vilka hingstar ska man passa sig för att linjeavla på?

Sv: vilka hingstar ska man passa sig för att linjeavla på?

Jag tror att Wilmas avkomma kan bli riktigt eftertraktat för alla halvblodsuppfödare jag har pratat med har sagt att D-Day i andra led är mycket mer tilltalande än i första led.

Det beror ju på att för varje generation så "spädes" anlagen ut mer o mer:D-

Det vill säga, det dom egentligen sa till dig var "att Wilmas avkommor förhoppningsvis inte får så mkt av D-Days oönskade kvaliteter...

Det beror ju på att för varje generation så "spädes" anlagen ut mer o mer:D-

Det vill säga, det dom egentligen sa till dig var "att Wilmas avkommor förhoppningsvis inte får så mkt av D-Days oönskade kvaliteter...

Nej, Wilma är ju ingen typisk avkomma efter D-Day heller. Det är det många som har sagt. Jag har även själv ridit andra avkommor efter honom och visst kan de vara lite speciella, men det är en viss typ utav människor som kan rida sådana känsliga hästar och jag är nog en utav dom. När de väl kommer till ridning är de oslagbara. De är oftast väldigt, väldigt snygga att se på och dessutom har de oftast grymt bra steg.

Cairo var nog ett bra val för mig. Träffade han på riktigt med ju och det stod klart och tydligt i hans ögon att han var en genomsnäll och härlig kille. Inte konstigt att han fått 10:a på temperamentet!

Vi får se vad vi tar nästa år eller året därpå. Vet ännu inte om hon ska få "vila" ifrån fölningar nästa år. Det lutar åt att jag tar Rotspon till henne nästa år i sådana fall.

Då har du haft tur då:o:D

Och visst kan dom vara speciella, men det finns betydligt värre linjer.
Jag har sett många medelmåttiga ryttare på medelmåttiga
D-Dayavkommor.

Nog för att de kan vara tuffa, men med den kapaciteten och med de fantastiska avkommorna så har jag inget emot att ha det i stammen. Däremot så kanske man bör tänka till om man ska linjeavla på honom.

Det var just det jag skrev ju:D

Jo men någon skrev att de inte vill ha honom i stammen alls!

Janye: Och jag har ridit in två ston efter Pentagon i år som varit som kossor . Supersnälla. Den ena dessutom med Landlord på mödernet! ;)

Ja, Pentagon var en luring... inte särsklit lättväxlad emellan varven.

Men hans avkommor kan hoppas, säga vad man vill om det!:rofl:

Jag skulle akta mig för att ha med Landgraf I för många gånger. Jättefin legendarisk hingst hingst, men lite "skarpa" avkommor.

Landlord är väl inte känd för något temperament? Har ett sto på 4 efter honom, och klokare och snällare häst får man leta efter.. Har hört att man gärna använder honom för att få bättre temp? som jag
Landlord har rykte om sig att lämna tuffa, skarpa avkommor som hoppar hus. Personligen älskar jag Landlord och Lasandos hästar! Men många tycker att dom är för vassa och i många fall stämmer det faktiskt.

Det är vad jag vet om Landlord-hästar också. Kapabla hästar, men för vassa för min smak. Men det är ju olika vad man gillar för psyke. Jag har dock aldrig hört att man använder Landlord för att få snällare och mildare avkommor?

Angående Landgraf så blir jag lite konfunderad, Lancier och hans son Looping sägs ju lämna snälla hästar? Eller lämnar de lika skarpt som Landlord?

Jag rider en Pomme Royal-avkomma, och han är också ganska tittig. Helt hopplös att rida ut på, exempelvis, och varje dag rädd för samma hörna i ridhuset.

Men han tittar aldrig på något när det gäller hinder. Där är han som en målsökande missil på hindrena, tvekar aldrig.

Min erfarenhet av Landlord hästar är att de många gånger är väldigt tjafsiga i munnen och inte har den bästa ridbarheten, men hoppa kan de.

Jag gillar Landgraf hästar skarpt! MEN jag skulle inte vilja ha det att linje avla på, men smaken är ju som baken.
Jag har heller aldrig hört att man använder Landlord för att få mildare hästar, snarare tvärtom...

Men skrev inte du för ett tag sedan (när du köpt din häst) att hon var lite "svår" stegrade och att ni inte kom upp på ryggen på henne?
Många Landlordar gillar att lätta både fram och bak :rofl:
Men fina är dom!

Landlord är känd för att ge oerhört svåra avkommor. Några av de knäppaste jag haft att göra med de senaste åren har varit efter Landlord.

Två stycken var supersnälla på marken men rent livsfarliga att rida för gemene man.

Ett sto var förbannat bestämd vid hantering. Gick knappt att sko som 7-åring osv, men en pärla vid ridning.

Men jag har även träffat på ett par som varit stabila och trevliga. Dock är det inte de hästarna folk hör talas om, utan de värsta.

Vi har två Landlord-ar i stallet nu och en tredje på väg. Ingen av dem kan klassas som enkel. :)

Men de hoppas jävligt bra och är grymt snygga att titta på, och det räcker för oss.

Men för att svara på TS, jag hade inte linjeavlat på Landlord.

Laydykiller/Landgraf - gärna! Det gör de i holstein på löpande band, mer regel än undantag!

*knapplån*

Jag skulle gärna ha ett Pilotsto i aveln men hua för att linjeavla på honom :D . Kapabel men knepig.

Landgraf vill jag personligen inte linjeavla för "tajt" på (men gärna Ladykiller xx). Har sett många Landgraf avkommor med extremt svaga kotor bak. För många för att tro på tillfälligheter i alla fall. Dock har jag gärna Landgraf i stammen. Kan linjeavla på honom också men via rätt individer då.

Sedan finns motsatta frågan också, dvs vilka jag gärna linjeavlar på. Jag kan nästan inte få in Caletto II för många gånger (lite överdrivet med ni förstår kanske). Några exempel:

Eurocommerce Berlin
Classic Lady

Titta på Briar som har Utrillo i tredje och fjärde led samt på hans son Biggles som dessutom har honom till mormrosfarfar. Jag tycker inte att deras mankar påminner om Utrillos.

fast 2 ggr i stammen var väl inte så väldigt ovanligt. Om du hänvisade till "kan nästan inte få in för många gånger"

Däremot såg jag en somras en individ som hade hästen X 5 ggr i sig, och den var präglad!

Exemplen var just bara exempel på lyckad linjeavel på honom. Jag har inte suttit och letat efter individer med Caletto II x antal gånger i sig. Har definitivt annat att göra :D Min kommentar "kan nästan inte få in för många gånger" angående Caletto II är en personlig åsikt och refererar inte till exemplen. Glömde att jag skrev på Buke och ska tänka mig för bättre nästa gång ;)

Sedan är det svårt att få in honom många gånger nära i stamtavlan då just Caletto II är en äldre hingst. Jag tillhör dessutom dem som inte tar så hårt på om en hingst finns sex gånger i sjätte generationen. Jag vill ha linjeaveln längre fram. Men man resonerar olika.

Ladykiller/Landgraf - gärna! Det gör de i holstein på löpande band, mer regel än undantag!

Jag har en med Landgraf x 3 och Ladykiller x 4 i dom första fem generationerna. Cor de la bryere och Moltke x 2.
Ganska mycket tycker jag...

Han har en hel del humör kan jag ju avslöja...

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
899
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka