Vilka bestraffnings metoder funkar bäst?

Sv: Vilka bestraffnings metoder funkar bäst?

Inga. Använda positiv förstärkning istället. Belöna när hunden gör rätt, var steget före o undvik missförstånd, undvik möjligheten att det kan gå tokigt. Om det ändå blir fel ibland, så strunta i det.

Var en älskvärd o rolig matte/husse.

Om du ändå känner att du vill slå in vett i skallen på hunden för att få den lydig; gör mig en tjänst o sälj hundstackarn omgående.

Jag undrar uppriktigt:

Säg att du sitter i soffan och äter en macka. Din hund smyger upp bredvid dig och tar ett bett av mackan. Eller du har lagt en macka på soffbordet och sträcker dig efter fjärrkontrollen. I ett obevakat ögonblick tar hunden ett bett av mackan.

Vad gör du? Menar du att du struntar i hundens beteende i detta fallet?

Jag tror inte på bestraffning. Det är baserat på okunskap, lathet eller bara på personens egen vrede.

Jag tror på guidning, tillrättavisning (alltså att visa individen tillrätta) och positiv förstärkning.

Däremot att tydligt visa missnöje är en sak - tydlig tillrättavisning. Om min hund skäller trots att jag sagt att det inte är tillåtet så gör jag som en hund hade gjort, försätter honom i underläge och talar om att han utmanar mig med sitt beteende. I de flesta fall hamnar han då på rygg, under mig.

Om jag inte kan hantera min hund med bra metoder så brister det nånannanstans i mitt ledarskap, i min relation till honom och då är det där jag måste börja, ingen annanstans.

Det är min teori.

Jag undrar samma som Gabbi här. Hur definierar du bestraffning och hur menar du att bestraffning hade sett ut i detta fallet till skillnad från hur du reagerar?

Om min hund skäller trots att jag sagt att det inte är tillåtet så gör jag som en hund hade gjort, försätter honom i underläge och talar om att han utmanar mig med sitt beteende. I de flesta fall hamnar han då på rygg, under mig.

Ett lysande exempel på hur en dominant hund gör i extremfall, och det gäller definitivt inte vid skall. Möjligen lägger sig en mycket vek hund sig själv på rygg. Har du läst och studerat hur hundar faktiskt gör? Jag tycker inte att det verkar så, och jag blir så trött av att höra hur folk ständigt ska lägga sina hundar ner för minsta lilla.

Vid dom fallen jag har lagt en hund på rygg har varit vid något extremfall, tex bett. Vill jag fysiskt tillrättanvisa min hund fysiskt får han sig ett snabbt kort "bett" (med handen) i sidan. Om man nu ska jämföra med hur hundar gör så ser jag det dagligen på hundar när den dominantare tillrättanvisar den vekare, ett kort "hugg" eller en stöt för att "hallåa" den andre.

Att lägga på rygg ser jag som definitiv bestraffning och nästan den hårdaste av dom alla, för hunden är det den mest sårbara positionen man kan försätta den i , jag som har en vek hund från början skulle aldrig få för mig att lägga honom ner.

Sen vill jag verkligen ifrågasätta det här med att lägga ner hunden så pass ofta? Har budkapet om att "jag leder" kommit fram om proceduren måste upprepas?

Vräka? Han ska underkasta sig på kommando.

Och att lägga en hund på rygg är inte bestraffning. Bestraffning är tex. smärta, obehag som, för hunden, är ganska ologisk. Det kan vara tydligt att felsteget resulterade i smärta, men eg är det inte naturligt.

En hund som går emot sin ledare, utmanar. Den varnas och ska därmed underkasta sig. Underkastelse är för hunden en fullt naturlig sak och en fullkomligt logisk följd till att utmana en ranghögre hund. Därför blir den inte rädd, upplever inte obehag. Den förstår fullt ut vad detta handlar om och vet hur den ska agera.

Detta innebär att jag också vet att jag agerar med korrekt kroppsspråk och inte förvirrar hunden.
EX: Skrik är ett mycket vanligt sätt att försöka få tyst på en hund med. Och det känns ju väldigt logiskt för oss som är verbala djur som talar med ord. Men om en hund i en flock skäller och en annan hakar på så är detta en kedjereaktion och innebär att de andra blir delaktiga i skällandet. Alltså betyder skrikande på en hund som skäller, för hunden, egentligen raka motsatsen - fortsätt!

Detta innebär att den lätt blir förvirrad. Den hör att matte är arg och säger nej som i vanliga fall betyder "fel" mot hunden. Men samtidigt så följer man också hundens exempel att skälla - så vem är du egentligen arg på?

Jag försöker att se en flock hundar/vargar framför mig. Hur agerar dem? Nu är jag otroligt okunnig när det gäller vargbeteende och hundens naturliga sätt att fungera i flock så jag har inte alla svar. Men jag kan inte bli arg, tillrättavisa eller liknande om jag inte verkligen vet vad jag gör. Därför går jag på säkra kort, för min hunds skull.

... I ett obevakat ögonblick tar hunden ett bett av mackan...

Felet är mitt. Jag skulle inte lämna hunden med en så stor frestelse, om jag inte visste med säkerhet att han skulle klara av det.

Först lär man hunden att nej, det här är mitt, nu äter jag.

Sen lär man hunden att du kan få sen, om det blir över.

Sen lämnar man hunden korta ögonblick, som blir längre stunder, som blir länge.

Och så belönar man hela vägen att han var duktig som lät bli, som förstod vad jag menat, som respekterade att mackan wvr var mitt.

Skulle det sen bli ett bakslag nån gg skulle jag inte låtsas om det.

Jag kan utan problem lämna mat framme, lillkatten kan ha sin goda burkmat framme. Hunden kan komma o hämta mig på övervåningen o tala om att katten lämnat lite o undra om han kan få resterna. Vilket han naturligtvis får.

Omkullläggning är väl egentligen något av det grövsta man kan göra mot sin hund och felmarginalen är stor.

Jag gjorde så på min första golden och det fick motsatt effekt. Men visst, alla hundar fungerar olika.
Min nuvarande golden kastar sig hejdlöst på rygg bara jag mullrar ett "vad gör du?"...

Till TS.
Tillrättavisningens effektivitet beror på vilken hund det handlar om (se exempel ovan).
Dock så har jag med mina hundar noterat att ju minde fysiska tjuvnyp jag använder, desto effektivare (men det tog ett tag att lära sig det och få in tekniken och med min förra hund var detta synnerligen prövande).

Om min hund smiter, vägrar komma när jag ropar och ställer sig och äter skit (emax exempel) går jag ifatt och hämtar den, mullrar lite just då och går sedan vidare med hunden. Ignorerar den och låter den göra bot genom att "fjäska" för mig. Det är ju den som ska ha ett intresse för att följa mig och hålla mig på gott humör, inte jag som ska jaga efter och leka apa för att den ska tycka jag är rolig.
(Jag blir rolig/bygger kontakt genom träningen och det vardagliga livet.)

Oavsett om det är inlärning, bestraffning eller dressyr har jag märkt att de lär sig otroligt mycket snabbare och bättre om de själva får ta initiativet.
Jag "straffar inte" - jag tillrättavisar och förväntar mig en "ursäkt" (fjäsk) när de gjort fel.
Om jag ska få ner hunden ur soffan knuffar jag inte ner den, jag säger åt den att gå ner så den gör det själv.
Istället för att lära hunden hur den inte ska dra i kopplet, lär jag den hur den SKA gå i kopplet.
Klickerträning har jag börjat trilla dit lite för också...

Det får mig att minnas den där tokiga typen i "Hund-Idol" (vad hette programmet egentligen?) som ställde sig över sin lilla wachtelhund och morrade ner den på rygg på scen och kallade det sitt "trick".

Och att lägga en hund på rygg är inte bestraffning. Bestraffning är tex. smärta, obehag som, för hunden, är ganska ologisk. Det kan vara tydligt att felsteget resulterade i smärta, men eg är det inte naturligt.

En bestraffning är inte enbart fysiskt... Den kan vara social också.

När du var olydig som liten, fick du en örfil då?
Eller skickades du in på ditt rum?

Är det bara det första alternativet som är en bestraffning?

Knapplån

För det första tror jag att det är två olika saker som diskuteras här. TS menar förmodligen ren uppfostran av unghundar, medans vissa svar handlar om inlärning av cirkuskonster. Det är väl ändå lite skillnad?

Säg att hunden sliter i mitt byxben, enligt vissa här ska jag alltså ignorera beteendet. Men hur skulle det kunna få hunden att sluta? Eller om hunden hoppar upp i soffan fastän den vet att den inte får vara där. Då kan jag ju inte bara ignorera den eftersom den då aldrig vet att den gjort fel. Om man ser till hur tiken uppfostrar sina valpar så är det definitivt bestraffning med, så varför ska vi bannlysa den i vår fostran? Är det så farligt att ta tag i nackskinnet på sin hund?

När det gäller vilken bestraffning som är bäst beror det helt och hållet på vad man har för hund. Det som är gemensamt är att man alltid ska börja med den mildaste; ett bestämt "nej". Ignorerar hunden det får man förstärka, t.ex. genom att ta tag i nackskinnet.

Jag må ha en gammeldags syn på hundfostran för att jag tycker det är ok att säga till sin hund om den gör fel...

Felet är mitt. Jag skulle inte lämna hunden med en så stor frestelse, om jag inte visste med säkerhet att han skulle klara av det.

Först lär man hunden att nej, det här är mitt, nu äter jag.

Sen lär man hunden att du kan få sen, om det blir över.

Sen lämnar man hunden korta ögonblick, som blir längre stunder, som blir länge.

Och så belönar man hela vägen att han var duktig som lät bli, som förstod vad jag menat, som respekterade att mackan wvr var mitt.

Skulle det sen bli ett bakslag nån gg skulle jag inte låtsas om det.

Jag kan utan problem lämna mat framme, lillkatten kan ha sin goda burkmat framme. Hunden kan komma o hämta mig på övervåningen o tala om att katten lämnat lite o undra om han kan få resterna. Vilket han naturligtvis får.

Tack för ditt svar!

Så gör jag också, förutom det där sista då. Jag skulle aldrig ignorera om min hund tog mat fast den visste att det var förbjudet. För mig känns det som självbelöning för hunden, om den tar en rövare så lönar det sig och matte säger ingenting. Jag menar inte att ditt sätt är "fel", uppenbarligen funkar det bra för dig, men mitt sätt funkar för mig.

Knapplån

För det första tror jag att det är två olika saker som diskuteras här. TS menar förmodligen ren uppfostran av unghundar, medans vissa svar handlar om inlärning av cirkuskonster. Det är väl ändå lite skillnad?

Säg att hunden sliter i mitt byxben, enligt vissa här ska jag alltså ignorera beteendet. Men hur skulle det kunna få hunden att sluta? Eller om hunden hoppar upp i soffan fastän den vet att den inte får vara där. Då kan jag ju inte bara ignorera den eftersom den då aldrig vet att den gjort fel. Om man ser till hur tiken uppfostrar sina valpar så är det definitivt bestraffning med, så varför ska vi bannlysa den i vår fostran? Är det så farligt att ta tag i nackskinnet på sin hund?

När det gäller vilken bestraffning som är bäst beror det helt och hållet på vad man har för hund. Det som är gemensamt är att man alltid ska börja med den mildaste; ett bestämt "nej". Ignorerar hunden det får man förstärka, t.ex. genom att ta tag i nackskinnet.

Jag må ha en gammeldags syn på hundfostran för att jag tycker det är ok att säga till sin hund om den gör fel...

Det är det här (det fetstilade) som jag menar. Vissa beteenden blir ju självbelönande, bita i byxbenet ger inga konsekvenser så då är det bara att fortsätta...samma sak lukta på kissfläckar, äta bajs, inte komma på inkallning etc.

Eller har jag missuppfattat det här med ignorerande?

Jag försöker att se en flock hundar/vargar framför mig. Hur agerar dem? Nu är jag otroligt okunnig när det gäller vargbeteende och hundens naturliga sätt att fungera i flock så jag har inte alla svar. Men jag kan inte bli arg, tillrättavisa eller liknande om jag inte verkligen vet vad jag gör. Därför går jag på säkra kort, för min hunds skull.
Precis det jag skrev, jag frågade hundra frågor om det där när jag var i varghägnet på Kolmården och skötaren underströk att alfan ser till att omegan lägger sig i dom fallen han "medvetet" trotsat honom/henne . I andra fall som kan tolkas som snedsteg korrigerar alfan med ett kort hugg/bett och då kan omegan lägga sig i vissa fall, i andra fall fjäskar den bara . Jag har även sett det beteendet på mitt hundpar jag hade, och de flesta andra som jag försökt observera. Sen måste man komma ihåg att en hund är en hund och inte en varg. Släkt ja, identiska med kusinerna nej. Vargar är extremare i sitt sätt att uppfostra många gånger-de är vilda och måste det.

det bästa jag har gjort med min hund (rottweiler 6,5mån) när han har gjort saker han inte får tex. tagit en sko, strumpa ja det han inte får ha helt enkelt är att ge han ett utbyte och berömma massor när han tuggar på det han får ha. Nu har han inte vart överdrivet jobbig vad det gäller att tugga på saker men så fort det är ngt ja inte gillar så ger ja han ngt han får ha, funkar super! man behöver inte skälla och allt det här, dom fattar inget ändå dom blir bara undergivna...
Likadannt vid inkallning, han va lös en gång när han va liten och sprang iväg när jag ropade på honom...då va det bara HEJ DÅ och sen gick jag och gömde mig efter det har han aldrig sprungit ifrån mig han kommer alltig glatt till mig.
Det finns så många andra knep som inte handlar om "hård bestraffning"

Om det där ändå funkade på våran rottweiler (15 veckor).
Han har alldeles för bra självförtroende för sitt eget bästa.
Har testat att gå och gömma mig när han springer för långt bort.
Han bryr sig inte ett dugg!
Tycker det är skitkul att få springa som han vill.
Lyssnar inte för fem öre.

Ännu värre är det när han får sina sk. dampryck.
Han vet att han inte får bitas, men då kan han bara inte låta bli.
Då gör han absolut ALLT som han vet han INTE får göra, på rent djävulskap.
Att försöka med den snälla metoden och bara säga "Nej!" åt honom då - jo, lycka till!
Där lägger vi över på rygg/sidan och så får han ligga så tills han är lugn.
Har observerat svärföräldrarnas rottistik, hur hon gör när vår lillkille är för jobbig åt henne.
Bara lägger tassen över honom, så han inte kommer någonstanns, och ligger sen så tills han lugnar ner sig.
Det är enda gången som vi behöver göra så för att han ska lyssna.

Tugga på saker är han också expert på.
Så fort man vänder ryggen till, snor han en strumpa, tidning, eller vad som finns till hands.
Säger man åt honom ("Nej!") och ger honom en av hans leksaker, så gör han samma sak igen när man vänder sig om.
Försöker träna honom, mat funkar enormt bra (matglad till 1000).
Men är han väl uppe i varv, så blir han bara ännu värre.

Annars när han gör något han inte får, så blir det ett "Balder - vad gör du?!".
Ibland slutar han, när han är lugn.
Om inte, får han sig en tillrättavisning.
"Hugger" tag vid rumpan eller i sidan och då fattar han vad jag menar.

Tips på hur man ska tillrättavisa honom så att han förstår direkt?
Tex när han är uppe i supervarv.

Senast ändrad:

det bästa jag har gjort med min hund (rottweiler 6,5mån) när han har gjort saker han inte får tex. tagit en sko, strumpa ja det han inte får ha helt enkelt är att ge han ett utbyte och berömma massor när han tuggar på det han får ha. Nu har han inte vart överdrivet jobbig vad det gäller att tugga på saker men så fort det är ngt ja inte gillar så ger ja han ngt han får ha, funkar super! man behöver inte skälla och allt det här, dom fattar inget ändå dom blir bara undergivna...
Likadannt vid inkallning, han va lös en gång när han va liten och sprang iväg när jag ropade på honom...då va det bara HEJ DÅ och sen gick jag och gömde mig efter det har han aldrig sprungit ifrån mig han kommer alltig glatt till mig.
Det finns så många andra knep som inte handlar om "hård bestraffning"

Att det hjälpte att gå och gömma sig en enda gång för att din hund alltid ska komma på inkallning kan jag bara gratulera till. Tror dock att det kommer att ändra sig när han blir könsmogen, får bättre självförtroende och vill börja pi**a och slåss. Jag tror inte han kommer att bry sig så jättemycket om att han inte ser dig just när han ser något annat intressant...

Och tyvärr verkar det vara folks favoritsätt att bestraffa.

Det där har jag aldrig ens drömt om att göra trots att jag gått kurs för Jeppe Stridh som är känd för att vara såå tuff...:crazy:

Vill bara varna lite. Det finns en risk med hårdare metoder och det är att hunden "härdas" till att slutligen inte ta åt sig alls. Det eskalerar liksom och man känner att man måste ta i mer och mer för att hunden ska lyssna. Till slut funkar inget alls.

En rottis måste ju ha tydliga gränser och bäst är dom de sätts direkt när de är små. Ha dock små uppföljningar och håll lite koll på om tillrättavisningarna verkligen ger önskad effekt. Om inte kanske ni måste lägga om strategin.

Jag säger det bara för att jag gjorde den missen med min förra hund.

Jag tror också att ni ska träna mycket passivitet med er hund om han har tendens att komma upp i supervarv. Så att ni hittar "av-knappen" på honom och han lär sig att varva ner på beställning sas. Också en miss jag gjorde med min när jag slarvade med detta...

Senast ändrad:

Vill bara varna lite. Det finns en risk med hårdare metoder och det är att hunden "härdas" till att slutligen inte ta åt sig alls. Det eskalerar liksom och man känner att man måste ta i mer och mer för att hunden ska lyssna. Till slut funkar inget alls.

En rottis måste ju ha tydliga gränser och bäst är dom de sätts direkt när de är små. Ha dock små uppföljningar och håll lite koll på om tillrättavisningarna verkligen ger önskad effekt. Om inte kanske ni måste lägga om strategin.

Jag säger det bara för att jag gjorde den missen med min förra hund.

Jag tror också att ni ska träna mycket passivitet med er hund om han har tendens att komma upp i supervarv. Så att ni hittar "av-knappen" på honom och han lär sig att varva ner på beställning sas. Också en miss jag gjorde med min när jag slarvade med detta...

Härdas har vi inte märkt att han gör, däremot att han nu har börjat förstå vem det faktiskt är som bestämmer.
För varje vecka som går märker vi att vi inte behöver vara lika hårda, även om vi fortfarande är konsekventa.

Självklart håller vi koll på huruvida bestraffningarna funkar eller inte.
Beror också på vilket humör han är på.
Ibland räcker det med att man tittar på honom, medans ibland får man lägga honom ner tills han är lugn.

Får testa att bara låta honom vara när han är "dampig".
Testade det en gång när han var mindre och det fick önskad effekt.
Måste testa det igen och se hur han reagerar nu.

Tack för tipsen. :)

mina hundar får lägga sig på sin plats, alt. förvisas till ett annat rum om jag blir ritkigt arg på dem. Med andra ord blir de ignorerade och får inte vara med oss andra om de gör något ritkigt fel. Så har jag alltid gjort och det har fungerat på alla mina hundar (blandras, lhasa apso, rottweilers och spaniels) - alla med olika sinnelag och mentalitet.

Jag tror inte för fem öre på att gapa och skrika, slå och så vidare. Alfarullningar är det sista jag skulle få för mig med någon av mina hundar.

Bra. :)

Jag märkte det med min också. Gav man henne uppmärksamhet (av något slag) när hon härjade så var det som att kasta ved på elden.

Och om alla hundar nu inte skulle göra detta?

En hund som går emot sin ledare, utmanar.

Måste den inte alls nödvändigtvis göra. Det kan helt enkelt vara så att den inte vet vad som vore ett önskvärt beteende i en viss situation.

Den varnas och ska därmed underkasta sig.

Underkastelsen i det fallet kan vara mkt liten, en liten vickning av öronen bara, "Jaja, bli lugn" och sen tar den itu med det felaktiga beteendet igen, eftersom den inte har en aning om vad den ska göra istället. Detta skriver jag av egen erfarenhet.

tio tecken

Liknande trådar

Övr. Hund Jag föredrar ju att kombinera en mild men konsekvent hand med motivering för att uppfostra och träna mina hundar. Och så har det även...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 753
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka