Vilka bestraffnings metoder funkar bäst?

Sv: Vilka bestraffnings metoder funkar bäst?

fast det är inte jätteovanligt att folk försöker skrämma sina hundar till lydnad, med diverse smärtmetoder och överraskningar. folk tror på fullaste allvar att hunden lär sig något av bestraffningar, och att ju mer man tar i när man bestraffar hunden, desto mer lär den sig. "gör det ordentligt en gång så behöver du aldrig göra om det" är en vanlig uppfattning, vilket kan leda till övervåld.
Jag bestraffar själv inte min hund så som du beskriver, men vet flera som använts sig av vad jag tror du menar. Jo, hunden har lärt sig ett och annat. Dock med bestraffning i kombination med positiv förstärkning andra hållet.

fast det är inte jätteovanligt att folk försöker skrämma sina hundar till lydnad, med diverse smärtmetoder och överraskningar. folk tror på fullaste allvar att hunden lär sig något av bestraffningar, och att ju mer man tar i när man bestraffar hunden, desto mer lär den sig. "gör det ordentligt en gång så behöver du aldrig göra om det" är en vanlig uppfattning, vilket kan leda till övervåld.

Du har skrivit ovan ang Aliides hund och viltet att resultatet blir det samma när man genom obehag hämmar ett beteende som när man lär in ett beteende.

Nu skriver du att "folk tror på fullaste allvar att hunden lär sig något" . Vad är det Aliide har missuppfattat egentligen? Och varför är skillnaden relevant i detta fallet, när Aliide fick det resultat hon ville ha?

Senast ändrad av en moderator:

.... Jag tror att trådskaparen menar lika mycket tillrättavisning när hon skriver bestraffning. Jag fattar inte varför man ska haka upp sig så mycket på termer hit och dit, det är väl hur man går tillväga som är det viktiga. Och det är därför det är så svårt att diskutera såna här saker på ett forum eftersom det är så olika vad olika ord har för innebörd.

antligen nagon som forstar.. har inte ens orkat lagga mig i denna diskussion, da precis ALLT feltolkas standigt...

Det ser ut på din avatar som att du har whippet, har jag rätt? Då är väl 80% inte en så tokig siffra. ;)

En kombination av förekommande(!) och ignorans (men inte uteslutning) tycker jag fungerar på min IG. Men viss vardagsolydnad som stölder m.m. får man räkna med när man har vinthund. Spruta vatten eller slå skulle jag aldrig göra, då skulle allt förtroende bli som bortblåst från min hunds sida.

hehe, jo jag tror dom e halv whippets och valdigt bangstyriga e dom. svart att halla pli pa dom. men sen sager folk att jag e for snall mot dom for att jag inte tillrattavisar inte dom med nagot annat an NEJ.. Dom ar valdigt busiga, men dom e ju valpar ocksa...

Det dar med spruta vatten sag jag pa en dvd om hundtraning som hette hundviskaren tror jag... jag har dock heller inte gjort det, men undrade om det faktiskt e bra eller ej... antagligen inte.

tack for svaret och hjalp! ja jag haller med, man blir helt snurrig i huvet av vad alla sager.
nu har vi dock en god vecka med mina hundar, valdigt lydiga. men sa gar det ju upp och ner... :bump:

Visst stämmer detta. Mitt inlägg handlade om huruvida det spelade någon roll vilken term man använde sig av, varpå jag påpekade att det som spelar roll är vilken METOD man slutligen använder sig av, inte vad man KALLAR metoden.

det har du nog rätt i :)

för mig är bestraffning att tex slå en hund, men jag förstår vad du menar!

hur säkert blir resultatet om man bara pryglar hunden varje gång den drar på vilt? hur blir förhållandet mellan förare och hund?

hur säkert blir resultatet om man bara pryglar hunden varje gång den drar på vilt? hur blir förhållandet mellan förare och hund?

Jag tycker själv jag har ett utmärkt förhållande med min hund.
Jag har bannat kanske två gånger om han dragit på vilt och han är glad i hågen ändå.

Förhållandet mellan mig och Focus fungerar alldeles utmärkt. Och jag "berömmer" honom inte när han stannar kvar, eftersom han inte ser vilt ute längre. Vad ska jag då belöna för?

Men för en hund kan det sociala vara en hårdare bestraffning än ett kok stryk, ett läggande kan definitivt ta väldigt hårt på en hund. Ffa psykiskt.

ja det tror jag säkert, men det var bara en förklaring på vad ordet låter som i mina öron.

men jag tror inte en hund tar det så hårt när den vet att den gjort fel, av då tex ett "läggande".

Knapplån men låter citatet ovan illustrera.

Jag tycker det verkar som om mycket av oenigheten i denna tråd handlar om ordval... För några är bestraffa och tillrättavisa ungefär samma sak, och inget av det är speciellt grymt eller dramatiskt, utan faktiskt något som ingår i hundfostran. Om man INTE "mullrar i" med rösten - hur ska då hunden veta vad som är förbjudet? DET är tillrättavisning eller bestraffning för mig, ev i värsta fall kombinerat med ett mjukt, snabbt "duttnyp" i sidan på hunden för att få den uppmärksam om den verkligen ignorerar, och belöning när den gör rätt. Jag skulle absolut tillrättavisa med ett dovt NEJ om hunden ville dra på vilt, o sedan kalla in o berömma i massor, men NEJ för att så får man INTE göra, ochg för att bryta hundens reaktion.

Om man däremot i ordet bestraffning ser för sig att man pryglar och kuvar sin hund, då är det klart man reagrear.

Det mest dråpliga tycker jag ändå var den som skrev att usch och fy för bestraffning, men att hon allt som oftast (?) lade ner sin hund... DET är väl en tuff bestraffning/tillrättavisning om något? Enligt den instruktör jag har gått kurser förska man vara mycket, mycket erfaren för att göra det, och verkligen kunna läsa hund BRA, för annars är risken att man håller på för länge och får helt fel effekt.

Fast vem har sagt att jag tycker att det skulle vara rätt att göra så? Det måste inte vara så att bara för att man blir rejält förbannad när hunden drar så innebär det att man prylar hunden morgon middag kväll och aldrig belönar den.

Det är liksom inte antingen eller. Som Aliide säger (jag tar henne som exempel nu eftersom det var henne som jag hade som exempel innan också) kan man ha ett bra förhållande fast man blivit förbannad när den dragit eller som MrsScabtree som blivit arg på sin hund två gånger när den velat jaga vilt.

Det mest dråpliga tycker jag ändå var den som skrev att usch och fy för bestraffning, men att hon allt som oftast (?) lade ner sin hund... DET är väl en tuff bestraffning/tillrättavisning om något? Enligt den instruktör jag har gått kurser förska man vara mycket, mycket erfaren för att göra det, och verkligen kunna läsa hund BRA, för annars är risken att man håller på för länge och får helt fel effekt.

Precis! Jag har träffat flera stycken som aldrig "bestraffat" sin hund. Men däremot tog dom tag i käkskinnet och läste låååååånga paragrafer, med dov röst medans hunden stod med svansen mellan benen. "Titta på mig när jag pratar med dig!!!", medans hunden både gäspade och tittade bort, allt för att lugna ner hela situationen. Detta gjordes i alla lägen hunden gjort fel. Om den satte sig sent, stack efter något eller bara inte lyssnade. Kan väl tillägga att jag själv sa till ena ägaren ganska rejält, och dessutom bad hennes väninna FILMA hennes paragrafläsande. Så hon själv kan se hur hennes hund mår av den behandlingen.

Jag är själv en sk "hård" människa. Kan utan problem ta rejäla tag i min hund om det behövs. Men kan lika tvärt vända och belöna min hund. Det gäller ju att kunna skifta! Jag skulle aldrig kunna vara långsint på min hund, det skulle förstöra mer än göra nytta. Däremot ett nyp i örat så han kanske piper till (:eek:) för att sedan vända och "Duuuuktig kille!!! Bra!!". Han älskar fan mig ändå och ser inte deppig ut i vår lydnad. Trots att jag tagit tag i honom på plan :eek:

Även till cillamuffins som förklaring till hur jag tänker:

Jag håller med. Jag skulle aldrig lägga ner min hund eller pressa och stressa den på det sätt som du beskriver att du har sett. Det om något skapar en dåligt relation tror jag! Det är ju då ingen korrigering eftersom hunden då inte får någon möjlighet att göra rätt, få beröm och känna sig duktig! Jag tror på en möjlighet för hunden att göra om och göra rätt och få beröm, godis, med rösten eller klapp.

Senast ändrad av en moderator:

Nja, det är ju så här. En person säger att hon bestraffar. Person 2 skriker genast att man inte får BESTRAFFA! Man får alltid bara TILLRÄTTAVISA. När person två tillrättavisar använder hon precis samma metod som person ett gör när hon bestraffar. Men person ett låter hemsk, och person två låter jäkligt ofelbar.

Jo det var precis det jag menade i mitt något vimsiga inlägg :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag föredrar ju att kombinera en mild men konsekvent hand med motivering för att uppfostra och träna mina hundar. Och så har det även...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 753
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder