Vilar bakbenen

Allie

Trådstartare
Min fyraåring (snart femåring) vilar bakbenen mycket, växlar dock mellan de olika benen och står ibland precis som vanligt på båda benen.
Han är veterinärbesiktigad och röntgad u.a. I oktober och har sedan dess tagit det ganska lugnt, mest uteritter, några få dressyrpass och enstaka lätta hopp-pass. Han verkar bli trött i bakbenen efter "hårdare" ridning och vilar benen mer efter t.ex. Hoppning.
Känns jättefräsch i ridningen, ser ren ut vid tömkörning, enligt tränare så rör han sig helt rent. Han är otroligt mjuk och liksidig för att vara så ung.
Men jag kan inte riktigt släppa oron över att det ska vara något fel på honom som gör att han vilar bakbenen. Och just nu slits jag mellan olika alternativ, som jag ser det så kan jag antingen ställa av honom helt ett tag och se om total vila gör det bättre, dock står han på stall på nätterna och jag tycker att det blir lite väl mycket boxtid om han inte aktiveras alls.
Andra alternativet är att fortsätta träna honom och se om fortsatt träning och mer styrka gör att han inte blir lika trött i bakbenen.

Hur skulle ni resonera i det här läget?

Kan tillägga att han reds in som treåring, vilade ett år pga att han växte mycket och nu är riden sedan i somras med ett par kortare viloperioder. Han har otroligt lätt för samling och gör gärna lite mer än han behöver så jag har hittills haft väldigt låga krav på honom och han ligger utbildningsmässigt på LC nivå.

Sv: Vilar bakbenen

Min 5 åring gör likadant!
Står nästan aldrig jämnt med bakbenen utan vilar
på höger alt vänster.
Har vart orolig som du över det.
Är kollad av veterinär flertalet ggr och de säger att
de inte är nån fara, likaså vi människor ofta står
med ett ben vilande.
Min ET sa även att de kommer bli bättre med
hållningen när han blir starkare i kroppen.

Så jag hoppas de har rätt :)

Är den inne i en växtfas så kan de vila bakbenen så väldigt mycket.
Jag hade inte sett till arbetet/vilan den fått rent tekniskt i sig, utan försökt se om den verkar vara i en växtfas och isåfall gett mer vila.
står den på stall och går in tidigare än du vill utan aktiviering så kan du ju alltid promenera den vid hand en stund efter insläpp, det räknas fortfarande som vila i sig.

viktigt att tänka på allmänt utöver det, är att om man har en häst som (oavsett unghäst eller äldre) på ngt sätt kan bedömas sned/ojämn/oliksidig osv i allmänhet i kroppen, så det ben den oftast vilar är i samband med det det starka benet, dvs det ben den jobbar/tar i mest med. Bara en reflektion i sammanhanget då många ofta tänker tvärtom, att det ben som vilas på är det ngt fel på så att säga....

Senast ändrad:

Tack så mycket för era svar!
Nu känner jag mig lite lugnare, man blir ju så orolig när det är något avvikande med hästarna.
Tror egentligen inte att han är inne i någon växtfas, har knappt växt något på höjden alls det senaste året, dock så håller han nog på och bygger muskler och breddar sig.

Jag har en i samma ålder som växer mycket fortfarande, min tränare har sagt att om jag ser att han växlar mycket mellan bakbenen efter ett träningspass så är det ett tecken på att han tagit i lite för mycket och att jag isf ska kräva lite mindre och låta honom komma ikapp.

jag vet inte om du förstod /missförstod lite det jag skrev? utifrån ditt svar? det jag menade i sammanhanget var att självklart behöver du vara uppmärksam och fråga dig varför hästen konstant står och vilar bakbenen..... Mitt svar var menat som reflektion till varför de ev. gör så, inte avsett att säga att ngt inte behöver uppmärksammas?

Min vilade ena bakbenet mycket, det starka (som Mackan nämnde) visade det sig med facit i hand.
Han hade ont i ryggen.

Mitt svar var nog riktat till båda som då hade svarat i tråden.

Självklart är detta avvikande beteende något som jag reflekterar över och grubblar över vad det beror på, samt försöker hitta en lösning på.

Sen så är det långt ifrån konstant som han vilar bakbenen, utan av och till, men mer än vad jag tycker är normalt. Det är inte ett specifikt ben, utan lika mycket med båda. Dock inga snabba växlingar utan ena dagen vilar han vänster och nästa höger osv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 550
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 945
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 892
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka