Vilka bakbenskydd är tillåtna?

Ruise

Trådstartare
Har för mig att vissa bakbensskydd inte är tillåtna längre, men kan inte hitta något om det så skulle gärna vilja ha lite hjälp med det :)

Tänker mest på Veredus bakbensskydd, Pro jump 2.
Någon som vet hur det ligger till? Hittar inte något i TR...

Tack på förhand :laugh:

+ Det ska vara till unghäst..

Senast ändrad:
Sv: Vilka bakbenskydd är tillåtna?

Jag har snabbt kollat i TR och där står inget.

Kan det vara så (ganska troligt) att det finns särskilda bestämmelser på tex årgångschampionat och liknande.
Vet att det var vissa viktbestämmelser för unghästchampionaten i Falsterbo.

På "vanliga" tävlingar verkar det vara fritt som vanligt.

I Falsterbo och Breeders förra året var det endast CWDs bakskydd och Veredus unghäst bakskydd som var godkända!

Skojar du nu?!
Det låter ju helt befängt att enbart två skydd på marknaden skulle vara godkända.
Det jag sist hörde var att man får inte ha sk teknikskydd och dom ska hålla sig under en viss vikt.
Nu har jag ju inte haft en unghäst på länge så givetvis ändras reglerna men att endast två specificerade skydd ska vara godkända låter ju inte riktigt klokt!

(Nu gäller just detta inlägg endast breeders)

Hmm.. det låter ju helt tokigt! Typ som om att alla måste gå och köpa nya skydd bara för att få tävla.

Men då behöver iaf inte jag vara orolig för vi ska inte tävla på den nivån rikigt än..:p

Fast stämmer det där verkligen? Man måste ju vara tillåten att ha VANLIGA enkla baksydd oavsett märke?

Nu kommer jag inte ihåg exakt men tror att det vara att det endast fick vara låga skydd med ett spänne som inte fick vara elastiskt. Det stod ingenting om märken, men om de inte får vara elastiska faller ju de vanliga skydden typ eskadron bort då de har elastiska spännen.

Fast eskadron har väl låga bakstrykkappor med kardborreknäppning som inte är elsktiskt?

Men det kan ju stämma som du säger att det inte får vara elastiskt, skulle ju kunna bli lite knipskydd då

Det är ju elastiskt framför kardborren om du förstår hur jag menar.

Jo det är ju klart att det är lite grann. Frågan är om det egentligen är så mycket att bry sig om men det finns ju klart bestämmelser..

I Falsterbo och Breeders förra året var det endast CWDs bakskydd och Veredus unghäst bakskydd som var godkända!

Stämmer inte.

Däremot skulle skydden ha vissa angivna mått beträffande höjd-bredd och vikt samt ha oelastiskt knäppning och utförandet begränsades till kotskydd.
Jag har ett par märkeslösa bakskydd från Börjes som klarade bestämmelserna.

När jag skulle köpa benskydd under GBG Horse Show, så sa hon jag köpte av att det var dom skydden som jag nämde som var godkända!
För att dom var så himla lätta och man kunde inte fuska med tyngder och så!

Vad hon sa iallafall! :S

Ja, de är godkända. Men de är inte de enda godkända som du sa.
Stor skilnad :)

På falsterbo vägde vi skydden+boots till ungästklasserna. Skulle inte tro att de har slopat det i år.

Inte på de riktiga Eskadron, de är bara en karborre på en styv flärp.

Talar ni om unghästar eller äldre hästar? Tittar på dessa skydd till min 16 åriga ponny, är de godkända??

Jag läste på inför breeders lite!
vad jag förstod fick man inte ha (som ni sagt) elastisk knäppning, knäppning med dubbla band (t ec veredus olympic), de fick inte heller väga över 200 g (tror jag det var)!
Så många skydd går ju bort som ni sa!
vad jag däremot hört som dte var förra året (vet inte om dte är ändrat till iår) så var alla skydd godkända på kvalen.

Liknande trådar

Hemmet Det blir fler och fler saker som ska laddas/drivas med USB nu för tiden. Försöker hitta någon form av stående digital klocka med flera...
Svar
7
· Visningar
307
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 987
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 998
Senast: MML
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 465
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar