Sv: Vilka bestraffnings metoder funkar bäst?
Personligen tycker jag att det där med att "lägga ner" hunden är helt uppåt väggarna av flera orsaker. Inte minst denna: När en hund underkastar sig på det viset, oavsett om det är en valp, unghund eller vuxen hund, så är det hunden SJÄLV som VÄLJER att underkasta sig, för att blidka den andre och undvika obehag. Den andre hunden ska då (om den är sund) läsa denna signal och så är allt bra. Det är INTE den överlägsne hunden som med fysiskt våld kastar omkull den andre, och håller fast den, för att lära denne veta hut!
När man som människa slänger omkull hunden, har man alltså redan där gått ifrån hundspråket totalt. Den blir förödmjukad, skrämd, förvirrad etc etc och även om den kanske ligger kvar och "ger sej", har det inget med det ursprungliga hundspråket att göra.
Okej? En hund VÄLJER själv att underkasta sig genom att lägga sig på rygg, vända bort huvudet etc, det är INTE den överlägsne som trycker ner den!!!
Som Aliide skrev tidigare, hennes Focus brottades tillbaka och blev både upprörd och förtretad!
Jag har sett folk vräka omkull sina hundar i alla möjliga och omöjliga situationer och jag ser alltid en hund som förödmjukats och absolut inte själv valt att "ge sej", den är bara utsatt för maktmissbruk.
Tycker jag!