Vilka Quarterhingstar betäcker andra raser?

Sv: Vilka Quarterhingstar betäcker andra raser?

Alla tidigare föl ska bli "fullvärdiga" quartrar de med, oavsett om de kommit tidigare....
Funkar likadant om man betäcker med en appendix hingst och han senare tävlar så han får ihop 10 AQHA poäng då blir alla avkommor retroaktivt quarters.....

Så har jag läst mig till och även fått det förklarat för mig, så hoppas verkligen att det stämmer.

Låter ju logiskt att det ska vara så...

Alla tidigare föl ska bli "fullvärdiga" quartrar de med, oavsett om de kommit tidigare....
Funkar likadant om man betäcker med en appendix hingst och han senare tävlar så han får ihop 10 AQHA poäng då blir alla avkommor retroaktivt quarters.....

Så har jag läst mig till och även fått det förklarat för mig, så hoppas verkligen att det stämmer.

Det stämmer precis! :D

Fast jag antar att varje hästägare måste skicka in sina regbevis och regga om självmant...

Senast ändrad:

Hoppas du har bättre tur nu. Kör mitt sto dit om en vecka...hoppas på en fin unge nästa år igen

:bow: Då träffar du Raiza där.......

Troligen kastade hon den 1a, pga "slarvig" vet som ultrade 17e dagen:(
Sprutan tog sig inte, som hon fick för o komma i brunst igen.....men nu är vi på G igen :banana:
Betäckt på nytt.......
Hoppas hoppas........och tar inte samma vet den 17e dagen som sist :mad:

:bow: Då träffar du Raiza där.......

Troligen kastade hon den 1a, pga "slarvig" vet som ultrade 17e dagen:(
Sprutan tog sig inte, som hon fick för o komma i brunst igen.....men nu är vi på G igen :banana:
Betäckt på nytt.......
Hoppas hoppas........och tar inte samma vet den 17e dagen som sist :mad:

Om det var skäcken så träffade vi henne....hjälpte till o teasa när vi var där..

Om det var skäcken så träffade vi henne....hjälpte till o teasa när vi var där..

:rofl: haha, jaså det kallas för o teasa, det ni gjorde ;)
Håller tummar, att ni lyckades med uppgiften ......

Ps förrästen, din föling var gudomlig.... love

Senast ändrad av en moderator:

HEADS UP!

Innan du gå ock betacka din sto med en quarter hingst läs det har!

htt://en,wikipedia.org/wiki/Quarter_horse#Genetic_Dieases
(hoppas den gå främ)

Det kan vara en god ide att frågar hingst ägern om han har documents att hingsten är DNA testat.

Det har reporterat ett fall av HERDA Hereditary Equine Regional Dermal Asthenia har i Sveriga
Den har Genetic Dieases spåras från Poco Bueno som var Foundation Sir av quarter haster 1941. Han är efter King P234.

4 andra hingster som har haft HERDA + föl är:
Dry Dock
Doc O`Lena
Great Pine
Zippy Pine Bar
as of May 9, 2007 av
Corrnel University
University of California

Den Genetic Disease HYPP behöver bara en föräldra som är positive och The Quarter Horse Ass. i Armarilo Texas Käver att ny regesterd haster är testet.

För mer ingåenda införmation go till:
www.yahoo.com
search, genetic diseases in quarter horses

Arizona

En liten notis;

Har en häst herda blir den aldrig frisk fårn den, utan måste avlivas.
Jag tror bestämt att du menar hingstar som burit/bär på genen? (Eller hur den nu sprider sig visa avel)

En liten notis;

Har en häst HERDA blir den aldrig frisk från den, utan måste avlivas.
Jag tror bestämt att du menar hingstar som burit/bär på genen? (Eller hur den nu sprider sig visa avel)

En hast som är en Carrier, bär, av HERDA behöver inta alls avlivas, det är bara on sjukdomen bryter utt, i regalt slå den utt i dom första 2 livnads år. har den inte brutet utt då kan hasten gå hälla livet i känst.
HERDA är ett Reseive Gen, alså måsta båda sto och hingst har HERDA i sitt änlogg, då kan det slå utt i fölet med svår plåga och dod om den har åtur.
Det är fäst stält att den kommer från Poco Beno.

Hittlas har det uptäckt Fem Genetic Diseases i Quater Haster:
HERDA från Poco Beno
OWL
GBED som liknar OWL
PSSM, där ett emzym för muskal syra saknas.
HYPP, som kommer från den Oklaholma Hingstom IMPRESSIVE 1969.
den har gen är ett dominant gen och det behöves bara en föraldra att avkommenda för det. Den har en muskular kontraction symtom som kan påverka hjärt musklar, hasten kan få hjärt stillastånd.
AQHA har bestämt att ALLA NY REGISTER HASTER SKA DNA TESTAS FOR HYYP.
AQHA har inte tagit fast beslut angåenda dom andra sjukdom, men vill att breeders testa sina avels djur och helst inte änvända dom som visas positive.
Arizona

Ja, men du skrev
4 andra hingster som har haft HERDA + föl är:
. Och jag rättade bara (Att dom är bärare, inte att dom har haft själva sjukdomen) för att folk som inte vet något om det ska lära sig rätt! :)

Ja, men du skrev . Och jag rättade bara (Att dom är bärare, inte att dom har haft själva sjukdomen) för att folk som inte vet något om det ska lära sig rätt! :)

förlåt, svårt att uttryka mig ibland, jag vill inte har non missförstånd.

Du har rätt, en bli inte sjuk av ett recessive gen, det kan avkommanda bli om Båda föraldra har den.

HYPP ett Dominant Gen kan slå till när som helst.

Folk som investera mycka panger i sina avle börda vet vad dom ger sig in på.
Arazona

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 279
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 267
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka