Vilka hingstar?

nexxa

Trådstartare
Jag är väldigt nyfiken på avel men kan helt ärligt säga att jag inte har någon aning alls om vilka hingstar som är "bra" osv.

Så därför tänkte jag att ni kanske kunde hjälpa mig lite?

Det jag undrar lite över är vad som krävs för att en hingst ska bli godkänd? Vad gör man för att den ska bli det? Vad krävs?

Vad krävs av stoet? Måste både hingst och sto ha "meriter" bakom sig såsom tävling?
Vad är viktigt? Temperament? Vad mer?

Om ni vill får ni gärna berätta om vilka hingstar som är godkända för avel och lite om det. Oavsett ras. Halvblod eller shetlandsponny, varmblodstravaren eller islandshästen

Nu låter det här säkert virrigt, men om man inte frågar får man inget veta :idea:

Sv: Vilka hingstar?

För shetlandsponny kan jag svara...

Man visar sin hingst på föruttagning (numer samma dag som finalen). Där kan hingsten rekommenderas och då anmäler och betalar man anmälningsavgift och utökad veterinärundersökning och får visa fram hingsten igen eller så rekommenderas den inte. Man FÅR alltså visa sin hingst i finalen även om den inte rekommenderas men chansen att de ska bli godkända då är minimal. Hingsten blir dock avelsvärderad men inte godkänd, dvs får inget RS-nummer och klassas som 0-hingst.

För att rekommenderas krävs minst 40 poäng exteriört, en del hingstar som har en stam som man vill bevara eller som har en ovanlig färg kan godkännas med 38-39 poäng.

Vid veterinärundersökningen känner veterinären på knän, haser, testiklar, ögonlyser, ser på rörelserna i skritt och trav i ridhuset samt trav på hårt underlag och kollar så att det verkligen är rätt hingst jämfört med passet som man har med sig.

Sen mäts dom, både mankhöjd och skenbensomfång.

Fyraåriga och äldre hingstar ska göra bruksprov, godkäns de som yngre får de komma tillbaka när de är äldre och göra sitt prov. Det är valfritt att göra rid- eller körprov. Travmeriter eller kvalitetsbedömning kan räknas istället för bruksprovet.

Att få en hingst godkänd är otroligt svårt och det ligger ofta mycket hårt jobb bakom. Någon direkt temperamentskontroll är det inte men på bruksprovet inräknas det i poängen liksom på kvalitetsbedömningen.

Nästan alla godkända ponnyhingstar kan du se här - Ponnysajten

Det finns runt 200 godkända hingstar i svensk shetlandsavel, något fler i halvblodsaveln och givetvis många inom andra raser också. SÅ vi ska nog kanske inte börja med att presentera dem en och en... :p

En seriös uppfödare använder sig av godkända hingstar i sin avel. Det finns inga direkta krav på stona på samma sätt, men vill man lyckas i aveln så är ett bra sto en förutsättning, helst då med en förärvningssäker stolinje bakom sig också. Ston som har tävlingsmeriter är ju inte fel, eftersom de visat sig ha de egenskaper som krävs för att bli just bra tävlingshästar. Förhoppningsvis kan de nedärva det odkså.

Tack för båda svaren :bow:
Det gjorde mig i allafall lite klokare inom avel! :)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 127
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18