Vilar i konstig ställning

Nikki o Fabian

Trådstartare
Det är en häst på samma bete som Fabbe går på och jag har lagt märke till att han står o vilar väldigt konstigt emellanåt.

Alltså om en häst står o vilar står den ju med alla fyra ben rakt ner i marken varav ett bakben är vinklat.

Han står så, MEN, han tar ut ett av sina framben framför sej(rätt bra bit framför, som när en häst vevat med frambenet o sen slutar o sätter ner för att dra benet tillbaka till sej, det ser inte bekvämt ut) och så står han så, som om han vill avbelasta fram.

Jag har märkt att det är med båda fram han gör så.

Kan hästar ha lite udda viloställning eller är det nått som inte står rätt till?

Sv: Vilar i konstig ställning

Det låter ju nästan som om han avlastar för att han har ont eller nåt sånt..

Har du sagt detta till hästens ägare, h*n kanske inte har lagt märke till detta alls.

Lycka till! /Fanny.

Jo det är min tanke oxå, att han har ont. Hästen i övrigt ser enligt min mening inte riktigt frisk ut för övrigt, o det har jag sagt till ägaren men hon håller inte med så frågan är om hon "bryr" sej om jag nämner hans "viloställning", men jag kan ju nämna det så vet hon iaf.

När en häst ställer sitt framben så är det ofta ett tecken på avlastning, eller att den är sned i frampartiet.

Men erfarenhet är att det är vanligast att de gör så med ett framben, inte båda.

mimus skrev:
När en häst ställer sitt framben så är det ofta ett tecken på avlastning, eller att den är sned i frampartiet.

Men erfarenhet är att det är vanligast att de gör så med ett framben, inte båda.

Men han kanske vill avbelsta båda men har inte "fång ont"......??????

avlastar på det sättet gör hästar som har ont. Att han växlar mellan båda frambenen visar att han har ont i båda, svårare än så är det inte. Han kan ju inte avlasta båda samtidigt...

har du några bilder på hans fötter?

/Migo

Fel om jag tar en bild på en häst i en hage, så får jag publicera bilden. Det är jag som har copyright på bilden... :smirk: Däremot så måste hästägaren fråga mig om den får publicera bilder tagna av mig...

Carolus skrev:
Fel om jag tar en bild på en häst i en hage, så får jag publicera bilden. Det är jag som har copyright på bilden... :smirk: Däremot så måste hästägaren fråga mig om den får publicera bilder tagna av mig...

Inte om dessa bilder skall skapa ett underlag för en diskussion, då är det banne mig inte tillåtet.

Carolus skrev:

Låter helt logiskt, då tar gar en bild på ditt ansikte och komenterar din stora näsa samt lägger ut den här. Sedan kan du inte göra ngt åt det utan måste be MIG om du får publicera din egen näsa.

Halååå,,,,,,,,, Långnäsa hur tänker du???

Migo skrev:
har du några bilder på hans fötter?
/Migo

Vad har hovarna med trådskaparens fråga att göra????

Hästar kan faktiskt ha ont i övriga kroppsdelar.

Har du tänkt på det eller är du alltid (mark) blind

Det är jag som har copyright på mina bilder... Så jag kan göra vad jag vill med mina bilder... Du har copyright på DINA bilder...

Nu har vi halkat från trådens ämne, men att fotografera en häst i solnedgången för att använda som eget alster är en stor skillnad mot att fota ett motiv för att sen använda som underlag för diskussion eller utbildningsmaterial. För detta krävs i detta fall hästägarens tillstånd, om man inte får ett sådant medgivande bör man avhålla sig från detta.

Det är jag som har copyright på mina bilder...

Alldeles riktigt, men det ger dig ändå inte rätten att använda dessa bilder hur som helst.

Senast ändrad:

hovis skrev:
Vad har hovarna med trådskaparens fråga att göra????

Hästar kan faktiskt ha ont i övriga kroppsdelar.

Har du tänkt på det eller är du alltid (mark) blind
Tänk om hästen är Strasserverkad då?:angel:
Då kan det ju va hovarna som är problemet.:crazy:

Carolus skrev:
Det är jag som har copyright på mina bilder... Så jag kan göra vad jag vill med mina bilder... Du har copyright på DINA bilder...

Så om jag då tar ett foto på dig i en situation som du helst inte skulle vilja att folk skulle se, och jag valde att lägga ut det på nätet. Menar du då att du INTE kan stämma mig? Utan att jag gör vad jag vill med "mina" bilder.
Tror knappast det stämmer.

Låter som att det kan vara fång. Försök påverka hästägaren, hästen borde kollas upp för säkerhets skull! Hur som helst ska den ju inte behöva ha ont om den har det.

Har en häst i mitt stall som gör precis på detta sätt, och den har ont. Den är dessutom halt, även om ägaren till hästen inte tycks vilja förstå det, trots påtryckningar...

Nu har inte det med tråden att göra, men det är skillnad på hästar och människor... Bilder på hästar, hundar, katter, kor. Får jag som fotograf göra vad jag vill med. Däremot är det lite skillnad med bilder på personer. Vad som gäller där, är jag inte insatt i, och behöver inte vara det heller... :smirk:

Hej, min häst som hade strålbenshälta stod på det viset för att avlasta.Han är i Trappalanda nu pga av det.Mvh Maria

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 790
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 088
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 359
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka