Vilka bestraffnings metoder funkar bäst?

Sv: Vilka bestraffnings metoder funkar bäst?

aldrig "bestraffat" sin hund. Men däremot tog dom tag i käkskinnet och läste låååååånga paragrafer, med dov röst medans hunden stod med svansen mellan benen. "Titta på mig när jag pratar med dig!!!", medans hunden både gäspade och tittade bort, allt för att lugna ner hela situationen.

:bow:

Precis så jag menar, det är så många som snackar om att de aldrig bannar sin hund, men det går jättebra att vräka ner hunden och läsa lusen av den i fem väldigt långa minuter tills den praktiskt taget är helt slut efteråt..och då legat med slickade öron bak, svans mellan benen , slickar och det kryper i hela kroppen på det stackars djuret.
Men neeej då, de har aldrig bestraffat och är så mjuka så med sina voffar. Då kan jag säga att jag hellre ger ett redigt nyp , såna fula spel ger jag inte mycket för.

hur säkert blir resultatet om man bara pryglar hunden varje gång den drar på vilt? hur blir förhållandet mellan förare och hund?

ganska intressant att inte en kotte förstått inlägget. det handlade inte om graden av fysisk bestraffning utan om "lär sig hundar av bestraffningar?".

många här menar att de gör det, men ingen vågar låta bli att berömma hunden när den väljer att stanna på viltet...

om man ska ta i lite menar jag att bestraffningar alltid förarens fel. varje gång man behöver bestraffa bekräftar man sin egen okunnighet. det går lätt att undvika om man verkligen vill. tyvärr tillhör jag den okunniga skaran med lite hårdare hundar, så pga att jag inte har förutsett allt och tränat ordentligt bestraffar jag också.

ganska intressant att inte en kotte förstått inlägget. det handlade inte om graden av fysisk bestraffning utan om "lär sig hundar av bestraffningar?".

många här menar att de gör det, men ingen vågar låta bli att berömma hunden när den väljer att stanna på viltet...

om man ska ta i lite menar jag att bestraffningar alltid förarens fel. varje gång man behöver bestraffa bekräftar man sin egen okunnighet. det går lätt att undvika om man verkligen vill. tyvärr tillhör jag den okunniga skaran med lite hårdare hundar, så pga att jag inte har förutsett allt och tränat ordentligt bestraffar jag också.

Varför ska jag berömma honom när han stannar kvar vid mig, när han inte ens tittar på viltet? Om han drar och jag ropar, "Nej, hit". Kommer han då så självklart har vi jätteroligt. Men när vi går promenad och två råddjur dyker upp som han inte ens stirrar upp sig på, vad ska jag belöna? Göra en stor sak av det?

Hunden har två val när den ser ett vilt.

1. Dra på viltet och ta eventuella konsekvenser

2. Stanna kvar och få beröm.

Hade min hund (tex) dragit på vilt utan att jag korrigerade beteendet hade han varit borta med vinden för hundra år sen, det hade inte spelat någon roll om jag hade varit roligast och stått och jollrat i andra änden, han hade inte hört mig. För honom är det naturligt att springa på viltet. Först måste alltså det beteendet brytas. DU FÅR INTE DRA. När hunden förstått konsekvenserna av att dra sitter den i regel kvar redan då utan att ha fått beröm, man passar sig. Men när han väl väljer att stanna kvar, DÅ får han beröm!
Summan av kardemumman är slutligen en hund som stannar för att det är det roligare alternativet. I början för att det var bäst så.

om man ska ta i lite menar jag att bestraffningar alltid förarens fel. varje gång man behöver bestraffa bekräftar man sin egen okunnighet. det går lätt att undvika om man verkligen vill. tyvärr tillhör jag den okunniga skaran med lite hårdare hundar, så pga att jag inte har förutsett allt och tränat ordentligt bestraffar jag också
Hundarbestraffar varandra, är det lika hemskt?

Personligen tycker jag att det där med att "lägga ner" hunden är helt uppåt väggarna av flera orsaker. Inte minst denna: När en hund underkastar sig på det viset, oavsett om det är en valp, unghund eller vuxen hund, så är det hunden SJÄLV som VÄLJER att underkasta sig, för att blidka den andre och undvika obehag. Den andre hunden ska då (om den är sund) läsa denna signal och så är allt bra. Det är INTE den överlägsne hunden som med fysiskt våld kastar omkull den andre, och håller fast den, för att lära denne veta hut!
När man som människa slänger omkull hunden, har man alltså redan där gått ifrån hundspråket totalt. Den blir förödmjukad, skrämd, förvirrad etc etc och även om den kanske ligger kvar och "ger sej", har det inget med det ursprungliga hundspråket att göra.
Okej? En hund VÄLJER själv att underkasta sig genom att lägga sig på rygg, vända bort huvudet etc, det är INTE den överlägsne som trycker ner den!!!
Som Aliide skrev tidigare, hennes Focus brottades tillbaka och blev både upprörd och förtretad!
Jag har sett folk vräka omkull sina hundar i alla möjliga och omöjliga situationer och jag ser alltid en hund som förödmjukats och absolut inte själv valt att "ge sej", den är bara utsatt för maktmissbruk.
Tycker jag!

jag förstår inte riktigt vart du vill komma? tittar han inte på viltet finns det inget att träna på. om hunden inte uppfattar viltet som en störning räknas det inte heller till en störning.

jag förstår inte riktigt vart du vill komma? tittar han inte på viltet finns det inget att träna på. om hunden inte uppfattar viltet som en störning räknas det inte heller till en störning.

Även om han skulle titta på viltet så får han inget beröm för det. Tvärtom skulle han nog få ett nej ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag föredrar ju att kombinera en mild men konsekvent hand med motivering för att uppfostra och träna mina hundar. Och så har det även...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 753
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder