vilka raser kan man använda till ponnytrav?

Ela

Trådstartare
Vilka raser kan man använda till ponnytrav? jag vet att man vanligtvis använder shettis och russ men får man använda även andra raser? Hur är det med korsningar?

:bump::bump::bump:

Sv: vilka raser kan man använda till ponnytrav?

Ja du kan använda korsningar och andra raser än russ och shettis.
Men reglerna är precis samma som med russ o shettis.
Vet en jätte duktig shettis som har ett russ som pappa och en shettis som mamma. Hon stanade på 1.06 i mankhöjd så hon tävlar mot shettisarna. Och sen har jag sett whels ponnysar startat i russtrav.

Du kan nog kolla mer på www.sptf.nu där skall det stå alla regler inom ponnytravet:)

Du kan använda alla raser och korsningar bara de har full stam och rätt mankhöjd. Sedan så är ju vissa raser mer lämpliga, exteriörmässigt och så. Men jag skulle göra se fler "annorlunda" raser ute på banorna.

Jag såg en sååå fin travponny på jägersro för några år sen. Det måste ha varit en korsning.

Som dom har sagt längre upp i tråden äre russ/shettis/andra raser/korsningar som gäller.

Bara ponnyn håller måtten oc har stam 3 led bakåt :)

Kat A. 107,0 cm
Kat B. 107,1-130,0 cm

Men det domineras av russ och shettis, ganska helt 100 på de iaf ;P

Vet en jätte duktig shettis som har ett russ som pappa och en shettis som mamma. Hon stanade på 1.06 i mankhöjd så hon tävlar mot shettisarna.
Men hörrö ;)
OM den har shettismamma och russpappa, då är det ingen shettis!!
Det är en korsningsponny, som stannat som A-ponny :idea:

Och som allmänt svar i tråden så får man använda alla ponnyer som har tre leds känd härstamning och klarar mätningen till kategori A eller kategori B.
MEN de får inte innehålla varmblodstravare i något av de tre första leden (med reservation för att jag kanske inte minns rätt på antalet generationer...)

Varför kan det inte finnas C-D också?
Inom ponnygaloppen har jag för mig att man får använda renrasiga xx bara dom är ponny mått. Är det gustafsson dom heter den kända ponnygaloppfamiljen, dom har/haft en xx som gick ponnygalopp.

Vad jag vet fanns det C- och D-ponyntrav förut här i sverige (vet inte hur länge sedan det är). Men i Danmark kör dom fortfarande med större ponnyer. Kanske i fler länder med?

Vet en jätte duktig shettis som har ett russ som pappa och en shettis som mamma. Hon stanade på 1.06 i mankhöjd så hon tävlar mot shettisarna.

Vet nog vem du syftar på, hennes mankhöjd har ju diskuterats en del. Hon ser ju så stooor ut när hon springer !!

Inget varmblod-, kallblod- travare blod. det där lät konstigt. :D

Vad jag vet fanns det C- och D-ponyntrav förut här i sverige (vet inte hur länge sedan det är). Men i Danmark kör dom fortfarande med större ponnyer. Kanske i fler länder med?

För läääänge sen, jag körde mitt första lopp 1977 och då fanns det något enstaka lopp utskrivet för C+D alternativt fjordingar.

"Problemet" var att de få som startade var så långsamma och hade få starttillfällen (långsamma = samma fart som på den tiden ordinär shettis, över 3 min).

Inga startande = Proppen stryks = Tävlingstillfällena försvinner.

På den tiden var det max 1-2 A-ponnylopp om dagen också...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 004
Senast: MJLee
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 840
Senast: ildiko
·
Hästvård Nån som har koll på hur premierna för arabhästar ligger i förhållande till andra raser? Halvblod är ju väldigt dyrt jmf med att tex...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka