Vilka bestraffnings metoder funkar bäst?

Sv: Vilka bestraffnings metoder funkar bäst?

det är en skillnad på att hämma och lära. du kan inte lära hunden ett dyft genom bestraffning. däremot kan du hämma den. att hunden inte sticker för att den blir bestraffad då betyder inte per automatik att den lärt sig stanna. men beteendet att sticka har blivit hämmat = därför utför den inte det beteendet. hänger du med?

min ena hund kan jag banka gul och blå utan minsta resultat. han hade gladeligen stuckit igen. med honom går det inte att säga "du ska aldrig mer..." och försöka straffa bort beteendet. jag har i min okunskap försökt. det var inte förrän jag började lära honom vad jag VILLE att han skulle göra som det började fungera.

Konstigt hur olika vi ser det. Jag ser det som att jag lärt honom att inte dra på vilt. Och jag använde inte ordet "stanna". Lärde honom simpelt att man drar inte på vilt.

Det sägs att Labradorer är hårda på utsidan och mjuka på insidan.

Jag måste hålla med. Att försöka med fysiska bestraffningar... Har aldrig fungerat för oss i alla fall. Jag försökte med det i min okunskap för många år sedan.

Precis som cilla skriver så vänder det när jag också först lärde in vad jag ville ha ut, då gick det att reglera gasen också.

for mig sa anvander jag ett skarpt Nej till mina hundar, men det funkar 80 % av fallen. darfor behover jag ngn forstarkning som far hunden att forsta.

Det ser ut på din avatar som att du har whippet, har jag rätt? Då är väl 80% inte en så tokig siffra. ;)

En kombination av förekommande(!) och ignorans (men inte uteslutning) tycker jag fungerar på min IG. Men viss vardagsolydnad som stölder m.m. får man räkna med när man har vinthund. Spruta vatten eller slå skulle jag aldrig göra, då skulle allt förtroende bli som bortblåst från min hunds sida.

Jag använder rösten, ändrar tonläget...det räcker för att min hund ska förstå att hon gjort nåt hon inte får/jag ogillar.

kl.

bestraffning tycker jag är meningslöst!

nu är inte jag en speciellt erfaren hundmänniska, dock har jag hållit på med hästar runt 16 år (och även hundar, fast inte lika mycket.)

min erfarenhet är att du måste tala till djuret på ett sätt han/hon förstår.

när du får hem en valp tex. så får ju du ta vid där mamman slutat..

gör dom något dom inte ska, då tillrättavisar hon dom genom ett tag i nackskinnet och morra, som ett exempel.

så när vår valp gör något hon inte ska, då tar man tag i nackskinnet (inte rycker, bara ett stadigt tag) och säger ett bestämt "nej" (=morr)
inte elakt, men man talar om att det är fel, inte ok!

nu har hon lärt sig, så det räcker att man bara använder rösten, sen direkt när hon slutar med vad det nu var hon inte fick, så MASSA beröm och gos. :)

finns så många sätt, och jag säger inte att det vi använder är det ända rätta, men det funkar bra för oss, och det är väl det viktigaste......:p

gör dom något dom inte ska, då tillrättavisar hon dom genom ett tag i nackskinnet och morra, som ett exempel.
NU fattade jag hela poängen! Tillrättanvisa är ett finare ord för "bestraffa"!:idea:

Konstigt hur olika vi ser det. Jag ser det som att jag lärt honom att inte dra på vilt. Och jag använde inte ordet "stanna". Lärde honom simpelt att man drar inte på vilt.

Jag tänker i samma bana.

Jaga vilt= Det händer något obehagligt

Inte jaga vilt= Balans och harmoni, eller något roligt.

Slutsats= man jagar inte vilt, vill säga att man lärt sig något nytt.

Annat exempel: Min systerson snart ett år går hela tiden fram och
vill leka med eluttagen. Vi säger "nej", och leder bort honom. Han lär sig att inte ta i eluttagen.

Att det hjälpte att gå och gömma sig en enda gång för att din hund alltid ska komma på inkallning kan jag bara gratulera till. Tror dock att det kommer att ändra sig när han blir könsmogen, får bättre självförtroende och vill börja pi**a och slåss. Jag tror inte han kommer att bry sig så jättemycket om att han inte ser dig just när han ser något annat intressant...

Han har redan börjat förstå vad tikar är sen att det blir värre när han blir äldre är en annan femma :rofl: vi har ofta våra katter med på promenad som han bara älskar att jag runt...långt...jag ropar bara hit eller hej då så kommer han på en gång. Antagligen så är jag sååå mycket roligare än det andra. Sen måste jag tillägga att han är välldigt lätt att ha å göra med.

Jag har då aldrig sett en enda hund som inte reagerar på smärta på nåt vis, sen hur dom tar det är en annan sak.Vissa blockerar sig o andra blir förbannade andra fogar sig... Eller har han så mycket späck att han inte känner nåt.:devil:;)

det är klart att han reagerar, men det är borta ur minnet på en halv sekund. han gör samma tabbar igen och igen och igen.

Jag tänker i samma bana.

Jaga vilt= Det händer något obehagligt

Inte jaga vilt= Balans och harmoni, eller något roligt.

Slutsats= man jagar inte vilt, vill säga att man lärt sig något nytt.

Annat exempel: Min systerson snart ett år går hela tiden fram och
vill leka med eluttagen. Vi säger "nej", och leder bort honom. Han lär sig att inte ta i eluttagen.

obehag = hämmar

obehag upphör = negativ förstärkning.

balans och harmoni = positiv förstärkning.

resultatet blir på ytan detsamma, men det kan ju ändå vara bra att veta vad som händer.

obehag = hämmar

obehag upphör = negativ förstärkning.

balans och harmoni = positiv förstärkning.

resultatet blir på ytan detsamma, men det kan ju ändå vara bra att veta vad som händer.

Jag vet precis vad du menar. Summan av kardemumman är att vovven lärt sig något.

Jag har aldrig sett en tik uppfostra sin valp genom att ta tag i nackskinnet. :confused: Visst kan man lära sig mycket från hundarnas eget språk, men det är nog inte stor idé att härma dem helt.

1aug%20020.jpg

En av våra tikar bet valparna över nacken när hon fostrade dem. Hon var en kanonmamma, hade full pli på de 10-11 valpar hon fick i varje kull.

Här är en teckning av henne när hon gör det:
länk

kl.

bestraffning tycker jag är meningslöst!

nu är inte jag en speciellt erfaren hundmänniska, dock har jag hållit på med hästar runt 16 år (och även hundar, fast inte lika mycket.)

min erfarenhet är att du måste tala till djuret på ett sätt han/hon förstår.

när du får hem en valp tex. så får ju du ta vid där mamman slutat..

så när vår valp gör något hon inte ska, då tar man tag i nackskinnet (inte rycker, bara ett stadigt tag) och säger ett bestämt "nej" (=morr)
inte elakt, men man talar om att det är fel, inte ok!

nu har hon lärt sig, så det räcker att man bara använder rösten, sen direkt när hon slutar med vad det nu var hon inte fick, så MASSA beröm och gos. :)

finns så många sätt, och jag säger inte att det vi använder är det ända rätta, men det funkar bra för oss, och det är väl det viktigaste......:p

Det du beskriver är precis så som jag gör. Men jag kallar det bestraffning. Det verkar som om den här diskussionen handlar om hur man definierar ordet bestraffning. Jag tror att trådskaparen menar lika mycket tillrättavisning när hon skriver bestraffning. Jag fattar inte varför man ska haka upp sig så mycket på termer hit och dit, det är väl hur man går tillväga som är det viktiga. Och det är därför det är så svårt att diskutera såna här saker på ett forum eftersom det är så olika vad olika ord har för innebörd.

....)

hunduppfostring ar otroligt svart!

...Särskilt om man som du har två jämngamla unghundar, då blir det kämpigare. Men försök använda ditt sunda förnuft... var lugn, tydlig och framförallt konsekvent så blir du en bra ledare. Ett tydligt ledarskap är enormt viktigt. Hundfostran kan man göra otroligt komplicerat och folk älskar att sönderanalysera och dra in alla möjliga metoder. Man läser olika i en massa böcker och på forum. Till slut blir det så snurrigt både för ägare och hund och det slutar med att det bli pannkaka av allt. Försök se till dina hundar. Prova dig fram till vilken form av bestraffning (tillrättavisning, whatever) som passar bäst. Om de lyssnar på ett nej i 80% av fallen är det ju toppen, du har kommit en bra bit på väg!

Lycka till :)

Jag fattar inte varför man ska haka upp sig så mycket på termer hit och dit, det är väl hur man går tillväga som är det viktiga. Och det är därför det är så svårt att diskutera såna här saker på ett forum eftersom det är så olika vad olika ord har för innebörd.

Nja, det är ju så här. En person säger att hon bestraffar. Person 2 skriker genast att man inte får BESTRAFFA! Man får alltid bara TILLRÄTTAVISA. När person två tillrättavisar använder hon precis samma metod som person ett gör när hon bestraffar. Men person ett låter hemsk, och person två låter jäkligt ofelbar.

fast det är inte jätteovanligt att folk försöker skrämma sina hundar till lydnad, med diverse smärtmetoder och överraskningar. folk tror på fullaste allvar att hunden lär sig något av bestraffningar, och att ju mer man tar i när man bestraffar hunden, desto mer lär den sig. "gör det ordentligt en gång så behöver du aldrig göra om det" är en vanlig uppfattning, vilket kan leda till övervåld.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag föredrar ju att kombinera en mild men konsekvent hand med motivering för att uppfostra och träna mina hundar. Och så har det även...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 753
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder