vilka hingstar ska man passa sig för att linjeavla på?

Sv: vilka hingstar ska man passa sig för att linjeavla på?

Man kan väl inte dra någonsomhelst slutsats av en individ?

Med den logiken skulle man lika gärna kunna säga att Classic Lady vann unghäst-VM, och hon har ju Maraton i sig, alltså vore det bra att linjeavla på Maraton.

Med den logiken skulle man lika gärna kunna säga att Classic Lady vann unghäst-VM, och hon har ju Maraton i sig, alltså vore det bra att linjeavla på Maraton.

Maraton har lämnat så otroligt mycket bra till vår avel. Men därmed inte sagt att alla avkommor är enkla att rida o hatera:DDet verkar som om särskilt stofölen efter honom fått en stor dos självförtroende och ännu större del envishet:angel:;)

C.L som näms ovan är absolut inte en lättmanövrerad dam, även om hon de sista åren verkar ha landat rejält. detta till stor del pga SJ.s stora kunskap, ridning och ännu större envishet...

Maraton har lämnat så otroligt mycket bra till vår avel. Men därmed inte sagt att alla avkommor är enkla att rida o hatera:DDet verkar som om särskilt stofölen efter honom fått en stor dos självförtroende och ännu större del envishet:angel:;)

Fast det måste väl vara rätt ointressant att använda sig av gamla,svenska, gamelmodiga hingstar, vilket dit ändå Maraton tillhör, om man ska linjeavla?
Det finns ju rätt mkt, bl.a. lågställdhet som man inte vill ha in igen och som ändå borde ganska lätt få utslag i linjeavel.
Dessutom, är de tillräckligt bra för dagens avel, om man ska satsa och försöka få aveln framåt?
Jag tycker inte det.

Det gäller ju inte bara gamla svenska hingstar som kan vara gammelmodiga. Dessutom så är det lite svårare att linjeavla på behörigt avstånd på hypermoderna hingstar.. Ang. Maraton så är det en hingst vars rörelsemekanik och utstrålning verkligen imponerat på mig. Jag har suttit på flera flyingedagar på den gamla goda tiden och sett Maraton visas upp med en trav som inkluderar en bakbensaktivitet som jag kan tycka saknas bland en del av dagens hingstar, framförallt dressyrhingstarna. Kanske inte man ska välja att linjeavla på Maraton om man redan har en tax till sto som är övermodigt. Samtidig har jag sett att flera tävlingshästar faktiskt har Maraton 2 ggr i sig lite längre bak i stammen. Jag får se vad jag har givit mig in på ;)..(enligt de kloka räknas dock inte mitt som linjeavel..) Jag har sett bla Nactus - Magritte, hinner inte söka men hittade uppgifter att en Pans Mango (e Magini - Maraton), skall enligt beskrivningen vara jättesnäll men med ett visst sinne för bus, rids av en i handikapplandslaget.. Så stammen säger som vanligt inte allt..
U

Fast i dagens avel är det väl också rätt ointressant att dra slutsatser av hingstar enbart visade för hand?

Det tycker faktiskt inte jag.
Visade för hand är ju mer det naturligt, dvs det som hästen nedärver än det som är "ditridet".
Bakbensaktivitet ÄR en bristvara idag. Och fanns den ifrån början så verkar den i regel ridas bort.

Jag håller verkligen med om det som sagts om Maraton. Jag har stött på en hel del minst sagt "svåra/envisa" Maraton hästar, men de har alla varit i vuxen ålder så att säga. Fast jag har även haft förmånen att se/ha hand om flera Maratonföl och de har inte varit särskilt vassa, bara väldigt nyfikna, trygga bestämda föl och var man inte själv lugn, bestämd och satte gränser på en gång, så fick man en "bångstyrig" fölunge.Men nästan alla har oxå varit bättre än normal hästen. Både vad gäller gång och hopp, och övervägande många har haft en mjukhet och gummi som man inte hittar i många gångartshingstar idag. Hur man än förhåller sig till Briar, så kan man inte ta ifrån honom att där finns mjukhet och gummi ! :love:

Hur är det med Eloge 738? Jag har bara mött "knäppa" Eloge-avkommor i mitt liv. Otroligt skarpa i huvudet.

Har bara hanterat/ridit en avkomma efter Eloge; min egna med Flamingo som morfar, o hon är inte särskilt skarp. Väldigt lätt och känslig att hantera, dock lite knäpp att rida, med en väldig motor.

Jag håller verkligen med om det som sagts om Maraton. Jag har stött på en hel del minst sagt "svåra/envisa" Maraton hästar, men de har alla varit i vuxen ålder så att säga. Fast jag har även haft förmånen att se/ha hand om flera Maratonföl och de har inte varit särskilt vassa, bara väldigt nyfikna, trygga bestämda föl och var man inte själv lugn, bestämd och satte gränser på en gång, så fick man en "bångstyrig" fölunge.Men nästan alla har oxå varit bättre än normal hästen. Både vad gäller gång och hopp, och övervägande många har haft en mjukhet och gummi som man inte hittar i många gångartshingstar idag. Hur man än förhåller sig till Briar, så kan man inte ta ifrån honom att där finns mjukhet och gummi ! :love:

Vad tror ni om att linjeavla på Romadour II?

Vad sägs om hans psyke, ridbarhet o.s.v?

Jeanette

Fast det måste väl vara rätt ointressant att använda sig av gamla,svenska, gamelmodiga hingstar, vilket dit ändå Maraton tillhör, om man ska linjeavla?
Det finns ju rätt mkt, bl.a. lågställdhet som man inte vill ha in igen och som ändå borde ganska lätt få utslag i linjeavel.
Dessutom, är de tillräckligt bra för dagens avel, om man ska satsa och försöka få aveln framåt?
Jag tycker inte det.

Jag håller inte med alls.
Visst är Maraton en gammal hingst, men hans kvaliteter är inte sämre idag än när han var ung.
Att det kommit en del lågställt ifrån honom beror ju även på att vår stostam på den tiden var av den mer lågställda karraktären till stor del.

Att linjeavla på äldre hingstar /ston gör man ju hela tiden. Med bra resultat.
Att inavla däremot kan vara svårare...:angel:

Cardento - Maraton, har ju varit jätte lyckad kombination, flera unghästar med denna blandning har visat på bra kapacitet och förmåga.

Just Maraton kommer ju dessutom från en stolinje med prestationer, vilket inte var så vanligt förr i tiden. Hans mamma har väl inte gjort så mycket, men helsyskon till henne har gjort det, bl a Faiblesse. En annan helsyster lämnade Gibraltar. Morfar Caracas msv dressyr, hoppning och fälttävlan! Och hans mamma Erna i svår hoppning. Maratons mormor Fairita gick själv åtminstone msv hoppning, minns inte exakt hur högt.

Det jag har sett gemensamt hos de avkommor jag sett är just bakbensaktiviteten! Magini på bruksprovet -85:love:

Det jag skulle vara mest orolig för vid linjeavel på Maraton är storleken, så gott som alla avkommor till honom som jag sett har varit under medelsstorlek.

Det tycker faktiskt inte jag.
Visade för hand är ju mer det naturligt, dvs det som hästen nedärver än det som är "ditridet".
Bakbensaktivitet ÄR en bristvara idag. Och fanns den ifrån början så verkar den i regel ridas bort.

Jo det är mer naturligt, men å andra sidan är det i grund och botten ridning man ska ha dem till, inte springa för hand.
Jag menar, det har visat sig att springa för handgångarter inte alltid är ändamålsenliga för ridning.

Jag håller inte med alls.
Visst är Maraton en gammal hingst, men hans kvaliteter är inte sämre idag än när han var ung.
Det jag menade och dit jag ville komma är att aveln förhoppningsvis efter önskemål går ifrån äldre riktlinjer, dit då lågställdhet räknas. Och att hans kvaliteer inte är sämre idag än när han var ung men att det inom aveln blivit en kvalitetshöjning och att en så gammal stam därför borde vara mindre intressant iallafall på hingstsidan där man har möjligheter till snabbare förnyelse än på stosidan.

Det jag menade och dit jag ville komma är att aveln förhoppningsvis efter önskemål går ifrån äldre riktlinjer, dit då lågställdhet räknas. Och att hans kvaliteer inte är sämre idag än när han var ung men att det inom aveln blivit en kvalitetshöjning och att en så gammal stam därför borde vara mindre intressant iallafall på hingstsidan där man har möjligheter till snabbare förnyelse än på stosidan.

Jag förstår hur du tänker.
Jag håller med dig i stort, men för vissa hingstar finns det vissa omständigheter som gör att deras blod ännu är intressant för framtiden - Maraton är en sådan anser jag.(se bla Görels inlägg ovanför) Han var mkt "tidig ute" och hade just de bakbenen som man idag eftersträvar i stort, han hade en bärig ,bra galopp. sedan hade han en del brister också- men det kommer nutidens hästar också att ha, när vi tittar tillbaka om 15-20 år.

Jag förstår hur du tänker.
Jag håller med dig i stort, men för vissa hingstar finns det vissa omständigheter som gör att deras blod ännu är intressant för framtiden - Maraton är en sådan anser jag.(se bla Görels inlägg ovanför) Han var mkt "tidig ute" och hade just de bakbenen som man idag eftersträvar i stort, han hade en bärig ,bra galopp. sedan hade han en del brister också- men det kommer nutidens hästar också att ha, när vi tittar tillbaka om 15-20 år.

Att det blev just Maraton som diskussionsunderlag var en slump, han nämdes i tråden på ett sätt och det passade att haka på.
Håller med om att den linjen har många fördelar och att det, enligt mig, finns andra äldre linjer som kanske inte är av särskilt stort intresse idag.

Håller med om att den linjen har många fördelar och att det, enligt mig, finns andra äldre linjer som kanske inte är av särskilt stort intresse idag.

Där håller jag med dig!

Hingstlinjen från Printonan xx är den gamla svenska linje som vart mest framgångsrik i varje generation, senast med två representanter i fjolårets VM.

Puttar lite ang. Romadour II :angel:

Har sett att han förekommer fler gånger hos en del hästar, varav ett gäng godkända hingstar.

Vad brukar man säga om honom (förutom att han är farfar till Rubinstein) att han nedärver alltså?:)

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
899
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka