Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

*knapp*

Ufff... Man tappar ju motivationen när man kommer ur det en tid. Jag vet ju att det "bara" är att sätta fart med självdiciplinen igen, men när man inte riktigt har lust med det ens, så blir det lite klurigt... :cool:

Alla tappar vi motivationen, ibland flera gånger i veckan men då gäller "back in the saddle", och det fort. Jag kan inte riktigt förstå hur du motiverar din paus, varför ska möten med vänner göra att du måste ta paus från att följa viktväktarprogrammet i flera veckor? Det handlar ju om att lära sig att äta med måtta och äta rätt oavsett hur din vecka ser ut. Viktminskning i all ära men helst ska du ju få en hållbar livsstil. Är du medlem i VV online? Om du liksom jag lovar dig själv att lägga in precis allting du äter om det så handlar om att du proppat i dig två liter glass av misstag så har du en fantastisk matbroms där, du blir hela tiden medveten om vad du stoppar i dig. Låt gå att du misslyckas, kanske varje dag men du lägger iallafall in allting och då ser du hur du äter. När du går ut och träffar vänner, gör smarta val av mat och godsaker eller åtminstone lägg in allting i vv-online. Kom tillbaka på banan, det är du värd!!!!

När det känns jättemotigt för mig, då intalar jag mig såhär: -Jag ska klara EN dag på programmet, bara EN dag. Sen är man på banan igen!

Kom igen nu!!! :banana::banana::banana::banana::banana:
 
Sv: Viktväktarna

Just det där är ett ganska nytt sätt att tänka för mig och det är svindlande. Just det där att det faktiskt går att ändra sina vanor, att göra avkall på saker som man är van vid och gillar och man dör inte för det! Jag gillar att ha kanel och socker på mannagrynsgröt men det tog inte alls lång tid innan det gick bra att bara ha kanel. Man får ju som du skriver välja, valet är fritt om man vill hålla fast vid dåliga vanor och vara tjock och bli sjuk av dessa vanor och övervikten eller om man vill göra nåt åt det.

Egentligen är det ju löjligt lätt med viktväktarna nu när man får äta frukt och grönsaker hur mycket man vill. Fast i praktiken så har man ju sina mönster att bearbeta...

Ja, just sockret ÄR en vana som går att bryta, och då saknar man det inte längre. Jag häller gärna socker på frukostflingor, även om det egentligen inte behövs, och det måste jag också sluta med. Det är såna idiotiska kalorier! Förut brukade jag t.ex. ha socker på grapefrukten!! Hu, säger jag nu! (Fast jag sockrar fortfarande havregrynsgröten.....)
 
Sv: Viktväktarna

+ Mitten

tack så mycket :bow:

prinsus_:
haha har inte tänkt att ha några fler uppehåll nu :P
hade det lite väl mycket en period, med sjukt mycket jobb + skadad häst, men dom bitarna har ordnat sig nu :) så nu är det bara att köra på!

kl

idag har jag använt mina bonuspoäng som jag sparat hela veckan :D det är höjdpunkten under veckan nästan tycker jag :P
 
Sv: Viktväktarna

Du kommer bli en strålande fröken :love:

Tack! Jag har ju er att träna på nu innan och som bollplank och det är faktiskt på gång!!!! Jag har nästan inte vågat säga det till en endaste själ förutom maken och swärmor. Men jag ska med största sannolikhet gå kurser nu i höst och starta upp efter nyår :)
 
Sv: Viktväktarna

*knapp*

Jag behöver pepp! Eller bara skriva av mig! Jag vet inte. :p

Det gick bra i början, det gick även bra efter en veckas medveten paus. Men sen började livet hända med lite väl mycket roligheter och annat som kom i vägen och som jag inte riktigt ville tacka nej till och nu har jag svårt att komma igång igen eftersom jag vet att det kommer komma saker i vägen i någon vecka till innan livet börjar lugna ner sig.

Jag har visserligen inte gått upp mer än max 0,5kg från det jag gått ner som mest, vilket ändå känns bra, men jag vill komma igång och gå ner igen! Nästa vecka kommer vara lite halvt på resande fot och sista veckan i min sommarort och med de vännerna där. Minst en kväll ihop är planerad men det lär bli mer än så (liksom att alkohol nog är inräknat på minst ett av tillfällena).

I det långa loppet känner jag att detta dels inte spelar så stor roll, några veckor hit eller dit kvittar när hela viktminskningen handlar om något år minst. Samtidigt känner jag att jag vill lära mig att hantera perioder som denna på ett bättre sätt redan nu. För mig är utsvävningarna med vänner viktiga, speciellt när det handlar om vänner som man umgås mycket med under begränsade perioder och sen kanske inte ses på väldigt väldigt länge. Visst behöver man kanske inte nödvändigtvis äta godsaker när man umgås men samtidigt så vill jag/vi det. :p Så om jag ska kunna göra sånt men ändå åtminstone hålla vikten så måste jag nog bli bättre på vad jag äter däremellan men jag får svårt att hålla ihop det även där trots att jag egentligen vet hur jag kan/bör/ska göra.

Ufff... Man tappar ju motivationen när man kommer ur det en tid. Jag vet ju att det "bara" är att sätta fart med självdiciplinen igen, men när man inte riktigt har lust med det ens, så blir det lite klurigt... :cool:

Själv har jag bestämt mig för att aldrig mer ha en paus från vv, och det gjorde jag faktiskt efter att ha börjat läsa den här tråden. :bow: Jag har haft ett par riktiga festveckor nu med flera kalas per vecka men det har gått bra ändå! :banana:

När jag vet att det kommer att dra iväg på kvällen är jag extra noga med att hålla resten av dagen på så få propoints som möjligt. För mig går det alldeles utmärkt att äta ett kokt ägg till frukost t ex, det är 2 pp. Sedan kan jag knapra på en morot och dricka vatten till, och det är ju 0 pp. Lunchen blir t ex en grönsakssoppa, kostar 0.

När det är dags för middag med kompisarna försöker jag göra smarta val, t ex att inte äta pasta utan hålla mig till vitkålssalladen och bolognesen, att inte äta bröd till, etc. Detta för att jag ska kunna ta mig de glas vin jag vill ha.

Nu är det så klart olika vad vi prioriterar i mat/dryckesväg, men jag ville bara dela med mig lite av hur jag löser det.

Skrev in mig på vv igen efter den här trådstarten då jag tyvärr lagt på mig och efter en något ojämn start går det nu nedåt i en rasande takt. Jag måste säga att det är så kul när det funkar! Och mitt tips, som alltid: ta en dag i taget. :laugh:
 
Sv: Viktväktarna

Ja, just sockret ÄR en vana som går att bryta, och då saknar man det inte längre. Jag häller gärna socker på frukostflingor, även om det egentligen inte behövs, och det måste jag också sluta med. Det är såna idiotiska kalorier! Förut brukade jag t.ex. ha socker på grapefrukten!! Hu, säger jag nu! (Fast jag sockrar fortfarande havregrynsgröten.....)

Ja, och det är riktigt trevligt att veta att det går att bli av med sockerbehovet. Själv sockrar jag inte på någonting och tycker inte om läsk, saft, kakor, bullar, etc.

Det som jag haft riktigt svårt att sluta med är att dricka mjölk, men det gick det med så nu kan jag inte se några större hinder under resan mot målvikt.
 
Sv: Viktväktarna

Njae, sådär fungerar inte jag. För mig hjälper det inte ett jota att skriva in allt oavsett, jag blir inte det minsta peppad eller motiverad av det, snarare tvärt om. Jag är fullt medveten om allt jag stoppar i mig och har hyfsad koll på pointsen på mina vanliga fällor. Självklart hjälper det på nyare mat så man får koll, men det kollar jag oftast upp ändå.

Det jag menade nu är att jag i ca en månads tid haft lite "undantagstillstånd", vi är ett litet gäng som jobbat väldigt tight ihop och som har bakgrund ihop och som kanske inte kommer ses på väldigt väldigt väldigt lång tid framöver. När vi umgås utanför jobb så blir det alltid i samband med mat (för det är då man hinner ses) och då blir det lite som det blir. Jag har ingen lust att den enda gången på hela sommaren vi faktiskt hinner gå ut och plocka bär och svamp ihop sedan banga på scones och paj bakade med svamp och bär. Hade det varit något vi gjorde ofta hade jag inte haft några problem med det, men när det är enda gången det händer så vill jag vara med "fullt ut" (även om jag trots allt inte tog mer av varken scones eller paj i just det fallet, något jag garanterat gjort pre-vv). Sen går vi o käkar på ett ställe där maten endast finns på just det stället i hela sverige (mig veterligen), om alla andra vill dit så vill inte jag sitta hemma o uggla, och då finns ju bara maten som finns. Oftast har allt varit mer eller mindre spontant, så jag har inte heller kunnat väga upp med bättre ätande runt utsvävningarna. T ex att jag tillåter mig att äta en stor del av veckobonusen ena dagen för att jag planerat att leva pp-snålt resten av veckan, men så ploppar det upp två "umgåskvällar" och så var den planen körd.

För mig ÄR det värt det, jag varken vill eller kan ändra på sättet vi umgåtts på och tänker inte tacka nej till det när jag kanske inte får chansen att umgås ihop mer. Jag behöver hitta sätt att inte tappa motivationen helt när det blir såhär, utan få ihop det ändå i det långa loppet. Och att lägga in allt är inte det enkla svaret för mig.
 
Sv: Viktväktarna

Min planerade paus, som var en riktig paus, fungerade hur bra som helst! :p Det är nu när annat kommit emellan utan att jag planerar för att det skulle göra det som det inte fungerat riktigt. :p

Avis som tusan att ett ägg räcker för frukost, det hade varit guld, helt klart! ;)
Men att laborera lite mer 0pp-mat är nog en bra grej, och att alltid ha sådant på lager så att man kan få till det även med lite dålig framförhållning. För mig är det tex inte värt att skippa pasta helt (pasta är i princip det bästa jag vet ;) ) men jag försöker dels ta allt mindre portioner av pastan samt ha 0pp-såser till pastan så att måltiden inte kostar så mycket ändå.

Nu när jag funderat lite tror jag att det är något som kommer bli bättre. OM en vecka börjar min vardag igen och då vet jag att det blir lättare att hålla ordning och planera. Sen när jag fått mer vv-rutin så blir det nog lättare att hantera perioder av "halvpaus" och planeringsbrister. Hoppas jag! :p
 
Sv: Viktväktarna

För mig är det ett måste med stenhård planering, om jag halkat av och ska tillbaka på banan. Varje måltid ska vara planerad och finnas tillhands. Inga tillfällen och ursäkter för synd.

Det har blivit en så god vana att jag blir riktigt irriterad när jag ska behöva tänka på föda, att det inte är klart och bara att sätta in i micron/duka fram etc.
 
Sv: Viktväktarna

Jag tycker att det var så klockrent som Lovisaleonora skrev att det är lätt att måla in sig i ett hörn och säga att man bara måste ha det och det och äta si och så, dvs att man sätter upp villkor för sin livsstilsförändring som kan bromsa vägen mot målet men det är ju ens eget val förstås om man tycker att det är värt det. Man får ju väga för och emot. Om att överäta med kompisar är viktigare än viktminskningen för tillfället är det ju ett val man gör. Men det går faktiskt att äta gott och ändå hålla sig till sina points. Om man äter lite mindre av allting och tar mer grönsaker och gör lite smartare val, då tror jag att man mår mycket bättre. Att du över huvud taget skriver i denna tråden om dina kompisutsvävningar och ber oss att peppa dig för att hitta tillbaka till den smala vägen tolkar jag som att det innerst inne inte känns riktigt ok, eller?
 
Sv: Viktväktarna

Själv vill jag inte alls behöva planera så, jag är inte den typen av person och är hellre tjock än behöver leva med så strikt planering... ;)

Men jag vet också att jag klarar mig utan så strikt planering och att det normalt i mitt liv inte finns så många tillfällen för utsvävningar förutom de jag hittar på själv och det är de som gjort mig tjock, inte de som dyker upp med vänner (tack o lov).

Bland annat att alltid ha åtog hemma som är riktigt lågt på pp och som bara är att ta fram eller micra när det kör ihop sig/jag inte har lust/liknande situationer är dock något jag tänker se till!
 
Sv: Viktväktarna

Haha, missförstå mig rätt, men det är kanske bra träning att försöka peppa mig inför ditt framtida viktväktarfröknande! :D
När folk säger att jag är dum som inte är beredd att offra precis allt för viktväktandet så blir jag bara sur och tvär och definitivt inte det minsta mer sugen på att komma igång igen.

Att BROMSA vägen mot målet- varför behöver det vara något problem? Jag lider inte av fetma, jag måste inte gå ner X antal kilo NU för att jag riskerar att dö pga min vikt (jag är alltså ingen biggest loser-variant, där finns det ju anledning att inte bromsa viktnedgången, de MÅSTE ner mycket NU).

Jag vet vad det är som gjort mig tjock, och jag vet att jag måste ändra mycket (tex att jag varenda dag kan komma på en anledning till varför jag ska stoppa i mig en rejäl portion glass). Men vissa saker ÄR jag inte beredd att tumma på, då är jag hellre tjock. Men jag tror inte att det behöver vara antingen eller. Om jag varit som i lovisaleonoras fall, en sådan som inte ville tumma på 8 hamburgare i veckan, ja då hade det varit en annan femma, men där är jag inte och uppskattar inte riktigt att bli jämförd med det heller, för skillnaden är ganska enorm (i mina ögon).

Jag tror dessutom knappast att jag är ensam om att känna så.
 
Sv: Viktväktarna

Men isåfall, vad är ditt mål om du inte ens är säker på att du vill gå ner i vikt? Varför läser och skriver du i den här tråden om du inte tycker att din viktminskning är viktig eller ens värd att göra livsstilsförändringar för? Vill du bli peppad som du skrev först eller vill du inte det? Nu verkar det ju som om du mest blir irriterad, men jag kanske har missförstått dig fullständigt :confused:
 
Sv: Viktväktarna

För det första så skrev jag ju det allra första jag gjorde att jag inte var säker på om det var pepp eller bara skriva av mig jag behövde.

Och jag skrev även att jag bara blir sur när jag får bemötande som ditt, att jag är dum som inte följer VV slaviskt. För mig är inte det pepp utan motsatsen till pepp.

Jag har dock aldrig skrivit att jag inte är säker på att jag vill gå ner i vikt. Jag har skrivit att jag dock inte tänker göra det till vilket pris som helst, men att jag är övertygad om att jag inte behöver tumma på det jag inte vill tumma på för att nå mina viktminskningsmål.

Men genom att skriva själv och både ditt och de andras svar har jag insett vad det är jag behöver få bättre koll på. Jag klarar av när det är vardag, och sen vet jag hur jag måste planera för att få ihop det när det blir perioder som den senaste månaden. För övrigt är jag nere de 0,5kg som jag gått upp av icke-vv:andet den senaste månaden, och att alltså ha stått still i vikt (för jag har allt annat än svält mig de senaste två dagarna så det är inte tack vare att jag ätit extra bra i två dagar) trots alla utsvävningar visar ändå på att jag någonstans fått en början till en grund att stå på. Bara att reflektera över det hela har gett mig lite insikt i vad jag både kan och vill ändra, och vad jag inte vill ändra men inte heller behöver ändra, åtminstone inte i dagsläget med de mål jag har.
 
Sv: Viktväktarna

KL

Jag foljer inte VV heller utan raknar kalorier. Da det inte finns nagon trad for andra viktnedgangar tyckte jag att den har har fungerat jatte bra som stod och uppmuntran. Jag har nu natt min malvikt:banana: och star infor problemet att hitta ratt och inte ga ner mer eller borja ga upp igen (sa idag gjorde jag Jambalaya till middag:p).
Egentligen haller jag VV's principer ... jag raknar bara inte points, sa jag hoppas att det gar bra att jag hittar uppmuntran har.
 
Sv: Viktväktarna

KL

Jag foljer inte VV heller utan raknar kalorier. Da det inte finns nagon trad for andra viktnedgangar tyckte jag att den har har fungerat jatte bra som stod och uppmuntran. Jag har nu natt min malvikt:banana: och star infor problemet att hitta ratt och inte ga ner mer eller borja ga upp igen (sa idag gjorde jag Jambalaya till middag:p).
Egentligen haller jag VV's principer ... jag raknar bara inte points, sa jag hoppas att det gar bra att jag hittar uppmuntran har.

Sjävklart går det alldeles utmärkt att peppas i den här tråden även om man inte är viktväktare! Så duktig du är!!! :D :banana::banana::banana:

Det vore verkligen intressant om du kunde uppdatera oss mellan varven hur det går att hålla målvikt. En av deltagarna i min viktväktargrupp kämpar verkligen med den biten - hon fortsätter att gå ned och ligger nu på gränsen till att vara ohälsosamt mager. Jätteskumt tycker jag då som inte hade haft några som helst problem att balansera upp den biten med ett glas vin och lite ost. :angel:

Var tvungen att googla jambalaya :o men det ser verkligen jättesmarrigt ut! :d Det är väl en rätt om någon som man kan laborera mycket med och få ned antalet kalorier utan att behöva tumma på smak.

Håller tummar och tår för att det ska gå fortsatt bra för dig. :laugh:
 
Sv: Viktväktarna

Jag vet vad det är som gjort mig tjock, och jag vet att jag måste ändra mycket (tex att jag varenda dag kan komma på en anledning till varför jag ska stoppa i mig en rejäl portion glass). Men vissa saker ÄR jag inte beredd att tumma på, då är jag hellre tjock. Men jag tror inte att det behöver vara antingen eller. Om jag varit som i lovisaleonoras fall, en sådan som inte ville tumma på 8 hamburgare i veckan, ja då hade det varit en annan femma, men där är jag inte och uppskattar inte riktigt att bli jämförd med det heller, för skillnaden är ganska enorm (i mina ögon).

Jag tror dessutom knappast att jag är ensam om att känna så.

Nej, du är garanterat inte ensam om att känna så, och jag tror inte heller på dramatiska förändringar i full karriär. Jag ser det hela som en livsstilsförändring och tror mer på att ta ett steg i taget och att ändra på sin mentala inställning till födointaget.

Alla har vi olika svagheter, min är inte glass, men jag mycket väl förstå hur det är att vara sugen. Själv bara totalvägrar jag att äta saker jag inte tycker om och experimenterar därmed en hel del med att få till måltider med få propoints som jag verkligen gillar.

Jag tror att du har kommit en bra bit på vägen i det att du verkligen funderar över vad som krävs för att få till en viktminskning. Så fortsätt att filosofera lite över vad du kan dra ned på så att du kan njuta av det du tycker är livets guldkant. :laugh:
 
Sv: Viktväktarna

<snip> Så duktig du är!!! :D :banana::banana::banana:

Det vore verkligen intressant om du kunde uppdatera oss mellan varven hur det går att hålla målvikt. <snip>

Inte sa himla duktig:o Jag har fatt IBS och fick helt klart hjalp pa vagen med de sista kilona.:grin:

Jag lovar att halla er updaterade. Mannen jobbar utomlands men kommer hem om en vecka eller sa ... sedan lar jag fa jobba med att halla vikten nere igen. Det ar sa trevligt med ett extra glas vin pa kvallen ... och lite ost ... och druvor behovs ocksa ... och ...:grin:
 
Sv: Viktväktarna

Inte sa himla duktig:o Jag har fatt IBS och fick helt klart hjalp pa vagen med de sista kilona.:grin:

Jag lovar att halla er updaterade. Mannen jobbar utomlands men kommer hem om en vecka eller sa ... sedan lar jag fa jobba med att halla vikten nere igen. Det ar sa trevligt med ett extra glas vin pa kvallen ... och lite ost ... och druvor behovs ocksa ... och ...:grin:

Ja, IBS lät ju verkligen inte kul. :(

Att vara sammanboende med en karl är inte bra för vikten, åtminstone inte om karlen är lika glad i onyttigheter som min. :grin: Men jag behåller honom i alla fall tror jag minsann. :angel: :D :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 053
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
319
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp