Viktminsknings/peppningstråd

Sv: Viktminsknings/peppningstråd

Jo, man kanske tycker att det är äckligt just för att man är intalad att fett är dåligt. Som smör t.ex. Jag äter inte gärna det pga den feta smaken, men sonen älskar det ju, både i mat och på smörgåsen.

Men jag vill gärna höra den där föreläsningen, i en kort version :) Även om jag tror på det du säger så vill jag veta hur det funkar.

Jag ska skriva ihop en, och lägga in. Men ska den bli kort får jag välja mina ord. Så jag återkommer...

Jag syftade på kortheten mest för din egen del, så du slapp skriva mycket. Men vill du skriva längre om det är lättare så gör det.

Oj det låter ju sunt! Det tror jag dina blodkärl och lever mår finfint av!!!:crazy:

Nedan är mest till Bananabambi, men NeverEver behöver nog läsa också:

Tanken att fett skulle vara ohälsosamt, och i synnerhet mättat fett, kommer sig av dåligt utförda undersökningar på 50-60talet. Man trodde i USA att man hade en epidemi av hjärt/kärlsjukdom fastän det på senare år visat sig att det mest var medellivslängden och diagnosticeringen som blivit bättre. Ancel Keys hittade vad han trodde var samband mellan kolesterolnivå och hjärt/kärlsjukdom, men det var egentligen så lite att det snarare handlade om det som kallas "störningar" att det var något annat som spelade in men som samexisterade med de höga kolesterolvärdena.

Antagligen Keys personlighet och en slags moralism gjorde att man trodde att fett i kosten åstadkom detta och hittade viss korrelation (vilket visar på samexistens, inte orsak-verkan). Han valde ut data från 6-7 (av 22) länder och sammaställde så att det såg ut att ha samband. (Sen gör ju fett maten godare, så tar man bort det måste man ju vara en bättre människa?)

Man har sen dess letat efter samband mellan matfett och sjukdom, men bara funnit lite, lite. Inget alls som kan förklara den fullkomliga drabbning av metabola syndromet, fetma och hjärt/kärlsjukdom som finns i västerlänska länder nu. Faktum är att vi äter mindre mängd mättat fett och fett generellt nu, och har ändå sämre hälsa. Man har vägrat titta på samband mellan sockerkonsumtion, raffinerade kolhydrater, margarin, mattillsatser, och allt annat, mest pga industrins påtryckningar (i stort sett all forskning värt namnet kommer ju från USA)

Senare års studier, senast nu Malmö Kost/Cancerstudien visar att inget samband finns, och att det beror på något annat. Något som kanske samexisterar. Detta är egentligen märkligt då ett samband borde ha växt fram. Det är ju nämligen så att vi efter 40 år av propaganda "vet" att mättat fett är så onyttigt, att endast människor som inte bryr sig om sin hälsa äter fettranden på köttet, stora skedar smör, helfet grädde, etc. Om dessa människor inte bryr sig har de säkert oskyddat sex, knarkar i högre grad, sköljer inte grönsakerna utan äter dem med besprutning och allt, etc. Allmänt riskbeteende, alltså. Men ändå inget samband.

Dock finns det andra hypoteser, som inte alls är fastställda, men om man säger, så de som läst absolut mest om hela forskningsfältet, är LowCarbHighFat-ätare numera. Gary Taubes och Mary-Anne Greenwood. Kolhydrater, i synnerhet socker och raffinerade driver, förutom insulin som är nedbrytande på många sätt, inflamation. I stort sett alla svåra kroniska sjukdomar som stigit de senaste åren är inflamatoriska. Reumatiska sjukdomar, hjärt/kärl, crohns och typ, metabola syndromet, alzheimers... De kan snarare ha samband med mängden processad mat (hårt processade kolhydrater) i vår mat, och insulinutsöndringen. Men det verkar inte finnas så mycket intresse för att studera det.

Däremot florerar en massa "rykten" om hur absolut livsfarligt det är att inte äta kolhydrater. Man menar att allt fett gör att man får hjärt/kärldsjukdom (men alla kända riskfaktorer går ner inkl onda kolesterolet), att man blir insulinresistent och får metabola syndromet (men många typII-diabetiker blir medicinfria på lågkolhydratkost) att hjärnan behöver 150 g kolhydrater annars blir man dum/hjärnskadad (men kroppen kan skapa dessa och hjärnan kan gå på ketoner minst lika bra) och att levern eller njurarna pajjar om man bara äter kött/fett (men, visst ja, det testet gjordes på kaniner[vegetarianer?]) och att man får vitamin och mineralbrist, men människor som levt 30-40 år på LCHF är vid mycket god vigör, liksom många naturfolk som har liknande diet.

Precis som i läkemedelsbranchen, måste man få anslag till sin forskning. Om det man forskar inte ligger i linje med uppdragsgivarens intresse (svenske fettprofessorn Vessby som fick sin lön av margarintillverkare, bla) så får man inga anslag. De kostråd vi nu följer har jättelite vetenskaplig bakgrund, men att ändra dem skulle kräva så mycket forskning att det aldrig skulle hända.

Mycket av detta beror på "the cascade of error". Om alla experter ska uttrycka sin åsikt för att se hur många som tycker något viss bör de göra det simultant/anonymt. För om en person börjar och säger en sak, tenderar nästa person att tvivla om inte första har rätt och kanske säga samma sak. 3:e person tror att de två kan väl inte ha fel och säger samma, och vad ska inte 4:e göra... Detta är vad som hände med många när fett fastslogs vara största hälsoboven.

Resten beror på "the drunk under the streetlight". Ett fyllo kryper om natten runt på gatan under en lyktstolpe och letar något. en förbipasserande frågar vad. Mina nycklar svarar fyllot. Tappade du dem här då? frågar förbipasserande? Nej, men det är här jag kan se något. Samma med fett/kolesterolhypotesen. Det var det enda stället man kunde se någon effekt och hade något att mäta, så då fortsatte man att leta där. Nu letar man vidare för "alla VET ju att fett är ohälsosamt".

NeverEver, mina blodkärl mår toppen och levern glädjer sig var dag.

*kl*

Nu var det ett tag sedan någon skrev i den här tråden...:angel:

Gissar att många kanske tagit lite julledigt från viktminskningsambitionerna ;)

Eller har ni kämpat på under helgerna?

Själv tog jag mig i kragen och hoppade på Viktväktarnas amningsprogram i början av december, lyckades dock inte peppa mig till att komma igång riktigt och tappade sedan motivationen totalt över helgerna. Mycket julmat och godis blev det, och inte särskilt många promenader :eek:

Men! Nu ska det bli nya tag efter nyår. Ska ägna en del av morgondagen åt att planera för ett bättre upplägg, inhandla nyttiga ingredienser till årets första vecka och fokusera på att lyckas bättre denna gång :bump:

Vad har ni andra för nyårsambitioner?

Jag och en väninna ska skriva in oss på Viktväktarna. Nu ska lättja-kilona bort!

20 kg skulle jag vilja få bort för att nå den vikt jag hade när jag blev gravid. Men 10 kg känns som det realistiska första målet!

Beach 2008, here I come! :banana::D

/Timsetim

Jag har inte lagt av, men har slutat minska i vikt, står stadigt kvar på mina 75-76 kilon, därför har jag inte skrivit något på länge :crazy:

Jag är färdig nu, har rent utav gått ner ett kilo mer än jag hade som mål!

:banana:

KL

Jag står och stampar på samma vikt som tidigare. Jag kan väl säga att jag inte lagt ner alltför mycket energi på att gå ned vidare då det ju har varit jul och nyår och vi alla har varit sjuka i omgångar och man inte orkar hålla strikt. Med tanke på hur jag har ätit är jag glad att jag inte gått upp över jul.

Jag har samma vikt nu som jag hade innan graviditeten, och det är vad jag vanligtvis väger, så jag tror det är min "set point". Om jag får tid och ork ska jag titta på hur jag ska komma vidare i viktminskningen nu under våren, men jag kan ju som sagt ha min fina vinterkappa nu, så jag är ganska nöjd som det är.

KL

Dags att putta upp den här tråden nu kanske då det är dags för mig att joina den strax.
Födde i onsdags och när jag kom hem i fredags hade 10 kg försvunnit. Dock finns det mycket, väldigt mycket, kvar att ta av då jag gick upp sammanlagt 35 kg under graviditeten och hade ett par kg extra innan dess.

Så så snart jag återhämtat mig från förlossningen så jäklar :banana:

*kl*

Nu har jag köpt boken "Kom i form efter förlossningen", någon som läst den?

Jag har inte lagt av, men har slutat minska i vikt, står stadigt kvar på mina 75-76 kilon, därför har jag inte skrivit något på länge :crazy:

Samma här....:crazy:
Dock håller jag fortfarande på och återhämtar mig från min op. i december och får int emotionera än... men om ca två månader får jag det igen och då jä-lar ;)

Förresten... någon som vet hur f-n man tränar bort gäddhänget på armarna?

Telefonkataloger!

Sätt dom ovanför huvudet, sedan lyfter du dom upp och ner bakom ryggen/huvudet flera gånger.

Det jag retar mig på är att allt skinn blivit så löst och mjukt :crazy:

När jag hade mer fett runt kroppen kunde jag platta ut magen med ett par stadiga trosor, men försöker jag det nu så blir det veck efter alla troskanter. Inte lika kul :crazy:

Jag TROR att jag har börjat gå ner igen, nu. Men man vet ju aldrig. Jag har haft problem med "sugenhet" framför allt på kvällarna, och letat efter lösningar på det. Tycker inte att allt som de säger om LC har stämt, har kännt mig trött, osv. Men det gjorde jag ju inte när jag gick ner i vikt i sep/okt.

Så fick jag ett tips (som jag egentligen inte gillade) på ett amerikanskt forum, och det var om att få i sig tillräckligt med vätska. Jag HATAR att dricka vatten får kväljningar, etc. Inte bra. Om man så inte äter så jättemycket frukt och sånt så får man ju i sig ännu mindre vätska än annars, och inte dricker juice och cola. Så jag måste dricka vatten.

Det ska visa sig att "sugenheten" egentligen är vätskebrist. Om jag har en sportflaska och dricker ur 4 st per dag, går sugenheten bort, och när jag kollar hur mycket jag äter visar det sig vara 1700 kcal om dagen. Klart man går ner då...

Oh, nu är jag nere på 73 kg i alla fall :banana:

*kl*

Vikt på förlossning: 105.5 kg.
Startvikt: 95.5 kg.
Målvikt 1:
75 kg.
Målvikt 2:
67 kg. (BMI Normalvikt)
Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5
27/8 89.7
3/9 88.1
10/9 86.3
17/9 85.9
24/9 85.4
1/10 85.1
8/10 84.0
15/10 82.8
22/10 82.4
29/10 82.1
5/11 80.1
12/11 78.6
19/11 78.8
29/11 77.3
5/12 75.2
11/1 74.2
22/1 73.9

Total viktnedgång 27 veckor: 21.8 kg.

Fast det går så saaaaaakta :cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 662
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
791
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka