vilande unghäst

N

Novum

Jag har en unghingst på 4 år och 1,70 i mkh som just nu vilar. Han är rätt grov till modellen men för dagen väldigt smal, går endast i hagen och skrotar. Rätt liten hage och inte mer än 6 h om dagen tyvärr. Jag vet att det är på tok förlite men det är bara att gilla läget eftersom det här var det enda stallet där de tog emot en hingst (vi skulle bara stå där i 14 dagar)och vi skulle egentligen ha flyttat till ett annat stall (med stora hagar, kompis i hagen och fri tillgång på hösilage..) efter kastreringen i måndags men vi får inte in han i transporten så det blev varken kastrering eller flytt. Kan tillägga att han vilar pga att det är svinhalt överallt och att han knappt kan ta sig till och från hagen.

Ja nu till min fråga, vad skulle ni ge honom för mat? Vill ju inte ge han för mycket då han just nu vilar helt.

tacksam för svar!

(svar angånde lasting undanbedes då det finns en helt egen tråd för det problemet)

Sv: vilande unghäst

Med tanke på att han är i vila, ung och antagligen har ganska tråkigt skulle jag fösöka ge fri tillgång till grovfoder i första hand. Detta för att undvika att framkalla steriotypier. Lägg inte ut stora rundbalen som får stå dag ut och dag in utan fodra upp så att hästen har grovfoder att tugga på hela dagen (20 kg hösilage borde han lätt få i sig per dygn)Täck upp med kraftfoder/lucern för för att få en bra mj/smrp-kvot (över 6) samt för tillägg för lätt arbete för att få upp hullet.

Jag skulle lägga på en 2-3 kg lucernhack. Milt och bra för magen, ger pyssel medan det tuggas och innehåller bra med proteiner som hjälper hästen att inte falla ur för mkt under vila.

Sedan skulle jag ta och brodda och ge mig ut och rida. Inte ska väl hästen stå hela vintern för att det är halt?

Jag skulle lägga på en 2-3 kg lucernhack. Milt och bra för magen, ger pyssel medan det tuggas och innehåller bra med proteiner som hjälper hästen att inte falla ur för mkt under vila.

Sedan skulle jag ta och brodda och ge mig ut och rida. Inte ska väl hästen stå hela vintern för att det är halt?

Haha nä jag har inte valt det här utan vi plockade av skorna inför kastreringen som egentligen skulle bli av i måndags men eftersom han är riktigt jävlig att sko så har vi valt att han ska få stå barfota tills nästa vecka då den nya tiden är. Herregud jag bor i norrland, annars har han alltid 6 broddar per sko.

Med tanke på att han är i vila, ung och antagligen har ganska tråkigt skulle jag fösöka ge fri tillgång till grovfoder i första hand. Detta för att undvika att framkalla steriotypier. Lägg inte ut stora rundbalen som får stå dag ut och dag in utan fodra upp så att hästen har grovfoder att tugga på hela dagen (20 kg hösilage borde han lätt få i sig per dygn)Täck upp med kraftfoder/lucern för för att få en bra mj/smrp-kvot (över 6) samt för tillägg för lätt arbete för att få upp hullet.

Jag ger han hösilage så att han aldrig står utan just för att han är smal och för att han inte ska ha tråkigt och lusern över det, är väldigt osäker på hur mycket han ska få. Men det här med mj/smrp-kvoten vet jag faktiskt inte riktigt vad det är, skulle du kunna förklara?

Jag ger han hösilage så att han aldrig står utan just för att han är smal och för att han inte ska ha tråkigt och lusern över det, är väldigt osäker på hur mycket han ska få. Men det här med mj/smrp-kvoten vet jag faktiskt inte riktigt vad det är, skulle du kunna förklara?
När du räknat ut hur mycket smältbart råprotein och hur mycket energi foderstaten består av tar du proteinet/energin och får fram kvoten. Kvoten ska vara över 6 för att hästen ska kunna utnyttja energin och proteinet ordentligt. De båda näringsämnena är beroende av varandra. Så om man t ex. ger massor av energirikt foder för att hästen är tunn kan inte hästen utnyttja energin om den inte får tillräckligt med protein. Det resulterar i att hästen inte går upp i vikt utan blir i förlängningen istället bukig ("hömage").

När du räknat ut hur mycket smältbart råprotein och hur mycket energi foderstaten består av tar du proteinet/energin och får fram kvoten. Kvoten ska vara över 6 för att hästen ska kunna utnyttja energin och proteinet ordentligt. De båda näringsämnena är beroende av varandra. Så om man t ex. ger massor av energirikt foder för att hästen är tunn kan inte hästen utnyttja energin om den inte får tillräckligt med protein. Det resulterar i att hästen inte går upp i vikt utan blir i förlängningen istället bukig ("hömage").

Okej då är jag helt på det klara! tack så mycket :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 787
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 768
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 834
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31