vilka hingstar ska man passa sig för att linjeavla på?

Sv: vilka hingstar ska man passa sig för att linjeavla på?

*kl*

ingen som har erfarenhet av linjeavel på chapman?

stämmer det med hans temperament?

Det här med linje avel, är en mkt känslig fråga. Här diskuteras endast hingstens linje, men med honom följer ju givetvis en sto linje också.
Vilket har glömts bort i många fall. Samt att man endast tittar kanske på de två eller tre första generationerna men min erfarenhet säger att man skall räkna med att de 6 första generationerna kan spela en nyckel roll i linje avel.

Men man kan som sagt även linje avla sto stammar som tyvärr görs alldeles för lite. Vi har så många fina stostammar.........................

Jag hade passat mig för att linje avla W linjen överhuvudtaget oavsett hur långt ifrån dom ligger varandra.

Likaså med D linjen.

Jag håller med om att linjeavel på ston är något som jag absolut tror på såvida det handlar om bra ston.. Vilket ofta är fallet om man blir sugen på att linjeavla. ;)
Jag ska försöka göra det en vacker dag.. ;)
U

Ok jag hajar ! :D

*puffpuff*

jag vill fortfarande veta vad ni anser om linjeavel på chapman ;)

ROMEO!!! De hästar jag träffat på har varir rätt skarpa o svårinridna över lag Hade ett sto e:Romeo-Utrillo och det humöret :eek:. Samma som med D-day det krävs speciella människor för dessa hästar (oftast)

Om vi ska gå bakåt i tiden så är väl Drabant en sådan hingst som man inte vill ha för många ggr i stammen...även om han är en av våra stora avelsmatadorer:smirk:

Drabant gav väl lite lågställda o tunga hästar (åtminstonde de jag träffat på) men alla har de haft ett mkt trevligt temperament.
Lågställt o tungt vill man ju inte ha idag!

Drabant gav väl lite lågställda o tunga hästar (åtminstonde de jag träffat på) men alla har de haft ett mkt trevligt temperament.

Inte konstigt, då ville man ha lågställt och tungt. Drabant har rykte än idag om sig att ge skarpt.

Hur gör man när man linjeavlar just stostammar?

Gå in på din egna hästs härstamning, och plocka ut ett sto i stammen som har allt som du vill ha, och sök efter hennes söner, systrars söner eller barnbarnsbars osv.

De avkommor jag såg var lågställda och nätta, med ett stundtals besvärligt temperament, men rörde sig väldigt väl.

Hur gör man när man linjeavlar just stostammar?

Min kille tex är linjeavlad på Capitols mamma Folia tex (även hans pappa iofs)
Detta genom att Casir Ask är ur denna stostam (vilket för övrigt ju även QE är som bror till Casir Ask) De båda är u. Birthe II som i sin tur är u. U-Capitola (som är helsyster med Capitol).
Joys morfar är Carano som är e. Capitol
vilket i slut ändan ger både Capitol + U-Capitola i 3,e led vilket ger två gånger Folia i 4,e (med tanke på att den stostammen anses som en av världens förärvningssäkraste stostammar så är det ju inte helt fel.
I en av hans avkommer har jag fört in ytterligare en linje avel på Capitol då stoet också har honom som morfar så den lilla har 3 gånger stostammen i sina första generationer.

Det här med stostammar är mkt intressant att titta närmre på tycker jag och en sak som ofta förbi ses i tex linjeavel. Har själv haft vissa funderingar på att ev linjeavla upp en av ungarna med Joys stostam som är mkt förärvningssäker även lite inne på ena stoets stostam då den verkar mkt homogen och lämnar mkt multitalang hästar som räcker till de högsta klasserna. Problemet jag har är att de är ganska liknande avlade och jag på ungarna har både Capitol och Cor de la bryer ganska mkt representerade och vill hitta mer outkross vad gäller det blodet och det är inte helt lätt om man skall hålla sig i dessa holsteiner stostammarna, de är ganska friskt representerade där om vi säger så.

De avkommor jag såg var lågställda och nätta, med ett stundtals besvärligt temperament, men rörde sig väldigt väl.

Kan bara hålla med dig i hur du beskriver hans avkommor.
Det är väl mest det där med det vassa temperamentet som gjorde att man inte valde att avla för tätt inpå med honom:angel:

Vet att Melchior provat sig fram en del med detta, men undrar ändå,linjeavel-inavel, samma sak egentligen men hur tänker man där?

Inte för att det hör hit men när ni ändå diskuterar Landlord så fick jag ett jättetråkigt samtal från Annika på Markebäck och Landlord har avlidit (hur säger man om hästar?) hos sina ägare VDL 24år gammal! Men han fick vara frisk in i det sista! RIP...

Vet att Melchior provat sig fram en del med detta, men undrar ändå,linjeavel-inavel, samma sak egentligen men hur tänker man där?

Vist är all linjeavel en form av inavel men inavel brukar man bara benämna det när det är riktigt extrem linjeavel alltså i de första leden tex två helsyskon som paras eller mamma - son, pappa - dotter och dylikt.
Så snart du kommer ut ett par generationer så tillför varje individ en så pass liten arvsmassa att riskerna för oönskade komplikationer minskar kraftigt, 2+3 och 3+3 är väl de närmsta som brukar nyttjas flitigt och bedöms som något så när "ofarliga".
Överför man det tex på människor så är 3+3 två kusiner, vilket även inom männsikor ju är tillåtet att dessa gifter sig och skaffar barn, då riskerna för missbildningar pga inavel anses som så små att det anses som nästintill obefintlig risk.

Det som dock gäller att tänka på vid linjeavel är ju att det inte bara är de positiva egenskaperna som kan förstärkas utan även de negativa så man bör ju kolla upp den individ man tänker linjeavla på väldigt väl innan, eller hålla sig på väldigt väl beprövade linjeavlings individer så är chanserna att lyckas betydligt större.

Joo, gud vad jag hade problem med henne den första en och en halv veckan =o, men sen bara släppte det, vet fortfarande inte orsaken till detta beteende? och hon har inte visat tendens till det igen... Skumt det där. Däremot gillar jag hennes temp. men det kanske jag var/är så van vid pentagon hästens temperament, att jag tycker allt under dom beteendena är jätte snälla :P haha. Nää, men faktiskt som det var det som var hela grejen med henne, hennes fantastiska temp. Hittade dessutom en tjej som hade ridit min lilla tjej och tyckte också att hon hade ett kanon temp.

Det där med tjafsig i munnen kan jag dock hålla med om. Bytte till ett bettlöst och damen går nu som en klocka.. hmm. En liten funderare.. och likadant med hoppa, hon har en fantastisk teknik.. och en himlans bra attityd till hoppning.

Men fick mig en liten tankeställare, hon kanske fick en bra sida av landlords temperament? För hon är knappt rädd för nått.

Tänkte dock citera vad markebäcke skrev om Landlord: "Landlord lämnar eleganta känsliga avkommor med ett fantastiskt temperament, samt med en otrolig hoppförmåga kombinerad med försiktighet, vilket är vad tävlingsryttarna söker." Hela beskrivningen finns på http://www.markeback.nu/landlord.htm eller om ni är intresserade av fler hingstar än han: http://www.markeback.nu/hingstram04.htm

Senast ändrad:

Men guuud, nu blev jag helt super deppig! Har Landlord dött!?! :eek: när hände detta? :cry:

Undrar ändå nu när du har tagit dig tid att förklara på ett trevligt sätt om du kan ge några exempel på hingstlinje och egenskaper som man vill förstärka.Vänl.G.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
899
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka