Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

KL

Invägning -0,8 kg. Jag är nöjd! Har 0,8 kg till nästa 3 kg och sen 1 kg till min valda målvikt.
 
Sv: Viktväktarna

Lite kl
Jag är också en typisk sällskapsätare som lizan, och ville inte heller tumma på det alls. Och lunch ville jag äta ute, annars fick det vara. Så jag lät det vara några år... Det är först nu jag tagit tag i det och insett att det inte måste vara allt eller inget. Jag har matlåda till jobbet må-to ( och har därmed fått nya sociala vanor på jobbet) men jag äter ute varje fredag. Och det är jättebra, jag känner plötsligt inte att det är en uppoffring. På de sociala tillställningarna är jag inte tråkig och vägrar vissa restauranger eller viss mat - händer det en gång varannan vecka så fine, då får det vara så. Jag försöker undvika mycket socker, chips, glass, sånt som får igång sockersuget hos mig. Och jag tar en portion och tänker lite på att inte äta massa gräddsåser. Men de som inte vet att jag viktväktar märker det inte då.

Sociala matsituationer kommer ju alltid att förekomma, så att hantera dem är ju viktigt. Jag tror det går utmärkt att kombinera med vv :). Så Lizan, du fixar det nog utan att offra allt det som känns viktigt för dig!
 
Sv: Viktväktarna

I övrigt gick min vecka urdåligt, så jag är så deppig nu. Jag gick upp ett halvt kilo fast jag hade 40 pp kvar på veckobonusen... Hoppas att det beror på att jag är där i cykeln, och att viktökningen var påsamlad vätska... Känns jobbigt när jag har 8-9 kg kvar att det ska gå trögt! Sånt förväntar jag mig när det bara är de där sista kilona kvar...:(
Jag har fått en spricka i lilltån så joggingen står också still. Och den här veckan ska jag på konferens = man får äta det som finns och blunda sig igenom de eviga fikarasterna..
 
Sv: Viktväktarna

Ge inte tappt, detta kommar att gå bra ska du se! :banana: Alla har platåer - kanske rasar det till ordentligt nästa vecka? Kan du kanske simma medan sprickan läker? :idea:
 
Sv: Viktväktarna

Till både dig och krocket:

Ni skriver det så bra! :)
Och jag har nog fått ganska mycket insikt av att fundera över hur jag vill komma igång igen. :)

Normalt sett handlar det sociala ätandet om ca 2 gånger i månaden, och det är inga som helst problem att få in i budgeten. Men när det blir som det blivit i slutet på sommaren får jag nog helt enkelt tänka efter lite. Om det är osäkert hur veckan kommer bli så får jag låta bli att unna mig själv annat tills jag vet mer om hur det ser ut i övrigt. Sen även fundera över hur länge det blir, handlar det om en extra vecka så skiter jag i det, men är det 4 månader utspritt över året så måste jag ju hantera det på något vis om jag vill gå ner.

Nu är det som sagt en vecka kvar på "sommarsituationen", jag kommer inte ha eget boende så vi får se hur allt blir. Nästa kreftprov blir vid jul då jag åker till usa och har tänkt vara borta i två månader.... Annars brukar det vara drygt två veckor- då är det lätt att gå ut o ätahela tiden bara proppa i sig så mycket man kan av allt gott utan att det gör så stor skillnad, men två månader är för länge för det... Så då måste jag verkligen ha en plan!
 
Sv: Viktväktarna

Duktig du är! :)

Mitten: jag vägde mig också idag, och har inte heller gått ner något, trots att jag inte fuskat med några points!
Men det kan ju vara så ibland så man får väl hålla tummarna för att man gått ner ännu mer nästa vecka :D
 
Sv: Viktväktarna

Alltså, det kan ju vara så himla olika från dag till dag också tycker jag, kanske skulle du gått ner om du vägde dig igår eller imorgon. :p
 
Sv: Viktväktarna

Och jag skrev även att jag bara blir sur när jag får bemötande som ditt, att jag är dum som inte följer VV slaviskt. För mig är inte det pepp utan motsatsen till pepp.

Har gått tillbaka och läst vad jag skrev till dig och kanske kan det uppfattas som att jag dumförklarar dig men det var verkligen inte meningen att det skulle uppfattas så. Jag försökte nog bara dela med mig av vad som funkar för mig när motivationen tryter ordentligt och jag har svårt att ta mig tillbaka till den livsstil som jag vill ha för att må bra och gå ner i vikt. Jag har nämligen vuxit upp i en familj med väldigt konstig relation till mat och godsaker där alla både överäter och överkonsumerar sötsaker från morgon till kväll och är väldigt stillasittande. Så min livsstilsförändring har varit och är ganska svår men jag har kommit långt och är glad och stolt över det men jag kör i diket med jämna mellanrum och för mig funkar då att fokusera på en dag i taget.

Apropå din glass: Jag läste en jätteintressant artikel om det här med vad man kallar lyx och guldkant och vad som blir vardag. Man måste få unna sig lite lyx, guldkant, godsaker eller vad man vill kalla det ibland men när det blir vardag av godsakerna så har man ju tappat greppet. Jag hade en period när jag åt mörk choklad och nötter varje dag till kaffet - flera gånger om dagen och alldeles för mycket, det funkar ju inte även om det finns hälsosamma ämnen i båda delarna :D. Min kompis ska börja kämpa för att omvandla tre påsar chips per vecka till att ätas mer sällan och i mindre volymer som lyx och guldkant. Två after eight till kaffet är bara 1PP men det börjar bli farligt nära vardag här hemma nu :angel:
 
Sv: Viktväktarna

I övrigt gick min vecka urdåligt, så jag är så deppig nu. Jag gick upp ett halvt kilo fast jag hade 40 pp kvar på veckobonusen... Hoppas att det beror på att jag är där i cykeln, och att viktökningen var påsamlad vätska... Känns jobbigt när jag har 8-9 kg kvar att det ska gå trögt! Sånt förväntar jag mig när det bara är de där sista kilona kvar...:(
Jag har fått en spricka i lilltån så joggingen står också still. Och den här veckan ska jag på konferens = man får äta det som finns och blunda sig igenom de eviga fikarasterna..

Jag tänkte på dig igår och undrade hur det hade gått, jag väger ju mig också på söndagar och jag hade för första gången sen den 24/6 gått upp i vikt och det rejält - 0,9kg. Det var nog inte helt oväntat efter en veckas nattjobb (total obalans i kroppen), mens och att min man och jag var på restaurang i fredags (händer typ en gång per år) och jag åt och drack vad jag hade lust med. Igår kände jag mig tyvärr låg trots att viktuppgången inte var särskilt oväntad och det rasslade därför ner omkring 8 drömmar i magen av bara farten utan att jag ens njöt av smaken. Jag har åtminstone fått i mig min veckobonus alltså till skillnad från dig. Kanske du står still för att du behöver äta lite mer? Så var det för min jobbarkompis ett tag. Du har ju inte gjort något fel, viktminskningen kommer snart igång igen. Vi har ungefär lika många kilon kvar, nog ska vi fixa det här? Lycka till med konferensen, det låter som en mardröm :bow:
 
Sv: Viktväktarna

Ja alltså för MIG fungerar det inte att bli peppar på det sättet du försökte, för många andra är det nog precis så man behöver skriva för att nå fram! :p

Jag är ju en emotionell ätare också, och i slutet på vårterminen mådde jag inget vidare med bråk med skolan (ffa en lärare) och så att jag vantrivts i staden hela läsåret, då är det extra lätt att äta något, för att i alla fall få några minuter då allt känns rätt så toppen. :p Sån ätning har det inte blivit något alls av under sommaren (sedan jag började vv:a), visst har jag ätit glass hemma själv, men det har varit planerat och helt i sin ordning och inte särskilt ofta alls.

Så när jag tänker lite längre kan jag nog vara väldigt nöjd med min sommar ändå och hitta motivation i det. För hur lätt är det att dra igång viktnedgång när man vet att det kommer bli svårt? Och ändå totalt sett på sommaren ha 5,5 kg ner är inte helt illa pinkat det.
 
Sv: Viktväktarna

Det jag funderar på när jag läser dina inlägg är varför du viktväktar? Vad är dina mål? Jag har en skriven lapp framför mig på jobbet sen många år tillbaka där det står: "How bad do you want it?" Den använder jag väldigt ofta och på många oliak områden. Hur viktigt är det jag håller på med, egentligen?

Jag får känslan av att du inte skapat dig själv ett tydligt mål du committat dig till och därför inte vill det så hett. Kanske mer ett vagt, jag borde.

Alltså, i all välmening :)
 
Sv: Viktväktarna

Så när jag tänker lite längre kan jag nog vara väldigt nöjd med min sommar ändå och hitta motivation i det. För hur lätt är det att dra igång viktnedgång när man vet att det kommer bli svårt? Och ändå totalt sett på sommaren ha 5,5 kg ner är inte helt illa pinkat det.

Verkligen inte illa pinkat alls! Faran för mig personligen är när jag blir lite halvnöjd och tycker att jag har varit så duktig så jag nog kan unna mig att ha lite mindre strama tyglar :eek: och så är det lätt att det drar iväg men den känslan har fantastiskt nog inte infunnit sig denna gången trots -6kg på vågen. Jag är också känsloätare men även tristessätare och "fira"-ätare och tröstätare :rofl:. Jag tänker på mat och godsaker nästan jämt, helt hopplöst :p! Nya livsmedel och maträtter tycker jag är motiverande. Att äta enformigt för att gå ner i vikt funkar definitivt inte för mig.


*knapplån resten av inlägget*

Jäkligt nöjd idag efter ett väldigt lyckat besök på ICA. Efter att ha letat i hela stan hittade jag äntligen min nya favorit som jag fick smaka hos mina föräldrar i Göteborg för två veckor sedan, nämligen Pauluns Superflingor Fullkornsdinkel med Kanel. Ser fram emot frukost imorgon :d. Det kanske får bli kvällsmat redan ikväll...
 
Sv: Viktväktarna

Förstår hur du menar, men det handlar nog inte om brist på tydliga mål, utan snarare ovilja att offra allt för att nå dit. Nu när jag tänkt över saken och fått tankarna i ordning (lider av grav exjobbshjärna så det kan vara nog så svårt ;) ) så kan jag ju ta den senaste månaden som exempel. Jag vill inte offra de sociala utsvävningarna, det är inte värt för mig att offra. Däremot har jag ibland planerat dåligt där emellan och sen även skitit i den biten också ("äsch det är ändå körd idag"). Sen om det bara handlar om en månad på ett år då jag står still istället för att gå ner så kan jag leva med det, men jag har också skaffat mig en plan för nästa gång det blir som det varit nu. Att faktiskt ha en plan för det jag äter och lagar själv, att inte ta av veckobonusen tidigt i veckan om jag vet att det finns chans för spontana pp-tunga aktiviteter senare i veckan. Att se till att jag har grejer hemma så att jag kan få en vettig lunch dagen efter om vi spontant går ut o äter på kvällen och jag därmed inte får någon lunchlåda osv.

Jag vill inte bli en strikt renlevnadsmänniska, jag tycker för mycket om allt gott för att det ska vara värt det för mig. Nu är jag dock som sagt övertygad om att jag inte behöver bli det heller eftersom mina mål inte är sådana. När man inte har så strikta mål kan det säkert verka lite diffusare, men mitt mål är att hitta den gyllene medelvägen, där jag tillåter mig själv tillräckligt för att inte känna att jag går miste om något, utan att jag för den sakens skull tillåter mig själv att gå till total överdrift.

Typ. :p
 
Sv: Viktväktarna

Jag har varit o handlat och fixat en ok middag, frukost och lunch, sen lär det bli kaos på em/kväll imorgon men det vet jag ju redan... Tänker att jag lever på lite pasta och 0pp-sås i övrigt i veckan och kör på min standardfrukost som är klart godkänd, så blir det nog helt ok ändå när veckan väl är över! Hoppas jag!

Sen ska jag börja testa lite nya recept igen och hitta fler bra alternativ, för som du säger- enformigt går bort! :eek:
 
Sv: Viktväktarna

Men det är precis det jag menar med att jag måste planera. Så jag vet hur det ser ut. Utan planeringen vet jag att det är kört med vikten, för kommer det då nödsituationer/kul utsvävningar känner jag "äh, det är ändå kört - jag tar extra allt!".

När jag flera gånger upptäckt att det går visst bra att ta den där restauranghamburgaren för aktivitetspointsen och bonuspp, men jag får låta bli pommes. Då har jag inga problem att skippa potatisen, för så himla gott är det inte att jag behöver både och.

Just att ha nödproviant att ta till (hemma eller i fickan, nur man nu lever) är räddningen för viktnedgångsplaneringen. Något med få PP som är lätt att fixa till.
 
Sv: Viktväktarna

Att faktiskt ha en plan för det jag äter och lagar själv, att inte ta av veckobonusen tidigt i veckan om jag vet att det finns chans för spontana pp-tunga aktiviteter senare i veckan. Att se till att jag har grejer hemma så att jag kan få en vettig lunch dagen efter om vi spontant går ut o äter på kvällen och jag därmed inte får någon lunchlåda osv.

Jag vill inte bli en strikt renlevnadsmänniska, jag tycker för mycket om allt gott för att det ska vara värt det för mig. Nu är jag dock som sagt övertygad om att jag inte behöver bli det heller eftersom mina mål inte är sådana. När man inte har så strikta mål kan det säkert verka lite diffusare, men mitt mål är att hitta den gyllene medelvägen, där jag tillåter mig själv tillräckligt för att inte känna att jag går miste om något, utan att jag för den sakens skull tillåter mig själv att gå till total överdrift.

Typ. :p

Godmorgon och välkommen, det är ju precis det här det handlar om och det är ju detta vi strävar efter hela bunten :p. Jag hörde precis en polett eller två ramla ner nånstans och här och där :rofl:
 
Sv: Viktväktarna

Synd att vi inte bor lite närmare varandra så kunde vi ha egna vv-möten :D.
Nojjar mycket just nu, vägde mig imorse och det står still, jag skall klippa håret idag - jag kanske ska raka bort allt så borde jag tappa några hekto :D. Usch vad dumt det är att stirra sig blind på vågen, men jag behöver ha en måttstock - att mäta sig tycker jag är så svårt, det blir olika varje gång.

Matplaneringen har gått åt skogen för minuten, eftersom helgen var så rörig, men jag verkar hålla pointsen ändå. Fast efter idag blir det som sagt bara äta ute-mat lunch och middag... ble.
 
Sv: Viktväktarna

För mig varierar vikten mycket under en månad, så jag tror absolut att det kan vara därför du ökat lite.

KL
Angående träning så är ett tips att kolla om företaget du jobbar på har friskvårdstimme (och annars lobba för att införa det). Jag använder min timme till två lunchträningspass på Friskis. Har tur att ha mindre än fem minuter till anläggningen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 053
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
319
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp