Vilka bestraffnings metoder funkar bäst?

Sv: Vilka bestraffnings metoder funkar bäst?

Underkastelsen i det fallet kan vara mkt liten, en liten vickning av öronen bara, "Jaja, bli lugn" och sen tar den itu med det felaktiga beteendet igen, eftersom den inte har en aning om vad den ska göra istället. Detta skriver jag av egen erfarenhet.

Hunden kan också blidka genom att bli ännu drygare, i våra ögon. Springer snabbare, börjar skälla, gör kraftiga lekinviter. Ju ilsknare vi blir - desto flamsigare blir hunden.
När man tror att den trotsar bara för att leka kan den i själva verket försöka visa hur förvirrad den blir av din ilska och försöker gjuta olja på vågorna.

Också taget av egen erfarenhet.

Jag lärde mig verkligen en hel med på Billie.

gud vilken diskussion.

det jag menade, var inte bestraffning som att sla hunden. utan vilket ar det mest effektivaste medel for att fa hunden att forsta "detta var fel, det far jag inte gora om igen"...
jag har hort om massa olika metoder som jag listade up, bade fran bocker, hund tv program etc, sa darfor tankte jag hora vad ni tyckte.

for mig sa anvander jag ett skarpt Nej till mina hundar, men det funkar 80 % av fallen. darfor behover jag ngn forstarkning som far hunden att forsta.
(sen sa belonar jag sjalvklart nar denne gor ratt....)

hunduppfostring ar otroligt svart!

När man maste tillrättavisa sin hund om den gjort ngt daligt. Vilket är den mest effektiva metoden? Skälla, rycka i nackskinnet o skaka, sla med en tidning framfor nosen, spruta pa hunden med en sprayflaska...? listan kan goras lang med kanda knep. Men vilket av dom ar egentligen effektivast som dom forstar bast???

eller hur gor ni?

Undrar också om du menar allvar med din fråga!!!!

Jag bestraffar ALDRIG min hund, jag belönar henne istället när hon gör rätt. Det funkar alltid, hon är nio år och har varit och är förden delen en riktigt duktig dam som har tävlat lydnad med framgång.

Hade jag bestraffat henne hade hon inte haft så roligt och blivit den glada och samarbetsvilliga, hund hon är idag. Hon älskar att få beröm och gör allehanda konster.

Dessutom, om du alltid ger beröm istället för att bestraffa kommer du att få en hund som alltid kommer på inkallning, den kommer för att det är kul, har du straffat hunden, tar det garanterat längre tid innan den lyder dig för att den kan ju få obehag av dig.

Vill du ha en LYCKLIG oh lydig hund! Belöna när den gör rätt!

:bow: Absolut. En hund lär sig absolut ingenting av att bestraffas efter utförd handling, på samma sätt som att den inte förstår beröm om det inte kommer vid exakt rätt tillfälle.

Men hur ska man bemöta sin trotsiga ettåring om den t.ex. skulle ha dragit iväg efter ett rådjur när du haft den lös, om hunden total-ignorerar dig, och tillslut ställer sig och äter skit någonstans? Hur skulle man göra för att få den att inse att den gjort fel? (Snälla, säg inte "jag skulle aldrig ha min hund lös om jag inte hade pli på den".)

Skulle vara intressant om den fanns någon utbildad instruktör som kunde svara.:)

Då skulle jag jobba med kontakt övningar, och då menar jag hela tiden.
Nonchar den dig, noncha tillbaka, skapa något som är intressant kring dig, göm dig i absolut rätt ögonblick för din hund, dvs när du ser att den börjar "tappa" dig när ni är ute, göm dig, ropa på hunden och var så rolig du bara kan när hunden hittar dig.

Träna i kopplet först, mega mycket beröm varje gång hunden ger dig ett ögonkast. Gör oväntade vändningar när ni går. Säger du hundens namn lite snabbt och sen vänder dig helt om, får du garanterat en hund som undrar vad Matte/ husse har för spännande på gång = kontakt övning.

Om du ser på tv kan du också träna utan att det tar någon egentlig tid. Säg hundens namn snabbt och ge belöning varje gång den tittar på dig, men du måste vara intressant för hunden.

När ni går i koppel, stanna helt plötsligt, tittar hunden, belöna/beröm och gå snabbt vidare. Upprepa flera ggr varje dag så har du snart en hund som är super intresserad på vad matte/husse gör och kontakten har skapats!

Och sist men inte minst, belöna hellre ett gott uppförande än att bestraffa ett dåligt!

Nej huvva..men Jeppe är väl inte mycket för läggande?

Jag måste modifiera lite och precisera att jag gick för en av Jeppes instruktörer. Och nej, denne person la aldrig ner en hund. (Och säkert inte Jeppe själv heller eftersom instruktören jag gick för ju arbetar enligt Jeppes metoder).

egentligen är det ganska enkelt.

1) hundar lär sig noll, nada, intet av bestraffningar.

2) "nej" ska inte vara någon bestraffning, det ska vara information.

3) det är helt omöjligt att säga något om vad som är en lämplig bestraffningsmetod utan att veta vad det är för hund, eftersom hundar reagerar så olika på bestraffningar.

vad VILL ni att era hundar SKA göra? lär dem då det, och lägg inte så mycket energi på vad de INTE ska göra. har ni fortfarande problem efter det kontaktar ni någon som kan läsa av er hund, och hämmar hunden på ett lämpligt sätt.

Kan hålla med om de två sista. Men visst fan har min hund lärt sig av ENBART bestraffning. Men jag kan också säga att hundar lär sig av berömmet efter en korrigering/bestraffning.

När Focus drog på allt vilt som fanns så fixade jag lite. Jag kan säga att han fick INGET som helst beröm bara "Jävlar anamma du drar fan aldrig mer igen". Han har inte dragit efter det. Så visst har han lärt sig ;)

kl

min hund är ju omplacering, när jag fick honom var han van med att endast byta saken han stulit mot en frolic.
han stal väldigt mycket saker när jag fick honom och vi hade ett helvete med en väldigt bestämd hund.
jag vill inte byta med honom, jag ska kunna ta vad fan jag vill av honom om det så vore en köttbit ur munnen. TÄNK om han skulle sno en vass kniv/rakblad/glasbit (har aldrig sånt framme, men nån annan kanske har) inte fan har man tid att byta med honom?

och jäkligt fräck var han också, stal saker ur händerna på folk.
han vet att han inte får, det tog ett tag men nu händer det sällan/aldrig att han snor nåt.

Att ärligt bli arg. När jag tittar på min hund och verkligen är arg, stampar med foten i backen och säger att jag är innerligt besviken på henne, det tar på henne (Det är en liten svaghet jag har att jag stampar med foten när jag blir arg ;)) När det kommer från hjärtat så räcker det med att muttra och vara besviken för helt kroppspråket berättar vad du känner just då.

*KL*

Får väl också tillägga att jag själv "bestraffar" min hund. Han är nog väldigt svår att köra på enbart positiva metoder. Ignorera felaktiga beteenden gav han fullständigt fan i. Han var sin egna flock, så att utesluta honom var heller ingen idé.

Idagens läge tycker jag att det fungerar bäst med snabba korrigeringar. Alltså mer för att överraska än att orsaka smärta. Ett nyp i sidan, örat, rumpan för att väcka honom lite inför det vi ska göra. Eller väcka honom ur ett dåligt beteende.

Det värsta jag någonsin gjort var att lägga ner honom på rygg. Det blev en sån otroligt stor kamp, jag kunde inte heller läsa hund. Så när hunden tillslut fick panik så höll jag i honom ännu mer, vilket resulterade till MASSOR med bett och jag såg det som om att han "kaxade sig". Nu idag vet jag självklart bättre, men jag fick mig bett i ansikte och över typ hela kroppen. När man lägger en hund på rygg ska man nog bannemej veta EXAKT vad man gör. Kunna läsa en hund som en öppen bok.

Och det värsta jag kan göra för herr Fo idag är att bara ställa mig över honom (när han står upp); "Uuuuuh fyyy faaaaan för dig, vad gööör du..." Detta kommer dock ytterst sällan, men det är nog det han tycker är innerligt jobbigt.

*KL*

Får väl också tillägga att jag själv "bestraffar" min hund. Han är nog väldigt svår att köra på enbart positiva metoder. Ignorera felaktiga beteenden gav han fullständigt fan i. Han var sin egna flock, så att utesluta honom var heller ingen idé.

Idagens läge tycker jag att det fungerar bäst med snabba korrigeringar. Alltså mer för att överraska än att orsaka smärta. Ett nyp i sidan, örat, rumpan för att väcka honom lite inför det vi ska göra. Eller väcka honom ur ett dåligt beteende.

Djurplågare där!;)

När Focus drog på allt vilt som fanns så fixade jag lite. Jag kan säga att han fick INGET som helst beröm bara "Jävlar anamma du drar fan aldrig mer igen". Han har inte dragit efter det. Så visst har han lärt sig ;)
Och jag sällar mig till den skaran!

För att svara på mitt eget exempel, alltså om hunden plötsligt drar efter ett rådjur och ignorerar mig. jag har provat både inkallningssignal, stoppsignal, och "NEJ!", men hon bryr sig inte. Jag går fram och ryter "Vaad gööör duu??!", eller liknande. Hunden visar då oftast underkastelse genom att lägga sig på rygg och blottar magen. Jag kopplar hunden och ignorerar det resten av vägen, och hunden är då oftast klistrad vid mina ben hela vägen hem. Alltså inget fysiskt våld men ändå en tydlig bestraffning/tillrättavisning.

Att jobba med kontaktövningar, som någon skrev, är ju en självklarhet, men det är väl ändå skilldnad på förebyggande arbete och korrigering. Vår tik som är allmänt lydig och kontaktsökande kan vid vissa tillfällen få för sig att rådjur är roligare än matte. Hon är van att arbeta löst i skogen, kan stoppsignaler, men ÄNDÅ händer det att hon drar. Fruktansvärd ouppfostrad hund, som inte ens är upplyttad till elitlydnad än. :devil: Hur ska jag lära henne att det är fel endast genom positiv förstärkning? :confused:

För att svara på mitt eget exempel, alltså om hunden plötsligt drar efter ett rådjur och ignorerar mig. jag har provat både inkallningssignal, stoppsignal, och "NEJ!", men hon bryr sig inte. Jag går fram och ryter "Vaad gööör duu??!", eller liknande. Hunden visar då oftast underkastelse genom att lägga sig på rygg och blottar magen. Jag kopplar hunden och ignorerar det resten av vägen, och hunden är då oftast klistrad vid mina ben hela vägen hem. Alltså inget fysiskt våld men ändå en tydlig bestraffning/tillrättavisning.
Tja..kan säga att när mina hundar stuckit efter vilt (vid ung ålder) har jag inte kunnat gå fram till dom och rya...eftersom att de har varit borta med vinden.:cool: När jag väl funnit dom/när d ekommit tillbaka har jag inte gjort något. Däremot nästa gång ha rjag varit beredd..och vidtagit åtgärder som gjort att ingen av dem dragit mer (nej jag har inte misshandlat dom). Ex vid ett tillfälle gick ena hunden strax framför, fick syn på vilt..kort stop och sedan full kareta..bara det att man inte hann mer än ett steg innan jag var framme och har tagit tag i det som jag hinner få tag i och avger ett djungelvrål. Sedan har jag givetvis tränat vid sidan om. Stanna, inkallning osv..jag jobbar med anra ord inte enbart med bestraffning.

med andra ord skulle du...?

med mina egna hundar? de är som natt och dag. labben bryr sig inte ett smack om obehag, medan man bara behöver rynka åt pannan mot schäfern för att hennes dag ska vara förstörd.

men jag bestraffar mycket sällan. istället berättar vad jag vill att de ska göra. "nej" är också ett väldigt smidigt kommando. det används dagligen.

Det är väldigt vädligt sällan jag tar tag i min hund. Det ska vara om det verkligen behövs, tex när han bet efter mig en gång när jag klippte klorna. Då smällde jag till honom på nosen och sa fy med väldigt dåv och stark röst.

Jag får en känsla av att folk har totalt missat att hundar lyssnar på ditt tonfall. Du kan säga idiot på ett glatt sätt och hunden kommer med detsamma. Säger du det på ett hårt sätt så kan jag nästan garantera att hunden inte kommer. Den lyssnar på ditt tonfall och skiter fullständigt i vad det är du säger.

Om man nu ska bestraffa, ett ord som jag tycker låter hemskt, så ska man göra det med rösten och sitt tonfall, inte med händerna! Samtidigt ska hunden få veta när den har gjort något rätt, det även med rösten och ditt kropsspråk.

KL

Jag använder mig inte av bestraffning som i någon form av fysiskt våld. När det gäller min gammelgubbe behövs inte någon form av uppfostran, men min lite nyare omplaceringshund behövde uppfostran när han kom till mig. Eftersom han levt på hundgård hela sitt liv så är han mycket duktig på "hundspråk" så det är det jag använder mig utav när jag "uppfostrar" honom. Dvs, när han tigger så morrar jag med blicken bortvänd och då ger han sig på direkten. "Nej" har han lärt sig som en morrsignal och han förstår direkt att han gör fel när jag spänner blicken i honom. Han är otroligt lättlärd och jag älskar honom verkligen, skulle aldrig få för mig att använda några andra metoder på honom än dem jag använder...

Sen har jag haft en väldans tur med honom också. Iom att han är så lättlärd och accepterar mig som ledare utan questions. Första dagen hos mig provred han under en lek och det fick han inte göra! (Än en gång där, morrning, fast med direkt ögonkontakt) Enda gången han inte lyssnar är när han hittar ett roligt sorkbo, eller har fullt upp att jaga småfågel. Eller när vi mot förmodan får ett hundmöte mitt i de småländska skogarna och han råkar vara lös. Men där är det inkallningsövningar som gäller och det handlar ju aldrig om bestraffning.

Kan hålla med om de två sista. Men visst fan har min hund lärt sig av ENBART bestraffning. Men jag kan också säga att hundar lär sig av berömmet efter en korrigering/bestraffning.

det är en skillnad på att hämma och lära. du kan inte lära hunden ett dyft genom bestraffning. däremot kan du hämma den. att hunden inte sticker för att den blir bestraffad då betyder inte per automatik att den lärt sig stanna. men beteendet att sticka har blivit hämmat = därför utför den inte det beteendet. hänger du med?

min ena hund kan jag banka gul och blå utan minsta resultat. han hade gladeligen stuckit igen. med honom går det inte att säga "du ska aldrig mer..." och försöka straffa bort beteendet. jag har i min okunskap försökt. det var inte förrän jag började lära honom vad jag VILLE att han skulle göra som det började fungera.

med mina egna hundar? de är som natt och dag. labben bryr sig inte ett smack om obehag, medan man bara behöver rynka åt pannan mot schäfern för att hennes dag ska vara förstörd.

men jag bestraffar mycket sällan. istället berättar vad jag vill att de ska göra. "nej" är också ett väldigt smidigt kommando. det används dagligen.

Jag har då aldrig sett en enda hund som inte reagerar på smärta på nåt vis, sen hur dom tar det är en annan sak.Vissa blockerar sig o andra blir förbannade andra fogar sig... Eller har han så mycket späck att han inte känner nåt.:devil:;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag föredrar ju att kombinera en mild men konsekvent hand med motivering för att uppfostra och träna mina hundar. Och så har det även...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 753
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka