Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

*kl*
Än så länge har det gått ok, jag har rört på mig mer men jag har väldigt jobbigt med att äta flera gånger om dagen.
Det är det som har varit min fallgrop, mycket stillasittande och urusla matvanor. (Tänk ett mål mat om dagen och resten smörgåsar och choklad).
 
Sv: Viktväktarna

*kl*
Än så länge har det gått ok, jag har rört på mig mer men jag har väldigt jobbigt med att äta flera gånger om dagen.
Det är det som har varit min fallgrop, mycket stillasittande och urusla matvanor. (Tänk ett mål mat om dagen och resten smörgåsar och choklad).

Jag brukar tänka att det tar mig ungefär tre månader innan jag fått in en vana, så ge det tid. Kanske vore det något för dig att lägga in påminnelser i telefonen/datorn: mellanmål, lunch, mellanmål, promenad, etc? :idea:

För mig är planering a och o: jag funderar ut vad jag vill äta som inte kostar för många propoints och så förbereder jag alltid någon nödmat som inte kostar alls, t ex en grönsakssoppa. Då är det lättare för mig att få ordning på dagstotalen.

Själv har jag helt slutat att äta smörgåsar och konstigt nog har det gått bra och jag lever än även om jag knappt trodde att det skulle vara möjligt. ;)
 
Sv: Viktväktarna

Enligt undersökningar tar det 21 dagar att skapa en ny vana. Tre veckor, det är ju en tröst om man känner att det stämmer.
 
Sv: Viktväktarna

Jag tycker det stämmer, om jag verkligen är strikt mot mig själv.

En av de tydligaste är te utan socker. När jag var iväg och jobbade med hästar hade vi aldrig socker i te, men mjölk. Jag kan än idag tycka det är superäckligt med sockrat te (och kaffe), men innan det kneget skulle jag inte sätta mina läppar till osockrat te.
 
Sv: Viktväktarna

Det jag har hört är att man bryter ett sockerberoende på 2veckor och att man bryter en dålig vana på 26veckor (det hörde jag på viktväktarklass för typ 20år sen).
 
Sv: Viktväktarna

Jag har varit på kurs (= ingen matlåda och massa fika - som jag låtit bli!), och igår till lunch åt jag nog Sveriges äckligaste ceasarsallad. Blä, kycklingen var typ kokt i olja och jag orkar inte ens tänka på resten... Det gjorde iallafall att jag åt en delicatodammsugare till fikat (6 pp...). Jag är sjukt svag för sådant, men nu tyckte jag ärligt att det var äckligt. Det smakade bara, bara socker - yuäck!! Egentligen ska man nog äta något sådant i månaden bara för att börja få avsmak för det, medan man är lite sockeravvänjd :).
 
Sv: Viktväktarna

När jag var 14 slutade jag att äta godis och smakade inte en enda bit igen förrän jag var 17. Då förstod jag inte hur jag någonsin kunde tycka att det var gott:eek:, och där är jag än idag.

Tänk om detta kunde hända i mitt förhållande till ost också...
 
Sv: Viktväktarna

Idag fick jag en chock (kanske lite överdrivet), när jag skulle fylla i checklistan.

Jag brukar köpa (och äta) 2 påsar Haribo nappar, en cola och en lakrits. De har kostat 7 pp/styck, men idag när jag skulle lägga in dem låg de helt plötsligt på 9 pp/styck.... Vad sjutton har hänt? Inte får man väl ändra pointsen bara så där?

För övrigt går det ganska bra. Tjuvvägde mig igår, vilket visade på en liten viktnedgång. Har nog en liten svacka nu, men hoppas på att få fart snart igen.

Det bästa är att träningen går så bra. Får in två pass per vecka genom lunchträning och sen tillkommer en ridlektion samt promenader/jogging 3-4 ggr/vecka.
 
Sv: Viktväktarna

Mest sannolikt så har de ändrat något i innehållet i påsarna som gör att pp-värdet ändrats.


*kl*
Jag har lagt en förkylning till min skadade fot så jag är lite väl inaktiv för tillfället, men jag försöker i alla fall vara noga med att räkna mina points nu, det har jag inte varit så himla jättenoga med sista veckorna. Gav åtminstone -0,2 kg i viktminskning i onsdags, trots att det var kvällsvikt (väger mig normalt på möte på fm) o dessutom bara 4 dagar sen senaste vägningen. Nästa vägning blir nästa helg, hoppas på nytt minus då.
 
Sv: Viktväktarna

Svårt att säga något generellt men vardagskvällar mitt i veckan typ mellan 18 och 19 brukar de flesta nog föredra. Men sedan har någon kurs på måndag, bokcirkel på tisdag, ungarna tränar fotboll på onsdag och så vidare.

I Tomelilla har de en grupp ganska tidigt på lördagar som funnits i åratal och den tror jag går bra. Kanske något att tänka på?
 
Sv: Viktväktarna

KL

får man vara med på hörn i den här tråden? :)

Jag är också viktväktare sen juni och har haft några veckors uppehåll, men har nu sen i måndags kört på igen :) sen juni har vågen visat på 7,9 kilos minskning, har dock 20 kvar till min målsättning :)

har läst en del i tråden och tycker att det är jätteroligt och inspirerande att det går så bra för er!
 
Sv: Viktväktarna

Vad roligt det är när vi blir fler! :)

Den här veckan är mitt mål att stå still. Har den tiden i månaden då man väger lite mer, plus att jag inte skött mig exemplariskt (men jag har skrivit upp allt och har inte gått över veckopointsen...). Fuskvägde mig i morse (skall väga på rikigt imorgon) och då hade jag inte gått ner ett gram. Inte upp heller, å andra sidan!
Mina byxor börjar sitta illa. Hurra :D
 
Sv: Viktväktarna

Jag tycker det stämmer, om jag verkligen är strikt mot mig själv.

En av de tydligaste är te utan socker. När jag var iväg och jobbade med hästar hade vi aldrig socker i te, men mjölk. Jag kan än idag tycka det är superäckligt med sockrat te (och kaffe), men innan det kneget skulle jag inte sätta mina läppar till osockrat te.

Det känner jag igen!! Jag tycker idag att det är hur äckligt som helst med socker i kaffet, förut hade jag nog i 2, 3 teskedar minst. I annat kan jag gärna ha socker (på havregrynsgröt t.ex.) men just kombinationen kaffe/socker har jag vant mig av med. Kul ändå att det GÅR att vänja sig av med sånt som man trott var oundgängligt!
 
Sv: Viktväktarna

Ja, det har jag faktiskt gjort i frukostfallet. Sedan jag blev vv:are.

Visst går det att förändra sina vanor. Frågan är bara hur mycket en förändring betyder för mig. Många väljer ju att måla in sig i ett hörn genom att envist hävda att "jag kan minsann inte leva om jag inte får äta 8 hamburgare i veckan, då har jag ingen livskvalité". Nä, men dåså.

Valet är gjort, hellre fet och ohälsosam än minska på ätandet. Det är ju ingen svår kombination direkt. Jag känner inte att jag behöver avstå något, men jag kan verkligen inte trycka i mig choklad varje dag om jag inte vill äta bara det lilla chokladet på hela dagen. Och det vill jag inte.

Numera räcker det med att äta choklad en gång/vecka. Och självklart njuter jag så mycket mer av den biten än av 200 gram varje dag...
 
Sv: Viktväktarna

*knapp*

Jag behöver pepp! Eller bara skriva av mig! Jag vet inte. :p

Det gick bra i början, det gick även bra efter en veckas medveten paus. Men sen började livet hända med lite väl mycket roligheter och annat som kom i vägen och som jag inte riktigt ville tacka nej till och nu har jag svårt att komma igång igen eftersom jag vet att det kommer komma saker i vägen i någon vecka till innan livet börjar lugna ner sig.

Jag har visserligen inte gått upp mer än max 0,5kg från det jag gått ner som mest, vilket ändå känns bra, men jag vill komma igång och gå ner igen! Nästa vecka kommer vara lite halvt på resande fot och sista veckan i min sommarort och med de vännerna där. Minst en kväll ihop är planerad men det lär bli mer än så (liksom att alkohol nog är inräknat på minst ett av tillfällena).

I det långa loppet känner jag att detta dels inte spelar så stor roll, några veckor hit eller dit kvittar när hela viktminskningen handlar om något år minst. Samtidigt känner jag att jag vill lära mig att hantera perioder som denna på ett bättre sätt redan nu. För mig är utsvävningarna med vänner viktiga, speciellt när det handlar om vänner som man umgås mycket med under begränsade perioder och sen kanske inte ses på väldigt väldigt länge. Visst behöver man kanske inte nödvändigtvis äta godsaker när man umgås men samtidigt så vill jag/vi det. :p Så om jag ska kunna göra sånt men ändå åtminstone hålla vikten så måste jag nog bli bättre på vad jag äter däremellan men jag får svårt att hålla ihop det även där trots att jag egentligen vet hur jag kan/bör/ska göra.

Ufff... Man tappar ju motivationen när man kommer ur det en tid. Jag vet ju att det "bara" är att sätta fart med självdiciplinen igen, men när man inte riktigt har lust med det ens, så blir det lite klurigt... :cool:
 
Sv: Viktväktarna

Ja, det har jag faktiskt gjort i frukostfallet. Sedan jag blev vv:are.

Visst går det att förändra sina vanor. Frågan är bara hur mycket en förändring betyder för mig. Många väljer ju att måla in sig i ett hörn genom att envist hävda att "jag kan minsann inte leva om jag inte får äta 8 hamburgare i veckan, då har jag ingen livskvalité". Nä, men dåså.

Valet är gjort, hellre fet och ohälsosam än minska på ätandet. Det är ju ingen svår kombination direkt.

Just det där är ett ganska nytt sätt att tänka för mig och det är svindlande. Just det där att det faktiskt går att ändra sina vanor, att göra avkall på saker som man är van vid och gillar och man dör inte för det! Jag gillar att ha kanel och socker på mannagrynsgröt men det tog inte alls lång tid innan det gick bra att bara ha kanel. Man får ju som du skriver välja, valet är fritt om man vill hålla fast vid dåliga vanor och vara tjock och bli sjuk av dessa vanor och övervikten eller om man vill göra nåt åt det.

Egentligen är det ju löjligt lätt med viktväktarna nu när man får äta frukt och grönsaker hur mycket man vill. Fast i praktiken så har man ju sina mönster att bearbeta...
 
Sv: Viktväktarna

Välkommen i gänget! Den här tråden är fantastisk för oss som viktväktar! Vi peppar varandra och det är superhärligt att gå in och läsa här varje dag. Grattis till tappade kilon och lycka till med resten - och du, inga mer uppehåll på flera veckor va :eek:? Vakna som en viktväktare!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 053
Senast: Cattis_E
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
319
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp