Viktiga welshar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Carly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 648
C

Carly

Jag är väldigt förtjust i welshponnyer och vill gärna lära mig mer. Vilka hingstar och ston är dom som betytt mest för rasen genom tiderna? Vilka individer och blodslinjer har lyckats bäst i tävlingssammanhang? Sen är ju welshen också populär i ridponnyaveln. Vilka har lyckats bäst där och varför?

Frågvisa carly som vill lära sig mer..

Sv: Viktiga welshar

För rasen har nog Downland Chevalier, Rotherwood state Occasion, och några av Coed Coch hingstarna betytt mest. Det finns några ca 5 som ligger på världs rankingen av Welsh B hingstar som betytt mest.

Tävlingsponnyer inom Ridponnyaveln och då främst Internationellt är det Whatton Copper Beech som bl.a är far till Constantin. Coed Coch Berynfwa finns i massor av ridponnyer med stark prestation. Arkelhofs Sunlight, Downland Chevalier, D Mohawk D Dauphin. Keston Royal Occasion finns i många ridponnyer. Isselvelds Primuer.
(jag reserverar mig för stavningen).
Downland ponnyerna har betydd mycket för sin fantastiska exteriör som passar utmärkt inom ridponnyaveln, dom är ädla. Sedan finns det ju olika hingstar i varje land som betytt mycket.
Det finns ett litet sto vid namn Clarach Wild Rose som har lagt grunden till flera viktiga hingstlinjer inom ridponnyaveln i Holland.

Sedan har vi ju inhemska welsh hingstar som betydd mycket för den inhemska avlen. Som Hellekis Timjan, Dito, etc. men dom är enbart verksamma i Sverige.

Den hingst i Sverige nu verksam som kommer att betyda mest för framtida ridponnyavel/korsningsavel är än en gång en Downland hingst D Wild Fowler som med sin utomordentligt bra förärvning kommer att betäcka många korsningsston!

D. Wild Fowler är en så länge ett ganska osäkert kort då vi inte sett vad hans avkommor kan prestera. En bra stam behöver inte nedärva sig genom en individ.

En hingst som jag tycker man inte ska glömma är Bostorp Bravad som lämnat väldigt många tävlingsponnyer, ridponny som rena welsh. Dock enbart i Sverige.
Wärnanäs Peng, Coed Coch Targed, Breccles MInstrel Boy, Dito och HellekinsTimjan är några till hingstar som inte bör glömmas bort.

Tittar vi enbart på lilla Sverige så är det bla 2 ston som utmärkt sig i stammarna. Det ena är Bostorp Bettina RW 620 och den andra är Odinsal Chiquita RW 115

*förlåt för lite trådkapning, men kan vara intressant..*

Ni som kan det här med gamla welshar, Säftstaholms Ben Hur hittar man i många svenska welshar, tävlade han nåt?
prillan

*förlåt för lite trådkapning, men kan vara intressant..*

Ni som kan det här med gamla welshar, Säftstaholms Ben Hur hittar man i många svenska welshar, tävlade han nåt?
prillan

Hej Prillan,
jag tror inte han tävlades. Men vet du vad jag har..? En film med en riden Säfstaholms Ben Hur! Han verkar rätt... gårdsriden eller hur man skall uttrycka sig.

Otroligt roligt att se honom röra sig, med tanke på att han återfinns i många av mina ponnyers stammar.

mvh
Jenny

Hej Prillan,
jag tror inte han tävlades. Men vet du vad jag har..? En film med en riden Säfstaholms Ben Hur! Han verkar rätt... gårdsriden eller hur man skall uttrycka sig.

Otroligt roligt att se honom röra sig, med tanke på att han återfinns i många av mina ponnyers stammar.

mvh
Jenny

Ohh:) den skulle jag så gärna vilja se.. kan du inte ta med den i vår/sommar om det blir nån Nässom resa eller får vi åka uppöver..

ps "barnbarnet" skötte sig hur bra som helst o hoppade toppen i går på löshoppningen...
prillan

En hingst som jag tycker man inte ska glömma är Bostorp Bravad som lämnat väldigt många tävlingsponnyer, ridponny som rena welsh. Dock enbart i Sverige.
Wärnanäs Peng, Coed Coch Targed, Breccles MInstrel Boy, Dito och HellekinsTimjan är några till hingstar som inte bör glömmas bort.

Tittar vi enbart på lilla Sverige så är det bla 2 ston som utmärkt sig i stammarna. Det ena är Bostorp Bettina RW 620 och den andra är Odinsal Chiquita RW 115

Jag håller med dig i detta. Men för mig finns det en hingst som är helt out standing - nämligen Cawdor Hywel!
Dito och Timjan har du ju redan nämt, men än till som kanske inte lämnade så snygga ponnyer, men oj vad dom kunde hoppa (!)var ju den gamla Stoatley pride.

Sörgårn´s Dik-Dik (e. Bostorp Bravad) är visserligen född i Sverige men tävlar numera mkt framgångsrikt för Danmark! Så faktiskt kan man ju numera säga att Bravad har framgångsrika avkommor internationellt! :)

Nu tycker jag väl inte själv att Bravad kan räknas till de riktigt stora inom welshaveln (ännu..;) ), utan de som i Sverige verkligen satt sina spår både i aveln och i tävlingssammanhang är ju "de klassiska" som redan nämnts i tråden: Snowdon Blighter RWM 1, Coed Coch Barwn RW 2, Stoatley Pride II RW 6, Cawdor Hywel RW 16 och Coed Coch Targed RW 68.

mvh
Jenny

Jag måste ju hålla med när det gäller Internationellt, det finns en hingst Solway Master Bronze en riktig höjdare, annars är det ju Carolinas Foxgloves Elit här i Sverige som är e. Solway Master Bronze, Arkelshofs Sunlight elit, storheter som Downland Chevalier och många av hans avkommor. Coed Coch Berynwfa han återfinns gång på gång i framgångsrika tävlingsponnyer.
Paddock Camargue elit han har ju också framgångsrika avkommor.
Keston Royal Occasion han finns i flera världs delar.
Ja Internationellt finns det många, men jag håller med att få är dom hingstlinjer som satt sin prägel så över hela världen som Downland Welsharna har gjort.

Jag är väldigt förtjust i welshponnyer och vill gärna lära mig mer.

Ett tips: köp boken "Welsh Ponies and Cobs" av Dr. Wynne Davies, 540 sidor, text på engelska, massor av svart/vita bilder. Boken gavs ut 1980 och kan vara litet svår att få tag i, men Bokus har den med på sin hemsida för 382 kronor.

Vilka welshar förekommer i stammar på internationella tävlingsponnyer typ ponny-EM och liknande?

Whatton Copper Beech, Clarach Wild Rose. Constantin, Coed Coch Berynwfa, Downland Mohawk, Downland Daupin, Downland Chevalier,
Solway Master Bronze Iysselvelds Primeur, bl.a

Vilka welshar förekommer i stammar på internationella tävlingsponnyer typ ponny-EM och liknande?

En welsh B som jag är ganska förtjust i kan man läsa om här http://www.welsh-pony.de/b_05/gestuet_tetworth/f_gestuet_tetworth.html

- jag har honom i ett sto (morfar) och har linjeavlat på honom i o m att det finns en godkänd ASRP hingst i Sverige som har honom som morfar. Jag har alltså en stoåring som har honom som farmorsfar o mormorsfar. En klass I unge som vi är MYCKET nöjda med.

Den käre gamle Tetworth Crimson Lake som vi träffat flertalet gånger och som vid 27 års ålder i höstas dog en naturlig död i hagen var länge vital och visade så sent som 2006 sin goda förärvning genom att en son till honom (Twobits) blev trea totalt i 2006 års Bundeschampionat för fälttävlansponnyer.

T. Crimson L har satt sina spår i tysk o holländsk ridponnyavel bl a genom sin son Principal Boy.

Mer finns att läsa under länken som dock är på tyska.

Ett Welshsto som lämnade flera bra tävlingsponnies var efter Kåltorp Primus vet inget om honom vore lite kul om någon kännare kan berätta

Kålltorps Primus och Carolinas Foxglow är väl 2 st som jag tycker är helt ok.

Jag har ett sto med Odinsal Chiquita i stammen. Vad kan du berätta om henne?

*kl*

tänkte kolla om ngn känner till ngt om huruvida
två hingstar ( pappa o morfar till en ponny jag red för massa år sedan.. Imp. Eng.) har spelat ngn roll i avel...

1.Brockwell Joker

2.Revel Rinkel

Det jag (tror) vet är att hon är mor till fem godkända hingstar, men vet inte vilka. Meriter? Allt är av intresse igentligen. Det är ofta svårt att hitta information om ston så jag tycker att det är roligt när någon kan berätta om dem.
Av alla uppräknade hingstar och ston, på vilket sätt har var och en varit betydelsefull?

Det skulle vara roligt att se lite bilder på alla nämnda....

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
668
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 114
Senast: Sasse
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks... 2
Svar
35
· Visningar
2 433
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
990
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skänkla mer?
  • Hull..?