Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
16/5 51,6 kg
23/5 50,6 kg (sprang långpass dagen innan och fyllde inte på ordentligt efteråt så vågen visade för lågt)
30/5 50,9

Kalkylerar med 300 g viktnedgång per vecka, så jag ligger hyfsat till.

Jag springer Stockholm maraton på lördag så den här veckan tänker jag inte dra ner på maten. Dessutom blir det minimalt med träning fram till loppet så jag kommer att ligga på plus istället. Jag ser fram emot lördagkvällen med god mat, några glas vin, samt rabarberpaj med vaniljsås. :D Sedan på't igen!

16/5 51,6
23/5 50,6 (dåligt påfylld)
30/5 50,9
13/6 51,5

Tillbaka efter laddning och återhämtning. Lite mer upp än önskvärt, men åtminstone 0,1 kg mindre än för en dryg månad sedan. :p Alltid något!

16/5 51,6
23/5 50,6 (dåligt påfylld)
30/5 50,9
13/6 51,5

Tillbaka efter laddning och återhämtning. Lite mer upp än önskvärt, men åtminstone 0,1 kg mindre än för en dryg månad sedan. :p Alltid något!
Jag tänkte på dig och din träning häromdagen. Nu kommer jag aldrig att bli så tränad som du, men jag funderade på i vilken mån du räknar energiförbrukning vid träning tex nu när du också satsar på viktminskning?

Jag bortser själv helt från motionen, eftersom jag rider, går och cyklar lika mycket oavsett om jag håller igen på maten eller inte. Sommartid tex går jag rätt lite (bor på landet, finns ingenstans att gå), cyklar ungefär två mil/dag och så då ridningen. Jag ser det som "livet" snarare än "träning". Människor omkring mig blev provocerade av det häromdagen, det är därför jag funderar på det. Jag cyklar inte fort, snittar på ca 20 km/tim.

Jag tänkte på dig och din träning häromdagen. Nu kommer jag aldrig att bli så tränad som du, men jag funderade på i vilken mån du räknar energiförbrukning vid träning tex nu när du också satsar på viktminskning?

Jag bortser själv helt från motionen, eftersom jag rider, går och cyklar lika mycket oavsett om jag håller igen på maten eller inte. Sommartid tex går jag rätt lite (bor på landet, finns ingenstans att gå), cyklar ungefär två mil/dag och så då ridningen. Jag ser det som "livet" snarare än "träning". Människor omkring mig blev provocerade av det häromdagen, det är därför jag funderar på det. Jag cyklar inte fort, snittar på ca 20 km/tim.

Ja det gör jag definitivt - jag skulle bli för dåligt återhämtad om jag inte gjorde det. Då får det hellre ta lång tid att gå ner i vikt. Blir det kalorier över och jag har fått i mig de kolhydrater och proteiner som jag behöver så kan jag dock strunta i att äta upp det som är kvar om jag inte är hungrig. Men då kanske det handlar om 100 kcal eller något.

Det är bara löpningen som jag lägger till, inte promenader med hundarna, styrketräning eller transportcykling.

Folk är på mig om det där också när jag säger att jag behöver börja träna om det ska hända något. Dom tycker jag tränar massor som rider flera dagar i veckan och promenerar varje dag. Men jag behöver lägga till löpningen på det för att jag ska känna att det blir något mer utöver "livet" som du säger.

Folk är på mig om det där också när jag säger att jag behöver börja träna om det ska hända något. Dom tycker jag tränar massor som rider flera dagar i veckan och promenerar varje dag. Men jag behöver lägga till löpningen på det för att jag ska känna att det blir något mer utöver "livet" som du säger.
Har grunnat lite på det där och mitt intryck är att "livet" kan vara mer eller mindre aktivt och hållet jag igång går jag inte upp i vikt. Men inte heller ner. Och inte ser jag mer tränad ut heller...
Så för att gå ner måste jag ändra maten och för att bli fit måste jag träna "träna " utöver vardagen. .. Och det är där det sliter sig lite eftersom jag bränner tiden och orken på "livet" och sen vill mysa i soffan:banghead:

Ja det gör jag definitivt - jag skulle bli för dåligt återhämtad om jag inte gjorde det. Då får det hellre ta lång tid att gå ner i vikt. Blir det kalorier över och jag har fått i mig de kolhydrater och proteiner som jag behöver så kan jag dock strunta i att äta upp det som är kvar om jag inte är hungrig. Men då kanske det handlar om 100 kcal eller något.

Det är bara löpningen som jag lägger till, inte promenader med hundarna, styrketräning eller transportcykling.
Löpningen lägger du till, ja. Det var det jag tänkte mig.

För mig blir det underliga att jag skulle räkna med hästeriet och transportcyklingen när jag vill gå ner i vikt, eftersom dessa aktiviteter har samma omfattning även i perioder av viktuppgång. Jag ser dem helt enkelt inte som viktfaktorer.

Men andra personer - som oss emellan är en smula mulliga och nog överskattar motionens förbränning rätt mycket - blir liksom lite provocerade när jag säger just att det där inte är träning, att det är livet. Att ett fullständigt stillasittande liv inte är rimligt att tänka sig som utgångspunkt, eftersom jag aldrig har levt så. Jag har alltid gått, cyklat och ridit (och i perioder tränat mycket aikido, men det är ett antal år sedan sist nu). Men även aikidon såg/ser jag som livet, inte som träning.

Har grunnat lite på det där och mitt intryck är att "livet" kan vara mer eller mindre aktivt och hållet jag igång går jag inte upp i vikt. Men inte heller ner. Och inte ser jag mer tränad ut heller...
Så för att gå ner måste jag ändra maten och för att bli fit måste jag träna "träna " utöver vardagen. .. Och det är där det sliter sig lite eftersom jag bränner tiden och orken på "livet" och sen vill mysa i soffan:banghead:

Haha ja men precis så! Jag försöker byta ut promenaderna mot löpning ett par, tre dagar i veckan och tänka på maten så går det åt rätt håll.

• Gilla
Reactions: Ray

För mig blir det underliga att jag skulle räkna med hästeriet och transportcyklingen när jag vill gå ner i vikt, eftersom dessa aktiviteter har samma omfattning även i perioder av viktuppgång. Jag ser dem helt enkelt inte som viktfaktorer.

Men andra personer - som oss emellan är en smula mulliga och nog överskattar motionens förbränning rätt mycket - blir liksom lite provocerade när jag säger just att det där inte är träning, att det är livet. Att ett fullständigt stillasittande liv inte är rimligt att tänka sig som utgångspunkt, eftersom jag aldrig har levt så. Jag har alltid gått, cyklat och ridit (och i perioder tränat mycket aikido, men det är ett antal år sedan sist nu). Men även aikidon såg/ser jag som livet, inte som träning.

Det du rör dig skulle bli en viktfaktor om du av någon anledning blev orörlig.

Alla människor har olika aktivitetsnivå i grunden, vilket jag inte ser som förvånande. Det finns nog många som har ett fullständigt stillasittande liv som grundnivå. Om en sådan person börjar göra det du gör dagligen i form av cykling och ridning så är det klart att det skulle räknas som träning.

Eller missar jag frågeställningen?

Gårdagens vägning visade minus 0,7 kg. Jag blev rasande arg och så himla sur hela dagen. Jävla taskig våg, liksom. Hade räknat med minus ett kilo. Nåväl, ilskan har gått över och jag kan glädjas åt att jag faktiskt har gått ner i vikt och att magen minskat i omfång. Jag kan inte påstå att jag lider av att ha koll på energiintaget genom hunger eller att jag måste försaka för mycket. Det är "bara" jobbet att just ha koll som tillkommer, och det har jag verkligen tid med.

Jag räknar inte heller basmotionen, till exempel ett vanligt ridpass eller att cykla till eller från stallet. Däremot räknar jag när jag gör något som är lite extra. Om jag går i stället för att cykla eller ta bussen till stan, till exempel, det är 4-5 km beroende på vart i stan jag ska. Eller om jag cyklar till jobbet på landet (28 km tor).

Jag tänker nog som @Sissa. Är man väldigt inaktiv och otränad så skulle definitivt två timmars transportcykling eller en timmes rask promenad till jobbet räknas som något "utöver" det man gör i vardagen och något som kan räknas som träning. Visst finns faran i att man kompenserar i överkant som du skriver, men det gäller ju kompensation för all träning (skälet varför jag lätt går upp trots att jag tränar ganska mycket :p). Men samtidigt så är det rätt själsdödande att motionera när man inte har energi för det. Man orkar ingenting, känner sig dålig och tappar motivationen.

Eftersom rörelse har så pass stora hälsofördelar så ser jag det nog som önskvärt att det i första hand känns bra att röra på sig mer. :) Om det innebär utebliven viktnedgång för att man råkar äta mer än vad man har förbrukat så kan det få vara värt det tycker jag. Efterhand som konditionen blir bättre och man blir starkare så förbättras insulinkänsligheten och slipper man även de kraftiga blodsockersvängningarna som man kan ha om man är väldigt otränad - vilket man har nytta av för att på sikt få kontroll på vikten - givet att det är vad som eftersträvas.

Sedan tror jag inte att man ska underskatta den mentala betydelsen att se på vardaglig rörelse som träning. Om uppfattningen att det man gör är träning motiverar en till att ta cykeln istället för bil eller buss till jobbet eller ta en extra timmes promenad med hunden varje kväll, så är det jättebra tycker jag!

Gårdagens vägning visade minus 0,7 kg. Jag blev rasande arg och så himla sur hela dagen. Jävla taskig våg, liksom. Hade räknat med minus ett kilo. Nåväl, ilskan har gått över och jag kan glädjas åt att jag faktiskt har gått ner i vikt och att magen minskat i omfång. Jag kan inte påstå att jag lider av att ha koll på energiintaget genom hunger eller att jag måste försaka för mycket. Det är "bara" jobbet att just ha koll som tillkommer, och det har jag verkligen tid med.

-0,7 kg är ju jättebra!

160613-plankan_zpstjhrjr6i.jpg

Avskyr plankan, men med tanke på att för några år sen var den ogenomförbar, då ländryggen inte pallade med den, så bara att kunna göra den om än inte flera minuter åt gången är ju ett bra kvitto på att jag lyckats stärka upp de små djupa inre musklerna :up:

Det du rör dig skulle bli en viktfaktor om du av någon anledning blev orörlig.

Alla människor har olika aktivitetsnivå i grunden, vilket jag inte ser som förvånande. Det finns nog många som har ett fullständigt stillasittande liv som grundnivå. Om en sådan person börjar göra det du gör dagligen i form av cykling och ridning så är det klart att det skulle räknas som träning.

Eller missar jag frågeställningen?
Njaej. Jag vet knappt själv vilken frågeställningen är. :p Det var mest att jag blev lite förvirrad av att det väckte lite starka reaktioner i ett sammanhang då jag - som svar på en fråga - sa att jag inte ser min basmotion som anledning att äta mer. En alternativ tolkning vore ju helt enkelt att jag redan "äter upp" de kalorierna, eftersom jag vanligtvis är står stilla i vikt.

Det är klart att jag fattar att olika personer rör sig olika mycket. Men vid tanke på min egen vikt är det ju min egen kosthållning jag tänker på - och egentligen inte på min egen motion eftersom den är likadan hela tiden.

Köpte en ny våg idag eftersom den gamla börjar bli kass.
Den nya kändes bra. Tills jag ställde mig på den nyss.
Den visar 61,4 flera gånger på raken. Vilket är ungefär 4 kg för lite (just nu efter Hamburgermiddag, dryck, lösgodis och 5 dl te).
Känns ju sådär att den är helt nyköpt - och kaiko. Fortsätter den dumma sig får jag lämna tillbaka nästa vecka. Så störigt!

Känns bra att vara nere i pre-semester vikt igen :D Äter ganska mycket ändå, 1800 kcal, och har äntligen kunnat träna ordentligt den här veckan. I måndags var vi ute på våran lokala pub och kollade på fotbollsmatchen, irländarna skapade sjukt bra stämning och det blev några pints öl för min del men fortfarande inom "kaloribudgeten". Imorgon så ska vi passande nog på en matfestival, där kommer jag inte att räkna utan ska satsa på att äta mig lagom mätt helt enkelt. Känns hållbart! Och nu sitter jag och tittar efter bikinis, trots att vädret här är typiskt irländskt och regnigt :p

11/02 --- 64.9 kg
28/04 --- 57.9 kg (-7.0)
19/05 --- 58.5 kg (+0.6)
03/06 --- 58.6 kg (+0.1)
09/06 --- 58.3 kg (-0.3)
16/06 --- 57.8 kg (-0.5)

59 är vikten just nu.

Köpte en ny tävlingskavaj tidigt i våras. Den passar inte på 59kg. Bah!

Så målet är att komma i den i augusti någon gång eftersom jag tänkte börja tävla då (om jag fortsätter att vara icke-gravid).

Varit hos dietisten idag och upprättat en ny måltidsplan eftersom jag tappat vägen.

Matschema som nyopad 3 dagar, sedan 1 dag halverad mat och så 3 dagar nyopad osv. Jag orkar nämligen bara äta full kost tre dagar sedan är jag mätt, äter inte dag 4, orkar inte göra något och tappar den goda vanan och så blir det pannkaka. Proteiner är oerhört svårt sedan två månader (det tar emot) medan kolhydrater är relativt lätt.

Så tillbaka till lättuggade färser, fisk, ägg osv. Långa matstunder på fasta tider (passar utmärkt med 9 veckors distansplugg) osv.

:)

Känns bra att vara nere i pre-semester vikt igen :D Äter ganska mycket ändå, 1800 kcal, och har äntligen kunnat träna ordentligt den här veckan. I måndags var vi ute på våran lokala pub och kollade på fotbollsmatchen, irländarna skapade sjukt bra stämning och det blev några pints öl för min del men fortfarande inom "kaloribudgeten". Imorgon så ska vi passande nog på en matfestival, där kommer jag inte att räkna utan ska satsa på att äta mig lagom mätt helt enkelt. Känns hållbart! Och nu sitter jag och tittar efter bikinis, trots att vädret här är typiskt irländskt och regnigt :p

11/02 --- 64.9 kg
28/04 --- 57.9 kg (-7.0)
19/05 --- 58.5 kg (+0.6)
03/06 --- 58.6 kg (+0.1)
09/06 --- 58.3 kg (-0.3)
16/06 --- 57.8 kg (-0.5)

Grymt!! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 651
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 552
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
697
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 091
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar