Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller med i ALLT.Om du inte är van vid att longera så be någon visa dit och använd dig av en snäll rutinerad häst.
Det vanligaste felet folk gör är väl att de "går med" hästen. Poängen är ju att man ska stå iprincip stilla och hästen ska gå runt dig.
Jag brukar dock göra så i uppvärmningen så hästen får gå på en stor volt. Men då gäller det att hästen är klar i vad som ska hända så man inte ger de dubbla budskap.
Endel har problem med att hästen inte går framåt - och det beror på att de helt enkelt står i fel position. Är hästen väldigt känslig eller när den är orutinerad så är det superviktigt att du står i rätt position. Står man en decimeter fel så stannar hästen.
Rätt position är olika, men man ska stå mer bak än fram sas. (Sett från hästens mitt kan man tänka)
Sen longera inte för ofta, och longera inte så länge.
Har sett att en del virar den del av linan de inte behöver runt handen. Gör inte det.
Att fundera över poängen med att longera över huvud taget.
Att fundera över poängen med att longera över huvud taget.
Håller med! Jag använder sällan/aldrig longering som motionsform. Jag tycker däremot att det är bra för att se hästen utan ryttare under kontrollerade former för att se förändringar i rörelser och mekanik som följt av den träning hästen gjort.tex, Utveckla kommunikationen, se hästen i arbete, variation.