Men så läskigt! Människan måste verkligen ha fått totalt hjärnsläpp.
Köra fel i rondellen lyckades min mamma med en gång. Till hennes försvar ska sägas att det då (på 80-talet) inte fanns några rondeller i vår hemstad. När jag tog körkort fick man åka till en annan stad och träna. Hur som helst: mamma, syrran och syrrans pojkvän (de var båda ca 17 år) är på väg hem till den sistnämnde. När de kommer till infarten till hans stad (lite större än vår) upptäcker mamma att där byggts en rondell.
Mamma: Vaaad? Vad har de gjort? Hur kör jag nu????
Pojkvännen (som tror att mamma tror att de byggt om vägarna): Ingen fara, ta till vänster som vanligt bara!
Varpå mamma kör vänster - in i rondellen!
Personen som jag körde upp för på Trafikverket frontalkrockade en gång under uppkörningmed en person som kom från fel håll på motorvägsavfarten. Personen hade förmodligen misstagit avfarten för en påfart. Både den som körde upp och inspektören fick klippas loss från bilen.
Drar mig till minnes en kväll för sådär tio år sedan. Vi är på projekt i Egypten. Trötta kör vi av motorvägen mot Alexandria där vi ska övernatta. Och möts av en gubbe på åsna som i godan ro är på väg upp på motorvägen via avfarten. Det är skymning. Han har naturligtvis inga reflexer och åsnor är sällan utrustade med strålkastare. Självbevarelsedrift? Vi hade en Chevrolet Blazer men jag tror vi alla var betydligt mer omskakade än gubben som försvann in i ökennatten!