vilka hingstar ska man passa sig för att linjeavla på?

Sv: vilka hingstar ska man passa sig för att linjeavla på?

Inte för att det hör hit men när ni ändå diskuterar Landlord så fick jag ett jättetråkigt samtal från Annika på Markebäck och Landlord har avlidit (hur säger man om hästar?) hos sina ägare VDL 24år gammal! Men han fick vara frisk in i det sista! RIP...
NEJ :cry::eek: Nu vart jag jätteledsen.

Annika ringde mig i lördags och jag fattade att det hade hänt i fredags :(

shiiit, är faktiskt helt chockad! Vet du när dom kommer ut med det "officiellt" ?

Ingen aning! Vet inte om de tänker skriva det på sin sida ens! Men man får väl hålla utkik på vdlstud.nl

*kl*

Hur är det med Eloge 738? Jag har bara mött "knäppa" Eloge-avkommor i mitt liv. Otroligt skarpa i huvudet.

Pilot som nämndes innan ja...jag har bara hört om honom, skulle provrida en Papillion-Pilot en gång men det blev inte så. Hästen var otroligt skarp men väldigt snygg:angel:

Men kommer inte det lika mycket från Pappilon, då?

Har ridit en Hubertus-Eloge, men den var då det snällaste som gått på fyra ben. Som en hundvalp.

Fast stammen säger ju inte allt, känner en Chapman-Kew gardens xx också, och den är en riktig klippa, gör alltid sitt bästa och vill så gärna, så gärna göra rätt. Står ut med nästan vad som helst på ryggen.

Men kommer inte det lika mycket från Pappilon, då?

Har ridit en Hubertus-Eloge, men den var då det snällaste som gått på fyra ben. Som en hundvalp.

Fast stammen säger ju inte allt, känner en Chapman-Kew gardens xx också, och den är en riktig klippa, gör alltid sitt bästa och vill så gärna, så gärna göra rätt. Står ut med nästan vad som helst på ryggen.

Kanske lämnade Hubertus bara hundvalpar, en genetisk miss? Min tikvalp är e. Hubertus - Magritte. Håller dock med om att stammen säger långt från allt..
U

Ähum. Är inte det enklaste rådet om linjeavel att man inte linjeavlar på något man inte gillar?:idea:

Fast vissa individer kanske man jättegärna vill ha en gång i stammen men absolut inte två gånger;)

Om man ändå pratar ston, att linjeavla på Regatta vore väldigt intressant. En fantastik mängd fina barn och barnbarn hon har fått...

*kl*

Några hingstar jag skulle undvika linjeavel på:

Ófeigur 882 frá Flugumýri - hans föräldrar är helsyskon.
Tháttur 722 frá Kirkjubae - han och många av hans avkommor har allergiproblem.
Gustur 923 frá Saudárkróki - benen och temperamentet

Överför man det tex på människor så är 3+3 två kusiner, vilket även inom männsikor ju är tillåtet att dessa gifter sig och skaffar barn, då riskerna för missbildningar pga inavel anses som så små att det anses som nästintill obefintlig risk.

Som vanligt är detta en sanning med modifikation. Detta gäller om kusinerna i övrigt är obesläktade. Det är mängden gemensamt genetiskt material som är intressant, inte var i stamtavlan det kommer in. En hög inavelsgrad medför också större mängder transposoner - dvs instabilt genetiskt material som kan orsaka mutationer och sjukdommar som cancer. Detta tros ha ett värde, eftersom det skapar en genetiskvariation i små populationer.

Jag håller med om att linjeavel på ston är något som jag absolut tror på såvida det handlar om bra ston.. Vilket ofta är fallet om man blir sugen på att linjeavla. ;)
Jag ska försöka göra det en vacker dag.. ;)
U

Jag tror på linjeavel både på sidor men framför allt på stosidan-om man som sagt har ett bra sto :smirk:
Och ang detta ämne så har jag haft en fundering på att använda Briar 899 till mitt (fantastiska :love:) sto e.Maraton-Urbino-Gaspari.
De gånger jag nämnt detta så har jag blivit tillrätta visad med att Briar kan man inte använda alls, och speciellt inte så nära i led .
Han har dessutom allt det jag söker hos en hingst till henne;
Dubbeltalang, det är hon med, han är långlinjerad, lång välansatt hals, bra långt kors (hon har för kort) högställd, och har givit mkt fina avkommor det jag sett. Pga barnaår så har jag faktiskt ännu inte ridit någon Briaravkomma, men det lilla jag sett har varit bra.
Det mitt sto ger är ett otroligt psyke oavsett hingst, och med mkt ridbarhet.

Är han för nära och ligger det något i att han är så vass ?
Blir de knepiga och bara för proffs ?

Maraton skulle jag ej våga linjeavla på efter att ha sett en häst i stallet vara totalt opålitlig i hoppning...o dennes ägare säger att det definitivt är Maraton....mitt stos systerdotter Emma är också Maraton-Urbino o har gått svår klass o VM (el EM) i fältäcvlan så den komb verkar ju bra iallafall,,;)

vet en vän som skall visa sin hingst så småningom som är linjeavlad på Kotiljong, Hip Hops mamma.

vet en vän som skall visa sin hingst så småningom som är linjeavlad på Kotiljong, Hip Hops mamma.

Är det möjligen så att ägaren till unghingsten även äger en ett år yngre helsyster till hingsten? Båda efter Hip-Hop....

I så fall vet jag vilka det är. Där är det en rätt tajt linjeavel på stoet Kotiljong, och det har resulterat i en kanonfin unghingst.

Vad kul att hon ska visa honom! Det gör hon helt rätt i, han var superfin redan som föl (om det är den hingsten jag tänker på förstås :D ). Vilken galopp :d

Mormor, menar du. Hip Hops mamma är Mazurka, u: Kotiljong

Det är fler som linjeavlar på den stostammen. Fetcher N:s yngre syskon är e: Hip Hop, så där har du också linjeavel.

Senast ändrad:

Maraton skulle jag ej våga linjeavla på efter att ha sett en häst i stallet vara totalt opålitlig i hoppning...o dennes ägare säger att det definitivt är Maraton....mitt stos systerdotter Emma är också Maraton-Urbino o har gått svår klass o VM (el EM) i fältäcvlan så den komb verkar ju bra iallafall,,;)

Jag känner mig lite halvmodig där, fast det är synd att kalla det linjeavel. Min hästs morfar är e. Magritte vars farfar är Maraton. Stoet är betäckt med Nactus som har Maraton som morfar. Jag förväntar mig att jag ska köpa helskodda ridbyxor tills det är tid att rida in, men det kanske inte alls blir så.. ;)
U

Maraton skulle jag ej våga linjeavla på efter att ha sett en häst i stallet vara totalt opålitlig i hoppning...o dennes ägare säger att det definitivt är Maraton

Man kan väl inte dra någonsomhelst slutsats av en individ?

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
899
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka