Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?
Kan bara tala för mig själv och våran schäfer vi har.
Han är ingen vek schäfer, ibland så "glömmer" han att göra det man ber han om, ibland bara provar han om det kanske går att göra sådär idag osv..
han behöver man ibland ta till "hårda" metoder på. Hjälper inte att gång på gång tjata på honom. En korrigering , ett nej och han gör inte om det (föränn han långt senare kan få för sig att prova igen, kanske går då...).
Och nej jag har ingen olycklig hund som hatar mig. Och jag är ingen misshandlare.
Men många hundar hamnar tyvärr hos fel folk som inte rår på dom, helt enkelt som någon annan beskrev, vissa klarar inte av den fysiska korrigeringen och då är en stark schäfer, rottis whatever ingen lämplig hund.
Hur många 6-12 månaders rottisar osv. finns det inte på blocket pga. allergi och allt möjligt?
Har en vän som har en blandras som h*n uppfostrar med mjuka metoder men den hunden funkar det inte att ta tag i så att säga. Och h*n har själv sagt att h*n skulle aldrig kunna ha en hund som inte funkar enbart med muntliga tillsägelser... och då är det klokt att h*n inte har en sån som vi har utan skaffar "veka" hundar eller hur man ska kalla det..
Over and out för nu