Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Jag är novis, men vad är bovete ? är det samma som matvete ?

(och jag köpte ju förstås boveteMJÖL - idiot->pekar på sig själv)
 
Sv: Viktväktarna

Matvete är vete, men bovete är en växt som inte är ett sädeslag, så det är inte samma sak, men man kanske kan ersätta dem med varandra...
 
Sv: Viktväktarna

Min unkna ICA har inte bovete i så fall, bara i mjölform.

Nu ska jag iallafall åka t ill affären längre bort och inhandla vad jag behöver för de närmaste dagarna. Jag kommer aldrig att lyckas med att räkna själv så det är lika bra att jag använder färdiga menyer först.

Dessutom så ska jag på läkarutredning imorgon för att jag blivit så tjock jag vägrar tro att fettet bara kom av sig själv en vacker dag, jag har inte ändrat några ät-vanor alls.
 
Sv: Viktväktarna

Tack ! Då vet jag vad jag ska leta efter !

Jo, en liten detalj är att jag slutade röka och det triggade igång viktuppgången. Men jag har varit rökfri i två år utan problem förutom att jag blev tjock då, så nu har jag bestämt att kan jag sluta röka så kan jag bli smal också. Kollar man på min hals så ser man att sköldkörteln är jättesvullen, jag har vätska i kroppen som tex vid nyckelbenen, det är helt igenfylld av plask, plask. Fötterna är ett skämt - bokstavligen rund under fötterna på morgnarna, sen är jag sjukligt trött...men förra gången jag kollade så var värdena normala och på vävnadsprovet så fanns inget skumt. Men jag är fullkomligt övertygad om att sköldkörteln är felig.

Nu iväg och handla !
 
Sv: Viktväktarna

Usch, det låter inte bra. Klokt att kolla upp det direkt!

Du kan säkert använda bovetemjöl att baka med men det blir inte samma sak. Hela kornen blir massor av fibrer men du får i alla fall med bovetet som inte har samma mängd gluten som vanligt mjöl..

Bovetet står ofta bland hälsogrejorna.:p
 
Sv: Viktväktarna

Jo, en liten detalj är att jag slutade röka och det triggade igång viktuppgången.

När min pappa slutade röka sa läkaren att en vanlig anledning till att man går upp då är att rökningen försämrar näringsupptaget. Om det är förklaringen i ditt fall, så har du alltså ätit "för mycket" hela tiden, men rökningens effekter kompenserade för ätandet, så att säga.

En annan vanlig anledning är väl att man blir lite oralt fixerad när man slutar röka och därför lätt äter för mycket och för ofta, men det verkar du ju ha lyckats undvika.
 
Sv: Viktväktarna

Jag vet att rökningen påverkar ämnesomsättningen. Men jag är tveksam till att jag alltid ätit för mycket. Tack och lov så är jag inte småsugen på något hela tiden...inte ens tuggummi. Ibland blir jag sugen på något och då blir det morötter
 
Sv: Viktväktarna

Det låter ganska läskigt men jättespännande, jag har redan hälsoinspiratörsuppdraget på mitt jobb och gillar att ge goda råd och undervisa och det ingår i mitt jobb som sjuksköterska varje dag. Detta blir ju ytterligare en sporre för att komma till målvikt.

Det är jättekul och du skulle säkert bli en superduktig konsulent :)
 
Sv: Viktväktarna

Tack för klarläggandet! Det ändrades efter min tid.

Hur funkar det med kassör och vägare? Finns det gränser för hur många medlemmar det måste vara för att man ska kunna ta in det?

Och visst är det ett kul jobb?!? :D

Det är jätteroligt!!! :)

Konsulenten bestämmer själv. Jag har inte så många medlemmar på min ort så att jag behöver någon medhjälpare, men min regionchef säger att en erfaren konsulent klarar ca 30 medlemmar själv. Jag brukar ha som mest 20-25 på ett möte och det går fint att hinna med!
 
Sv: Viktväktarna

Jag har haft stängt i 5 veckor och nu när jag öppnade igen visade vågen på +4 kg, inget vidare för en konsulent - nu måste det fyllas i checklistor igen!!!
 
Sv: Viktväktarna

*knapp*

Hittade ett så himla gott recept i receptbanken online som jag testade idag. Svamp och quorngryta tror jag den heter och är alltså ett vegetariskt recept. lök, svamp och quorn som man bryner innan man har ihop det med vitkål och sen kokar med buljong o lite soja. Receptet sa att man skulle äta med potatis men jag var sugen på pasta till! Själva grytan ger bara 2pp/portion så det går ju att göra VÄLDIGT pointssnålt beroende på vad/hur mycket man tar till! Mättande och jag behövde inte alls mycket pasta till (tog för mycket, så det kunde jag rätta till till morgondagens matlåda) = superbra när man kanske vill äta något extra utan att behöva nalla för mycket på veckobonusen! :D
 
Sv: Viktväktarna

*knapp*

Hittade ett så himla gott recept i receptbanken online som jag testade idag. Svamp och quorngryta tror jag den heter och är alltså ett vegetariskt recept. lök, svamp och quorn som man bryner innan man har ihop det med vitkål och sen kokar med buljong o lite soja. Receptet sa att man skulle äta med potatis men jag var sugen på pasta till! Själva grytan ger bara 2pp/portion så det går ju att göra VÄLDIGT pointssnålt beroende på vad/hur mycket man tar till! Mättande och jag behövde inte alls mycket pasta till (tog för mycket, så det kunde jag rätta till till morgondagens matlåda) = superbra när man kanske vill äta något extra utan att behöva nalla för mycket på veckobonusen! :D

Ååååh, vad gott det lät!!! :laugh:
 
Sv: Viktväktarna

Kommer ihåg min första VV-tid, det blev mycket av 0 pointssoppa då. För att rädda dagar jag inte riktigt planerat och därför återglidigt i gamla banor. Det funkade, men jag blev bättre på att planera maten.
 
Sv: Viktväktarna

Jag har märkt att jag är bra på att göra 0-ppsås till pasta, vilket inte varit med flit men är himla käckt eftersom jag får ta mer pasta då... :angel: ;)

Käckt att ha lite recept man vet är lite pp så att man kan planera in att äta snålare vissa måltider! ;)


MissX: Jaa, det var verkligen :d
Förslaget i receptet var ju potatis, och såklart även rårörda lingon. Nu råkar jag gilla att byta ut potatis mot pasta men ändå ha lite lingon till. Åh så gott det var!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 053
Senast: Cattis_E
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
319
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp