Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

O pp gillar vi!!! :)

Oh yes!

Imorgon ska jag väga mig, jag är lite nervös för att jag inte gått ner, trots att jag duktigt fyllt i allt!
Idag ska vi ha matsäck med oss, vi hade planerat tunnbrödmackor, det är ju inte super för pointsen... Har lite frukt också, men vad kan man mer ha med sig som matsäck? Känner mig tom på inspiration.
 
Sv: Viktväktarna

*kl*

Slänger in en fråga här när nu både vegetariskt och 0 PP-recept har kommit upp: är det någon här som är vegetarian och går på VV? Hur får ni i så fall ihop era points utan att äta skräpmat eller mycket fet mat?

Min vän som är veg och VVar kommer nämligen bara upp i hälften av sina points per dag eftersom i princip alla grönsaker och frukt ger 0 points. Det verkar inte finnas några generella tips på sidan för vegetarianer när vi har letat och inte heller någon diskussionsgrupp. Recept som innehåller mer än 15 points är oftast pizzor och liknande som hen inte vill äta (hen ska alltså upp i bra många fler PP än vad de flesta här inne verkar ska komma upp i, dubbelt så många i vissa fall). Hen tycker att hen äter och äter och att hen skulle behöva äta en ostspäckad pizza eller en påse chips per dag för att komma upp i sina points utöver det hen känner sig mätt på.

Tips? Förutom att dränka maten i fett?
 
Sv: Viktväktarna

Bröd är ju massa points... Pasta, ris, potatis. Jag skulle inte ha problem att äta fler points utan kött :P.
Mjölk, creme fraiche, nötter, bönor!
 
Sv: Viktväktarna

Jag är vegetarian och har inga som helst problem med att komma upp i mina dagliga points oftast.

Jag gillar dock pasta och en normal portion pasta för mig är mer än mängden som är angiven som en portion = det blir hyfsat mycket points där. Och stoppar man in proteinkällor blir det lite points där med, beroende på vad man tar.

Men jag saknar också specifika tips till vegetarianer måste jag säga...
 
Sv: Viktväktarna

Bröd är ju massa points... Pasta, ris, potatis. Jag skulle inte ha problem att äta fler points utan kött :P.
Mjölk, creme fraiche, nötter, bönor!
Hen äter i princip bara knäckebröd - hen tycker inte om så många sorters mjukt bröd. Hen äter sällan pasta, aldrig ris, men hen älskar potatis. Dock är nog överkonsumtion av potatis en starkt bidragande orsak till viktuppgången så hen vill inte sväva ut alltför mycket med potatis.

Hen äter mycket keso, dricker kanske ett glas mjölk om dagen, äter en del créme fraiche och turkisk yoghurt men inte varje dag. Bönor äter hen dock ofta, men det ger inte tillräckligt med points. Nötter har jag föreslagit så det ska hen nog försöka få in i kosten.
Jag är vegetarian och har inga som helst problem med att komma upp i mina dagliga points oftast.

Jag gillar dock pasta och en normal portion pasta för mig är mer än mängden som är angiven som en portion = det blir hyfsat mycket points där. Och stoppar man in proteinkällor blir det lite points där med, beroende på vad man tar.

Men jag saknar också specifika tips till vegetarianer måste jag säga...
Hen ska äta närmare 60 points om dagen och det är tydligen inte helt lätt när man inte är så förtjust i pasta, ost och feta saker och när dessutom ens huvudingredienser i maten ger 0 PP.

Men mer (feta) mejeriprodukter samt börja äta nötter kanske kan ta hen en bit på vägen.

Jag glömde: vad använder du för proteinkällor? Hen äter en del quorn, annars halloumi, fetaost, bönor, linser och säkert något mer som jag inte kommer på nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Viktväktarna

Ja nej 60 points hade jag aldrig kommit upp i på en dag jag heller, oavsett om jag åt kött eller inte...

Jag använder en del quorn och olika varianter från hälsans kök. Brukar använda en hel del bönor men det har inte blivit så mycket av det nu. Börjat testa lite andra sojavarianter, provade sojabitar från veggi nu senast och dom var bra eftersom de är mer eller mindre smaklösa innan man kryddar dem precis som man vill ha dem... ;)

Men något extra (stort) glas mjölk o sådär borde kunna dra upp lite i pointsen. Och om hen kan hitta NÅGOT mjukt bröd hän gillar vore det kanske något?
 
Sv: Viktväktarna

60 pp är mycket att få i sig :)

Men jag tror inte din vän behöver vara rädd för potatis!

Synd att hen inte gillar ost, det drar snabbt iväg i pp annars.
 
Sv: Viktväktarna

Nu kanske jag är jättepuckad, men personen måste ju ha gått upp i vikt av något? Om resultatet med viktväktarna bara är att hen ska äta MER verkar det ju konstigt... ? Eller levde hen på pizza innan? Inte borde det vara just potatisen som gett övervikten? Det känns inte logiskt i mina amatöröron.
 
Sv: Viktväktarna

Vägde mig idag, och hade iallafall gått ner, men bara 6 hg :(. Men jag är glad att jag inte gått upp, har noterat i veckan att vikten hoppat upp och ner. Så jag har gått ner 3,2 kilo sedan den första juli, det känns som en bra takt iallafall.
Ska tillägga att jag överlevde ett besök på Taxinge Slott med bekanta ! Jag köpte "daller", typ mums-mums, som inte var så farligt med pp. De andra åt tårtor och bakelser och allehanda smaskens, men jag kände mig inte märkbart avundsjuk faktiskt.
 
Sv: Viktväktarna

Tänk inte att du bara gått ned 6 hekto - du har ju fått din kropp att lätta med över ett halvt mjölkpaket! :D

Heja, heja, heja! :bump:
 
Sv: Viktväktarna

Precis vad jag behövde höra, även om du peppar annan ;)

Förkyld och träning lagd på hyllan för tillfället. Men snart igen så! :laugh:

Annars är det stillestånd här. Blir GALEN på att det inte händer nåt med vikten:devil:. Men jag ser i spegeln att det gör det. Att vikten inte ändras utan man går upp lite, är kanske inte så konstigt med tanke på att blodvolymen ökar om man tränar, muskler och bla bla bla. Ska nog ha mens i dagarna med..

Snilleblixten slog till igår när mina ögon föll på måttbandet. Hade kvar mina nedskrivna uppgifter från i våras (lchf'en). Inte ett skit hade hänt, samma jävla mått :cry: Då sa jag dom fulaste ord man kan säga, inte ens det hjälpte.

Fuck min kropp!! :cry:

Till alla som undrar: Jag är inte tjock, men jag är inte smal heller. Och det är mitt mål att bli.
 
Sv: Viktväktarna

Annars är det stillestånd här. Blir GALEN på att det inte händer nåt med vikten:devil:. Men jag ser i spegeln att det gör det. Att vikten inte ändras utan man går upp lite, är kanske inte så konstigt med tanke på att blodvolymen ökar om man tränar, muskler och bla bla bla. Ska nog ha mens i dagarna med..

Deppa nu inte ihop, ta nya tag och kom igen! Och ja, det är fullkomligt normalt att kroppen svullnar åtminstone en gång i månaden. Och förkylning är ju förknippad med en massa extra slem i systemet.

Tänk igenom noga vad du kan ändra på: äter du för många points vid ett visst mål på dagen, skriver du upp precis allt du stoppar i dig, kan du byta ut något du dricker mot vatten, har du kolla på att livsmedlen verkligen motsvarar det antal proproints du tror?

Jag hejar på dig! :D Du klarar detta! :banana:
 
Sv: Viktväktarna

Precis vad jag behövde höra, även om du peppar annan ;)

Förkyld och träning lagd på hyllan för tillfället. Men snart igen så! :laugh:

Annars är det stillestånd här. Blir GALEN på att det inte händer nåt med vikten:devil:. Men jag ser i spegeln att det gör det. Att vikten inte ändras utan man går upp lite, är kanske inte så konstigt med tanke på att blodvolymen ökar om man tränar, muskler och bla bla bla. Ska nog ha mens i dagarna med..

Snilleblixten slog till igår när mina ögon föll på måttbandet. Hade kvar mina nedskrivna uppgifter från i våras (lchf'en). Inte ett skit hade hänt, samma jävla mått :cry: Då sa jag dom fulaste ord man kan säga, inte ens det hjälpte.

Fuck min kropp!! :cry:

Till alla som undrar: Jag är inte tjock, men jag är inte smal heller. Och det är mitt mål att bli.

Man kan inte förvänta sig en frisk prestation av en sjuk kropp. Håll huvudet kallt tills du är frisk, ge det ett par veckor och om du då fortfarande står still, DÅ kan du börja fundera på vad du kan behöva förändra.
 
Sv: Viktväktarna

Till er båda:)

Tack för svar, känns redan bättre! Mensen kom redan nu typ efter mitt förra inlägg, så då lugnade jag mig några hekto. Tänkte positivt för jag vet ju hur den spelar spratt med kroppen.

Det som känns motigt är all tid och slit jag lägger ner på mig själv och det inte känns som att jag får nåt för det. Jag har testat och provat mig fram så länge, men känns inte som att jag hittar rätt nån gång. Utdelningen uteblir... Fast det är ändå inte riktigt sant, snarare handlar det om att jag är otålig och vill se snabba resultat, som man en gång i tiden kunde. När man fick sin lön för mödan lixom.

Jag tycker själv att jag är "duktig" och jag har inga problem med att hålla mig från sött. Ingen läsk, kakor och sånt. Däremot smakade jag en näve på dotterns godis häromdan. Såg inget fel i det då, jag håller mig på banan ändå och det ger inte nåt sug efter mer.

Så det var dumt, jag kunde lika gärna ha låtit bli. Gjorde det mest för att jag inte ska bli ett fanatiskt träningsfreak som inte kan göra annat än träna och äta rätt. För det vet jag att det inte håller i längden.

Jag tänker på min sömn, jag tänker på att inte stressa i onödan. Det känns som att jag är medveten och har koll på dom viktiga sakerna. Ändå händer det ingenting. Samtidigt som jag vet att det gör det. Jag blir starkare, jag får bättre och bättre kondis och visst känns det bra kroppsmässigt. Men jag vill gå ner mina 10 kilo nu i denna stund.... Jag anar att 5 kilo räcker säkert det med, men i min inre bild av mig själv så vill jag se ut i kroppen som jag gjorde för 20 år sen...

Fortsätter att bida min tid... Inget annat att göra.
 
Sv: Viktväktarna

Jag tänker på min sömn, jag tänker på att inte stressa i onödan. Det känns som att jag är medveten och har koll på dom viktiga sakerna. Ändå händer det ingenting. Samtidigt som jag vet att det gör det. Jag blir starkare, jag får bättre och bättre kondis och visst känns det bra kroppsmässigt. Men jag vill gå ner mina 10 kilo nu i denna stund.... Jag anar att 5 kilo räcker säkert det med, men i min inre bild av mig själv så vill jag se ut i kroppen som jag gjorde för 20 år sen...

Fortsätter att bida min tid... Inget annat att göra.

Fortsätt som du gör, och ta en dag i taget. Var dag är en ny dag full av möjligheter! :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 053
Senast: Cattis_E
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
319
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp