Vila efter hälta?

Jenka

Trådstartare
Vi tillbringade hela lördagen ute i skogen och rätt som det är börjar hunden halta.
Jag vet inte vad som hände mer än att han blev biten av ett antal rödmyror, men jag antar att det inte orsakade problemet ensamt? Han hoppade i princip på tre ben ett tag (ett bakben uppe). Efter ett tag började han springa och hoppa runt som förut, men varvade med att hålla upp benet.
Såg ingenting, har inte varit svullen osv. Blev bra efter nån timme eller så och jag har inte sett nåt konstigt sen dess. Går i trappor, hoppar upp i soffan osv utan problem, beter sig helt som vanligt men har fått ta det lugnt idag och tänkte hålla mig till koppelpromenader imorgon också.

Är det något återkommande blir det såklart veterinär, jag antar dock att han bara slagit i något. Funderingen är dock om och hur länge jag bör ta det lugnt med träningen och då främst agilityn?

Sv: Vila efter hälta?

Getingstick? Min valp gjorde nåt liknande förra veckan. Det kom plötsligt när vi gick på en gräsmatta. Han slutade bry sig efter ca 20 min.

Är hältan borta hade jag inte brytt mig.

Det kan mycket väl vara rödmyrorna som har orsakat alltihop. Det brukar ta några timmar innan det slutar göra ont. Det kan hjälpa att stoppa/hålla tassen i kallt vatten.

En av mina tidigare hundar blev biten av skogsmyra i tassen, han gick inte på den på mer än ett dygn.

Min yngste hund trampade på en humla för drygt 1 vecka sedan. Han gick inte på tassen alls på några timmar. Sen började han halta och till sist gå på den som vanligt.

Man kan smörja med t ex Aloeveragel eller alsolgel, det lindrar.

Om det kom fort och gick över fort, hunden inte haltar, inte ömmar när du palperar och inte är varm så skulle jag köra på som vanligt.

Jag ringde till veterinären en gång när min förra hund hade jätteont och inte kunde stödja på ena frambenet. Det var en pytteliten fästing. :p Som tur var upptäckte jag den innan jag kom fram till veterinären.

Tack för svaren allihop, då tränar vi som vanligt om några dagar. Han är inte riktigt sån som jag tror "biter ihop" och inte visar nåt om han har ont heller (mer än vad djur alltid är, såklart).

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 017
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 036
Senast: Squie
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja bolla lite tankar med er. Jag har en Malinois hane, unghund på 10mån. I torsdags kväll tyckte jag att han gick...
Svar
17
· Visningar
3 031
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 239
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar