Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Haha :D
Jag tränade igår, 30 min jogga och sen styrketräning. Målet var varannan dag, men nu gick det en dag extra... Jaja, jag är stolt över det lilla!
Nu när kroppen är extrasvullen och vikten går uppåt några dagar blir jag så nedslagen... Så lätt att ge upp då! Blir dessutom extrasugen på onyttigheter dessa dagar... Men jag är stark ( inbillar jag mig)

Det är inte ovanligt med +2 kg här! :devil: Den delen av månaden är inte kul...o vi ska inte snacka om allt gott man vill stoppa in i munnen. Allt som heter socker o fett funkar utmärkt!
 
Sv: Viktväktarna

delvis kl
Varför räknar vv points istället för kalorier?
Ni poängterar att allt är tillåtet i rätt mängd...men vad är förbjudet mer eller mindre ;-)

Varför viktväktarna räknar propoints idag i stället för points som det var innan (och prickar före det) vet jag inte, men jag tror att det kan vara dels för att det är ett smidigt sätt att beräkna sitt kaloriintag, dels smart marknadsföring. För att värdera ett livsmedel i propoints räknas inte bara antalet kalorier, utan även fett, protein, kolhydrater och fiber.

Ingenting är förbjudet, det är det som är finessen med vv. Som vv lär man sig vad de olika livsmedlen kostar och blir därför medveten om vad det man stoppar i sig "kostar". Har jag t ex 26 propoints att äta för varje dag vill jag troligtvis inte lägga 15 av dem på en semla. Bara för att ta ett exempel. Eller också vill jag verkligen ha den där semlan och då får jag se till att äta väldigt propoints-snålt resten av dagen. De flesta frukter och grönsaker ger 0 propoints.

Ni är duktiga. Jag har lagt på mig 1,5 kg i sommar och det tar jag som att jag ska skärpa mig men inte banta. Kul ändå att läsa hur duktiga ni är :-)
Tror på vv som verkar gå på vanor istället för dieter.

Jag gillar det där med vv, att det betonas att man inte ska banta, utan lära sig goda vanor och hålla sig till dem. Oftast ger små förändringar större resultat än man kan tro. :D
 
Sv: Viktväktarna

Andra vägningen idag. -1,1 kilo! Å vad skönt! Har gått ner 2,5 på 2 veckor. Så jag har 1,9 kvar till första delmålet. (sen är det 5-10 kvar... Beroende på vad som känns bra).
Något bra tips på belöningar när man nått ett delmål? Så jag har nåt att sikta på!
 
Sv: Viktväktarna

Åh, vad duktig du är. Visst är det härligt när kurvan är rakt nedåtgående.

Belöning - beror lite på vad du värdesätter. Själv tycker jag om den lilla lyxen. Kanske någon ny träningsklädsel, lite fotvård, ansiktsbehandling, något klädesplagg jag tittat länge på men inte kommit mig för att köpa. Viktigt för mig är att det INTE blir en middag/fika på stan med kompisar. Inga belöningar med mat för min del.
 
Sv: Viktväktarna

Problemet är ju just att komma på nåt som inte har med mat att göra, och inte heller med att köpa kläder (det är ju meningen att de inte ska passa sen :D).
Lite lyx vore mys, kanske en rejäl varma stenar-massage? Det skulle ge mig något att längta efter!
De här första kilona är ju de enklaste, sedan är det svårare med motivationen... :S
 
Sv: Viktväktarna

Precis! Jag blir som en ballong, och sen orkar jag inte äta vanlig mat (för magen gör ont) och då blir jag sugen istället...
Livet är hårt :D Jag är glad att det här känns som ett högprioriterat problem, tänk vad lite problem jag har då :)
 
Sv: Viktväktarna

Ja, massage tycker jag är en bra lyx. Det är sånt jag är dålig på att ta mig tid och råd med om det inte är något "särskilt".

Har faktiskt börjat med det där, att när jag kommer på något som är i stil med "äh, det hade varit skönt/spännande/kul" försöker jag lägga det som uppmuntran vid prestation. Jag har inga problem att få saker ur händerna, men ibland är det svårt att komma ur startblocken och då tycker jag det är skönt med någon uppmuntran.
 
Sv: Viktväktarna

Jag har stillestånd just nu så de känns lite sådär.
Försöker dock att jobba vidare och inte tänka att allt är kört. För mig så har den allra största belöningen varit att känna och se hur kläderna sitter bättre och bättre!

För även när vågen stått stilla har kroppen formats om av den träning som jag ändå mäktar med å muskler väger mer än fett!
 
Sv: Viktväktarna

Men alltså, stillestånd försöker jag se som något neutralt. Inte negativt (viktuppgång utan synbar orsak som t ex för mycket mat/för lite träning) och inget positivt (nedgång) utan mer "jaha, så är det just nu. Det är bara att gnata på".

Jag försöker se det som träning för den gången jag faktiskt är på idealvikten och ska äta vettigt och hålla vikten.
 
Sv: Viktväktarna

Det är väl så man ska göra, men jag blir jättenedslagen om jag står still... Vill att allt enkelt ska smälta bort på några veckor i en jämn (hög) takt så att jag får börja på nästa fas :p. Idag sprang och tränade jag, och surade lite över att jag ännu inte har kondis och styrka som en OS-deltagare :D

Tålamod är inte riktig min grej, tydligen!
 
Sv: Viktväktarna

Men alltså, stillestånd försöker jag se som något neutralt. Inte negativt (viktuppgång utan synbar orsak som t ex för mycket mat/för lite träning) och inget positivt (nedgång) utan mer "jaha, så är det just nu. Det är bara att gnata på".

Jag försöker se det som träning för den gången jag faktiskt är på idealvikten och ska äta vettigt och hålla vikten.

Jag ser också stillestånd som nåt väldigt positivt, faktiskt. För livslånga bantare brukar detta vara det allra svåraste - inga problem att gå upp eller ner, men just att stå still, det är svårt. Banta eller överäta, visst, men lagom.... Jättesvårt!
 
Sv: Viktväktarna

Men det beror väl på vilken fas man är i? När jag bara äter och slöar ligger jag rätt stabilt på 10-15 kilo för mycket. Är det bra bara för att jag står still? Och vill jag gå ner 10 kilo men totalt fastnar efter 3 så är det klart att jag blir frustrerad. När man är nere på den vikt man vill är det ju en annan sak. Ofta stannar man ju naturligt på en bra vikt om man kör enligt VV.
 
Sv: Viktväktarna

knapplån

Halloj!
Kul att läsa om allas resor mot målvikt. Jag kan däremot tänka: men gud, om vi inte hade varit så viktfixerade utan mer livsstilsfixerade så hade vi nog nått målvikt och stannat där. Intressant att läsa att det är bra att väga sig varje dag. Jag hade inte fixat det utan blir alltför nedslagen av att ha ökat ett hekto trots att jag vet att jag skött mig. På samma sätt borde vi inte vara så impade över att ha gått ner i vikt trots att vi ätit på skräpmatrestaurang för det straffar sig så småningom lika mycket som att det på sikt lönar sig att hålla sig till programmet även om man går upp lite.

Till er som försöker utan on-line medlemsskap kan jag bara säga, gå med! Det är så värt pengarna tycker jag. Min regel för mig själv är att lägga in allt jag äter varje dag för att försöka få koll. Jag lägger in minsta smula jag stoppar i mun.

Har hittat massor av goda maträtter och provar ofta nya, lagar 4 portioner eller mer och sparar de överblivna till lunch åt mig och maken - han börjar förresten se ut som en riktig hunk nu när kindfläsket och gubbmagen börjar smälta bort.

Min belöning är att vi ska boka en utlands-solsemester när jag har nått min målvikt och vi får inte åka utomlands innan dess om det så tar åratal.

Ett gottis-tips som inte är så dyrt är att två After Eight är 1PP, gott till kaffet och inte så dyrt.

För övrigt; Mittens användarbild är så rolig, varje gång ser jag först en flintskallig mans nacke, sen ser jag en gris och SEN ser jag lovikkavanten.:rofl:
 
Sv: Viktväktarna

Men guuud vad "preppy" jag verkar när jag läser mitt förra inlägg :eek:. Jag är lika stor matgris och gottegris som alla andra överviktingar men jag är inne i en närapå viktväktar-religiös period som jag starkt hoppas håller i sig resten av livet :bow:

Någon som minns numret på inlägget där receptet på Pruttbullarna finns? Hur många Propoints för hela receptet? Jag kan iofs lägga in det själv. Blev riktigt sugen på att baka lite bröd. Efter tre år med LCHF så känns det så himla lyxigt att få baka och äta lite kolhydrater igen även om jag vet att för mycket eller för snabba inte fungerar - det drar för många pp och ger för mycket sötsug, och man förstår ju varför.


Frukosttips:

Banangröt med kanel 3pp

1/2 dl fiberhavregryn
1 mosad banan
1dl vatten

1dl mellan eller lättmjölk till

Blanda och in i mikron 2min. Strö över kanel och ta en dl mjölk på. Smaskens och man står sig och man får i sig både frukt och kalcium redan som start på dagen och kanel sägs ju reglera insulin och sötsug. Perfekt också om man har bruna bananer hemma.
 
Sv: Viktväktarna

78 pp för hela receptet fick jag det till. Återigen visar det sig vilken skillnad det blir med mindre portioner - d v s 20 bullar istället för 15 st :D
 
Sv: Viktväktarna

Som Pruttbullarnas moder knycker jag knappen.

Fick en bättre, begagnad Kenzo dräkt härförleden :love: och skulle behöva gå ner ett kilo eller två för att inte se ut som en stoppad korv i den men nu hittar jag inte min Pro Pointslista.. Får man tryckt material om man bara går med som medlem på nätet?
 
Sv: Viktväktarna

PRUTTBULLAR

3 dl helt bovete
1,5 dl helt linfrö
8 dl kokande vatten

Häll det varma vattnet över bovetet och linfröt och låt det stå mellan 1 och 3 timmar. Det går bra att låta det stå över natten också – då kan man baka på morgonen och få nybakat till frukost!

2,5 dl ljummet vatten
1 pkt jäst
2 tsk salt
2 msk kummin (om man gillar det vill säga...)

Lös upp jästen i det ljumma vattnet och tillsätt salt och eventuellt kummin.

1 liter grahamsmjöl
3-4 dl vetemjöl

Blanda ihop de blötlagda fröna, den upplösta jästen och grahamsmjölet. Det blir väldigt kladdigt, tillsätt vetemjöl tills det blir lite mindre kladdigt och arbeta degen ordenligt – 5 minuter ungefär. Låt degen jäsa till den blir ungefär dubbelt så stor. Man kan även jäsa den över natten i kylskåpet och sen ta ut den en stund (10-15 minuter) innan man bakar ut den.

Kladda ut degen på en plåt, jag använder bakplåtspapper men det går givetvis bra att smörja plåten också. Om man delar degen i 16 delar blir varje bit 5 ProPoints, om man inte är så hungrig på morgonen kan man dela den i 20 delar men då får man räkna ut ProPointsinnehållet själv.

Låt bullarna jäsa lite till medan ugnen värms till 275°, baka i ungefär 15 minuter. Sen äter man så många man har råd med och stoppar resten i frysen. Tinar på 3 minuter i min micro.
 
Sv: Viktväktarna

Som Pruttbullarnas moder knycker jag knappen.

Fick en bättre, begagnad Kenzo dräkt härförleden :love: och skulle behöva gå ner ett kilo eller två för att inte se ut som en stoppad korv i den men nu hittar jag inte min Pro Pointslista.. Får man tryckt material om man bara går med som medlem på nätet?

Tack för receptet! Ska genast lägga över det bland mina recept på mitt login i Viktväktarna på nätet för då får jag ju automatiskt antalet pp (jag vill gärna säga Powerpoints istället för Propoints, men det kanske inte är så dumt? :D)

Man får inget tryckt material som medlem på nätet men det behövs väl inte när det är så himla lätt att söka på olika livsmedel och lägga in sina recept i propointsberäknarmaskinen? Jag vet ju egentligen inte vad jag snackar om eftersom jag inte ens vet vad en Pro Pointslista är men jag klarar mig mer än utmärkt med mitt nät-medlemsskap, jag har dessutom inget val eftersom närmaste viktväktarställe med grupper är 10mil härifrån. Apropå det, var det du som hade varit viktväktarfröken? Det verkar kul, är det rimligt betalt? Dom söker folk i vår stad... Om du inte vill skriva här får du gärna skicka PM och berätta lite, det kan ju vara nåt att ha som mål.
 
Sv: Viktväktarna

Jag vill ha en papperslista med Pointsinnehållet i alla livsmedel som jag kan ha även efter att mitt medlemskap går ut. Ibland kan man behöva skriva upp vad man äter en vecka eller så för att gå ner några irriterande kilon. Bättre att stämma i bäcken och så vidare..:angel:

När jag jobbade som ViktVäktarfröken var vi anställda av VV och fick lön av dem, visserligen provisionsbaserad men i alla fall. Sedan ändrade de systemet så man blir franchiseinnehavare. Det kan säkert fungera bra om man bor på en vettig ort men fröknarna tar definitivt en större risk nu än tidigare. Jobbet är i alla fall jättekul och det är en fantastisk produkt. Fråga din VV-fröken!:banana:
 
Sv: Viktväktarna

Du låter härligt motiverad tycker jag :). Alltid kul att läsa!
Jag väger mig mer eller mindre varje dag, men skriver bara upp en dag i veckan. Vägde mig i söndags, på måndagen var jag 2 hg tyngre :D. Men det kan ju vara så enkelt som ett toabesök. Så det får mig inte lessen.

Jag har kommit på ett belöningssystem för mig själv - om jag håller veckans pointsranson och skriver upp allt, samt springer och tränar mina tre gånger i veckan, så har jag en perfekt vecka! 5 perfekta veckor så går jag på spa och unnar mig massage (detta oavsett vad vågen säger, bara jag gjort det jag förutsatt mig). Sedan ska jag ha treats vid delmålen rent viktmässigt också, men det är svårare tycker jag - kanake lite shopping :).

Idag åt jag en magnum infinity, för att chefen köpte till oss ... Jag sa ja för att inte vara "tråkig", ja suck. Som tur var hade jag ätit en ängamatsoppa till lunch på 2 pp :D. Den eländiga glassen var olidligt god!!! Och kostade 8 pp :|. jaja, har 10 kvar till middagen!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 053
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
319
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp