Vilka preparat använder ni mot brunst hos sto?

T

traffic

Det finns ju en uppsjö preparat på marknaden för att lugna brunsten hos ston. I mitt fall blir hon tjurig och tråkig på hoppbanan vid brunst och allmänt stoig. Jag vill ha något som dämpar detta men vill först höra vad alla Bukefalister har för erfarenheter av detta. Själv äter jag treo vid min mens så jag förstår att de blir hjälpta av att få något som dom också mår bra av.
 
Sv: Vilka preparat använder ni mot brunst hos sto?

Mitt sto åt tidigare Hilton Regulate, mycket bra resultat. Numera får hon Tempremental från Equimin, varför jag bytte? Ja inte för att vi var missnöjda med resultatet, men damen slutade äta eftersom Regulate är torkade örter och fick i stället Tempremental som är flytande.

Jag har bara goda erfarenheter från dessa två, har även provat enbart munkpeppar och fick tji. Sedan provade vi även Dodson&Horell och Stroppy Mare, visserligen med ett visst resultat men inte så önskvärt som jag hade väntat mig. Det lär ska ha något med vilken typ och kvalite på örter man använder.
 
Sv: Vilka preparat använder ni mot brunst hos sto?

Munkpeppar....

Finns massor med trådar här på buke.. sök på munkpeppar så hittar du =)
 
Sv: Vilka preparat använder ni mot brunst hos sto?

Colombia_Girl skrev:
Munkpeppar....

Finns massor med trådar här på buke.. sök på munkpeppar så hittar du =)

Jag behöver ingen munkpeppar.;)
Men beroende på problemet så hjälper inte enbart munkpeppar alla gånger, alla örtblandningar innehåller även munkpeppar och andra hormonstabiliserande örter. Så har man ett rent PMS sto, skall man nog skippa munkpeppar och gå direkt på örtblandning. Tyvärr är det som oftast så att man provar det enklaste först, med uteblivet resultat. Jag gjorde själv det misstaget, men provade vidare vilket alla inte gör utan tror helt enkelt att det inte hjälper.
 
Sv: Vilka preparat använder ni mot brunst hos sto?

oj tog fel knapp hihi
naturligtvis så var detta till trådskaparen =)
 
Sv: Vilka preparat använder ni mot brunst hos sto?

tänk på att alla preparat för att uppskjuta brunst räknas som doping.
TR säger 'hormonpreparat eller andra medel för uppskjutande av brunst' så även örter med den effekten är förbjudna.

Det är också så att alla preparat som påverkar nervsystemet, hjärt- och kärlsystemet, andningssystemet, rörelsesystemet och matsmältningssystemet är otillåtna.

vill du tävla måste du alltså kontrollera att det preparat du tänker ge är tillåtet.
 
Sv: Vilka preparat använder ni mot brunst hos sto?

Homepatiska preparat har 96 timmars karens, dit räknas inte örter. Men vill man vara helt säker, så ger man inte hästen på 96 timmar. Örter skjuter inte upp brunsten, den dämpar den bara. Dessutom känner jag till flera som har givit örter, och genomgått dopingkontroll utan positiv effekt.

Detta är saxat från STC, då örter är ett fodertillskott.


Foder och fodertillskott till häst regleras av foderlagen. Detta innebär bl.a. att fodertillskott skall vara inregistrerat av Jordbruksverket för att få säljas till häst. Detta gäller även fodertillskott som är registrerat i annat land. Foder och fodertillskott inregistreras ej av STC och omfattas normalt ej av dopningsbestämmelserna.

Detta står om just brunst.

hormonpreparat med långtidsverkan för att skjuta upp brunst får ej starta inom 12 månader efter sista behandling.

Men eftersom det inte handlar om att skjuta upp brunsten, så faller det ej heller under detta. Avslutar man med örterna, kommer samma symtomer tillbaka efter en kort tid. Däremot kan man låta bli att ge under 96 timmar utan några större problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka preparat använder ni mot brunst hos sto?

Tänk över en gång till om du verkligen vill stoppa i ditt sto en massa hormoner med div beverkningar, de påverkar ju som sagt en hel del och det är ju inte bara positivt. Går det att stå ut med henne som hon är så tycker jag du ska göra det!
 
Sv: Vilka preparat använder ni mot brunst hos sto?

Boj skrev:
Homepatiska preparat har 96 timmars karens, dit räknas inte örter. Men vill man vara helt säker, så ger man inte hästen på 96 timmar. Örter skjuter inte upp brunsten, den dämpar den bara. Dessutom känner jag till flera som har givit örter, och genomgått dopingkontroll utan positiv effekt.

Det är nog lite olika... Tex valerina har flera åkt dit på internationellt...
Det beror ju på vad de letar efter i dopingprovet...
Boj skrev:
Detta är saxat från STC, då örter är ett fodertillskott.


Foder och fodertillskott till häst regleras av foderlagen. Detta innebär bl.a. att fodertillskott skall vara inregistrerat av Jordbruksverket för att få säljas till häst. Detta gäller även fodertillskott som är registrerat i annat land. Foder och fodertillskott inregistreras ej av STC och omfattas normalt ej av dopningsbestämmelserna.

Den listan är svår att få tag på.
De flesta örtpreparaten är inte godkända och således är det MINST 96 h på dessa.
 
Sv: Vilka preparat använder ni mot brunst hos sto?

lundsbo skrev:
Den listan är svår att få tag på.
De flesta örtpreparaten är inte godkända och således är det MINST 96 h på dessa.

Såvitt jag vet är både Hilton och Equmins produkter godkända hos jordbruksverket.
 
Sv: Vilka preparat använder ni mot brunst hos sto?

saris skrev:
Tänk över en gång till om du verkligen vill stoppa i ditt sto en massa hormoner med div beverkningar, de påverkar ju som sagt en hel del och det är ju inte bara positivt. Går det att stå ut med henne som hon är så tycker jag du ska göra det!

Nu pratar vi inte hormoner här, för en hormonbehandling ger minst ett års dopingkarens.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 373
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 812
Senast: Hund!
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 022
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp