vilka hingstar ska man passa sig för att linjeavla på?

Sv: vilka hingstar ska man passa sig för att linjeavla på?

**kl**
Någon som har erfarenhet av linjeavel på Irco Mena och Cortez?
U

Finns det någon som har linjeavlat på den tyska anglohingsten Matcho X.

gjorde det, blev det bra? Har för mig tt de hade en hemsida, ska kolla.. Tackar

http://www.gustavii.com/

Kolla t ex Irco Miro Gii där pappa och mormor är helsyskon.

Jag gick ut o kollade, verkar som de verkar vara ganska systematiska i linjeavlandet och då måste de väl vara ganska övertygade om det blir bra.. Kan man ju tycka.. Jag vet inte att jag sett det i Sverige, och det kan man ju tycka är konstigt om det nu blir bra.. Är vi för fega? Eller är det allt för stor risk?
U

Modigt eller inte. I just det fallet så är jag ganska säke på att de visste vad de gjorde, framförallt är ju temperamentet en stor fördel i just den stammen, ofta är det ju det som ställer till det annars i inavelsvärlden...

Jag håller med dig. För att bedriva sådär nära släktskapsavel ska man vara erfaren och känna avelsmaterialet väl.

Sixten Pohl lät Rote Boldt betäcka sin egen mamma Nejlika, men jag vet inte hur resultatet blev. Han hade ju haft stostammen i många generationer. Odéns mamma Rödklint är e Rote Boldt u Jungfrubär e Jovial u Nejlika.

Hela holsteiner aveln bygger på linjeavel, ibland kan jag tycka att svenska uppfödare har en ogrundad rädsla för detta. Många av de importhingstar vi använder oss utav här har samma hingstar flera gånger om i stammen om man tittar några led bakåt.
Naturligtvis måste man utgå från sunda individer, man linjeavlar ju på dem för att de har något man vill föra vidare.

Vad det gäller Gustaviis så följer de ett speciellt "schema" som från början utarbetats för hundar. Deras linjeavel bygger på en beprövad metod.

**KL**
som det skrivits tidigare så bör man ju vara lite extra petig och veta vad som kan tänkas hända. Men här har vi tydligt exempel med Gustaviis att de med framgån linjeavlar på Irco Marco-blodet. Ni som har ston med IM-blod, skulle ni vilja/våga, om inte varför? Som vanligt är jag nyfiken i en strut.. Och har tyvärr inget sto med IM-blod
U

Jag skulle inte inavla till den milda grad. Det finns ju mycket framgångsrika Irco Marco-hästar ändå, som inte har blodet fyra-fem gånger i stammen. Världen är full av bra hästar, att inavla så extremt tycker jag är överflödigt.

kollade på Hamiltons avkommor på allbreed, och det var faktiskt en hel del ston som kom från Írco Marco eller i ett fall Any Questions, så det är kanske vanligare med linjeavel än jag trott.. Sedan vet jag ju inte om det blivit bra avkommor av det, har bara tittar på stammarna.

När ni talar om linjeavel så har vi ett sto som har Adeptus xx född 1880 som verkade i Hanoveraneraveln på 115 ställen hon fick 49 p i gångarter och 51 i hoppning på treårstest

Ceylon och Cortez!!!
Ingen linjeavel på dom tack!
( Ceylon är väl dock ganska långt bak i stammarna nu men ändå)

Skämt åsido, egentligen är det Maro Polo de linjeavlar/inavlar på

Näää... inte enbart. Exemplet visar linjeavel på såväl Irco Marco som Marco Polo.

En individ är ju linjeavlad på det som förekommer på båda sidorna i stamtavlan. Men man räknar endast linjeavlen på "den första" individen man stöter på. Det är den man linjeavlar på, inte på dess föräldrar. De kommer med på köpet. Är det linjeavel på dem så måste de finnas med via ytterligare en linje, DÅ räknas de som egna individer.

Fy vad virrigt skrivet, hoppas det förståeligt! Exempelvis är det i denna stamtavla ingen linjeavel på Menelek, fast han är med två gånger. MEN i båda fallen som far till Ballymena Park - så det är henne hästen är linjeavlad på.

I exemplet är hästen linjeavlad på (i fem generationer):

Irco Marco (förekommer 2 ggr i stamtavlan)
Ballymena Park (2 ggr)
Marco Polo (3 ggr)
Sineada (5 ggr)

Hade de valt att kombinera flera olika individer som alla hade Marco Polo gemensamt hade det varit en linjeavel enbart på honom. Men i detta fall är det linjeavel på såväl Irco Marco som Marco Polo.

Jag vågar inte tänka på vilken inavelsgradsökning denna kuse har. Halvsyskonparning är ju bara det 12,5 %. Detta drar nog upp över 20 % om man skulle räkna ut det...

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
899
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka