mot hoppning, dressyr och fälttävlan, varmblodig travhäst avlas mot trav, arabhästar mot distansritt etc.

Men finns det raser som avlas mot mysridning i skogen? Eller blir det alltid ”de som blir över” eller ”avdankad tävlingshäst som inte längre klarar belastningen”.

Hoppas ni hänger med på vad jag klurar på. Mitt bidrag är highlandponnyn, den känns iaf spontant som en terränggående ras.

Spontant. Islandshästen ? Lever fritt och enbart "hållen" för transportering ? Skogsmulle i kvadrat enligt mej =)
Plus den har de "kallblodiga" kriterierna dvs ögon i varje hov och lagom mankhöjd ;)

Rocky mountain hästen är en ras som ska vara lätt att rida och ta sig fram i skogen med bekväma gångarter. Trevligt psyke och i häststorlek.

Jag själv gillar quartern. Stabila trevliga hästar med bra psyken de med. Gärna en ranchstammad för min del 🥰

Haflinger. Vackra, friska, lagom storlek med bra gångarter. Mer allround där då de även brukar funka bra i hoppning/dressyr.

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 623
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka