Vikthjälper

N

*nuthella*

Idiotförklara mig inte nu :D Men hur är det där med vikthjälper egentligen? Är det så att man ska sitta ner på tex höger sittben om man ska svänga åt höger eller rider på volt. Eller ska man sitta ner på vänster och liksom lägga väster benet mot hästens sida, så man "stänger" alla andra vägar. Ursäkta dålig formulering. Vill inte ha förklaring på HUR man gör, mer vilket hästen förstår och svarar bäst på.

Sv: Vikthjälper

(obs! icke western-svar:)
Ner med inre sittbenet på volt - men tänk på att om du spänner ner det så kan det bli tvärtom så försök sjunka ner med det istället, tänk att naveln visar vägen dit ni ska så brukar vikten och sitsen hamna rätt. Annars kan man ta som tumregel att vikten ska åt det håll du ska = vikten till höger vid sidvärts till höger t ex.

Men sånt här brukar komma rätt automatiskt om man fokuserar på vad man ska göra.

För en bunt år sedan var det fullständigt absolut självklart att om man red western skulle man sitta på ytter.

Nuförtiden är meningarna delade, en del har bytt till inner, andra håller sig kvar på ytter.

Själv kör jag med någon sorts halvförvirrad blandning, sitter på ytter när jag ska svänga men kan i vissa rörelser sitta på inner av diverse anledningar. I allmänhet försöker jag göra det som får hästen att göra det jag vill att den ska göra.

/Ida

Mycket intressant :). När jag för x-antal år sedan gick över till western var det som du säger en självklarhet att sitta på ytter, och därigenom jobba enligt öppna/stänga princioen. Fick träna hårt o länge för att jobba mig ur ridskolans "sitt alltid på inner" inställning.
Men gud vad mycket lättare allt gick sedan - både för mig o hästen :love:. Skulle vara intressant att veta varför man gått över till att sitta på inner igen? Själv kommer jag aldrig gör det, men tycker det kan vara intressant att veta anledningen :idea:

Tänker ni i typ sidepass nu, eller även på volter och dylikt?
För ska man rida sidepass eller spin t ex så känns det rätt logiskt att öppna yttersidan och då är det lätt att vikten hamnar utåt. Men själva vikthjälpen känns mer logisk att ha åt det håll man ska, särskilt när man t ex bara ska svänga..

Jag rider alltid med vikten på ytter på böjt spår (men navel "visar" fortfarande vägen). Ju snävare dessto mer vikt på ytter - trycker liksom undan hästen innåt. Hoppas du förstår :idea:

Nu är det ganska längesedan jag red "ordentligt", men som det känns nu så sitter jag rakt över hästen i sidepass och bara "öppnar dörren" åt det håll den ska gå. Och i spinn likaså - öppnar innersidan, och stänger ytter sidan genom att lägga på vikt och skänkel.
Det förutsätter ju förstås att hästen kan och är riden på detta sätt innan ;)
Själv rider jag väldigt lite med skänkel, utan har du en häst som förstår vikthjälper är det inte nödvändigt. När jag säger lägga vikt, så menar jag mera att jag "släpper" ner vikt i stigbygeln, inte att "hela jag" lägger vikt på ena sidan, då skulle hästen tappa balansen :angel:. Sedan är det viktigt att förstå att det är STOR skillnad på att rida i westernsadel och engelsksadel. Jag skulle aldrig kunna utnyttja vikten på samma sätt i en engelsksadel som jag gör i min westernsadel. Personligen tror jag att även hästen lättare känner minsta rörelse och viktförskjutning - men det är bara vad jag tror.

Ang. vikt på innersidan - så får jag alltid en mycket rolig bild på hjärnan :). Den som lärde mig westernridningens grunder (Bob Mayhew), är en mycket roligt man. Han visade oss hur det ser ut om man står rakt upp, bestämmer sig för att gå till höger och lägger all vikt på sitt högra ben och sedan svänger. Han stod på örat varje gång :rofl::rofl:. Mening var att visa att en häst funkar på samma sätt, men att de dessutom har fyra fötter och en ryttare av varierande vikt på ryggen att hålla ordning på! Därför skulle jag tycka det var intressant att veta varför man nu lär ut olika? Givetvis finns det ju någon anledning till att vissa rider med vikt på inner, men i min värld är det lättare för hästen om man har den på ytter!

Intressant läsning! :)

Angående det här:
Ang. vikt på innersidan - så får jag alltid en mycket rolig bild på hjärnan :). Den som lärde mig westernridningens grunder (Bob Mayhew), är en mycket roligt man. Han visade oss hur det ser ut om man står rakt upp, bestämmer sig för att gå till höger och lägger all vikt på sitt högra ben och sedan svänger. Han stod på örat varje gång :rofl::rofl:. Mening var att visa att en häst funkar på samma sätt, men att de dessutom har fyra fötter och en ryttare av varierande vikt på ryggen att hålla ordning på!

Så kan man ju tänka tvärtom - OM man "stänger" framdelen genom att lägga vikt på inner fram när man t ex ska påbörja en volt, kan inte det betyda att man öppnar för bakdelen så hästen tvingas börja svängen bak istället? ;) :p
Jag brukar egentligen mest använda vikten korrigerande annars är det ju i princip bara "navelpeket". T ex så brukar jag behöva tynga mer i vänsterstigbygeln för att hästen inte gärna bär lika mycket med vänster bak. Kan inte riktigt förklara hur, men det fungerar! :p När hästen glömmer bort sig eller är lite ouppvärmd så är det nästan ett måste för att få en jämn volt, är den riktigt anti kan jag nästan behöva luta överkroppen och allt inåt för att komma runt volten... men det ska man såklart inte behöva göra om hästen är rakriktad.
Om jag ska flytta sidvärts (har t ex testat sidepass) så behöver jag flytta vikten utåt av just den anledningen du skriver här - att hästen måste avlasta sitt inre framben innan den kan flytta det utåt, men bara åt högervarvet där den rent allmänt gärna vill lägga mer vikt... Och det gäller väl bara i själva "starten" dvs inte när man väl är inne i förflyttningen?

Om man sitter på ytter hela tiden, kan det inte bli så då att man förlägger mer vikt på yttre bak, som egentligen ska "skjuta" mer iom att det tar längre steg på böjt spår?

Om hästen ska svänga höger så måste den skyfta sin vikt till vänster för att lättna högersidan för rörelse. om du själv gör en sidpass till höger så måste du också luter till vänster.
Sittr du på inner sittbenet så måste din häst kompinsera för din fel vikt placering. Om du sitter på yttersta så är hästen fri för rörelseåt höger.

Om du är på alla fyra (var säkert att ingen titta:o;)) och försöker göra samma rörelse som hästen kan du förstår hur hästens vikt måsta vara, sen har en kompis sitter på ryggen och luter på inner och ytter sittbenet och göra samma sak igen då kan du själv känna vilken är lättast att röra med.

Vissa hästar kan vissa det tydlig att det är obekvämt med inner men de flesta bara "deal with it" eller drop the shoulder (vet inte vad det kalles i svenska).

Den med navel är rätt MEN, om du tänker att du har en stel pinne som peta rakt ut från naveln och du sitter på inner sittbenet så peta pinnan i backen framför hästen. Men om du sitter på ytter så kan du får pinnan att peta rakt ut längre bort som det ska.

Såg nu efter åt att du hade ungefär samma svar sorry...:D

Därför skulle jag tycka det var intressant att veta varför man nu lär ut olika?
Jag tror för engelskt/dressyr så är det mest "tradition". De har ingen snabb rörlig gränar att testa något annat. Jag tror inte att det är alla dressyr ryttare men de flesta rider på inner. på ridskolar är det folk som var lärt av ridskolan och har "erfarenhet" med hästar över vistal år utan att vidare utbilda sig. But times are changing! Saker händer nu och jag är helt säkert att nästa genation av "lärare" kommer blir helt annorlunda...I hope:D

Jag skulle aldrig kunna utnyttja vikten på samma sätt i en engelsksadel som jag gör i min westernsadel.
varför inte då?

Jag tycker inte jag sitter konstant på något sittben. Jag "styr" ju på sätt och vis med sittbenen och då är det en växelverkan mellan ytter och inner.... Sitter på det sittben som just då behövs...

Ska förtydliga lite :idea:. Jag använder mig av ALLA hjälper på det viset att jag visar vad jag vill att hästen ska göra, och när den sedan utför det på ett korrekt sätt så ger jag eftergift (både med tygel o "kroppshjälper"), för att sedan om/när hästen slutar utföra rörelsen på det sätt jag vill - är jag där och "snabbkorrigerar" den till rätt position igen. På så sätt får jag hästen att gå på ett visst sätt (beror ju på vilken rörelse man gör) tills jag säger till att nu gör vi något annat, utan att hela tiden vara på o peta eller dra någonstans :smirk:

För att då återgå till voltfrågan, så "visar" jag in hästen på volten med vikt på yttersidan, när han går där jag vill så intar jag en mer jämnvikt position - flyter hästen då ut sitter jag till på ytter igen, alternativ när jag vill att den ska minska volten. Lika så din fråga ang. sidepass - sitter på ytter i starten, "rätar upp vikten" när den börjar förflytta sig. Stannar den eller om jag vill att den ska gå fortare (händer ytterst sällan då det är en rörelse som ska gå sakta), lägger jag ner vikten i ytterskänkeln igen.

Observera att jag bara förklarar hur jag gör, och är ingen "besservisser" :). Jag tycker alla ska få rida på vilket sätt dom själva vill så länge man är snäll med hästen. Alla sätt är bra utom dom dåliga - men det är ALDRIG fel att fråga hur andra gör, det visar på ett öppet sinne :bump::bump:. Likaså läser jag med intresse hur du beskriver hur du/ni utför rörelser!!

Sv: Re: Vikthjälper

Såg nu efter åt att du hade ungefär samma svar sorry...:D

Jag tror för engelskt/dressyr så är det mest "tradition". De har ingen snabb rörlig gränar att testa något annat. Jag tror inte att det är alla dressyr ryttare men de flesta rider på inner. på ridskolar är det folk som var lärt av ridskolan och har "erfarenhet" med hästar över vistal år utan att vidare utbilda sig. But times are changing! Saker händer nu och jag är helt säkert att nästa genation av "lärare" kommer blir helt annorlunda...I hope:D

varför inte då?

Helt OK, jag är inte kinkig :p:p

Det där med att man i engelsk ridning inte är lika öppen för "alternativa" lösningar när man tex lär in nya övningar eller rider unghästar gör mig däremot ledsen o kinkig :(. Det som är riktigt bra med westernridning är att man just kan rida hur f..ken man vill, bara det funkar för dig o din häst!! Sedan bör det ju se någorlunda estetiskt ut om man ska ut o tävla - men det är ju en annan femma. Den dagen den sorgen :rofl:.

Jag vet inte riktigt. Hatar iof att rida i engelsk sadel, och jag kanske bara inte VILL att det ska funka :p. Troligen ligger nog sanningen närmare att jag har svårt att rida med tillräckligt långa läder för att kunna flytta ner vikten i fötterna, och att jag inte sitter tillräckligt stadigt - alltså blir jag osäker :o

Tänkte jag kan nämna den rörelse där jag verkligen snurrar omkring med inner och ytter: spin.

Sitter man på ytter i en spin är det förbannat lätt att bli efter hästen.

Fick på tredagarskursen för Mia E i somras börja träna på "arch pivot" och "counter pivot", dvs några få steg spin där vi skulle börja styra hästen till att ställa sig på antingen ytter eller inner bak. Skulle den stå på ytter så skulle vi sitta på ytter, skulle den stå på inner skulle vi sitta på inner. Teorin bakom detta är väl att man ska tynga ner det ben som ska vara i backen, och om man lär sig båda varianterna kan man säga till hästen att den ska göra spin på inner bak när man är på tävlingsbanan.

Vikten är alltså även ett sätt att styra bakbenen.

/Ida

Ska förtydliga lite :idea:. Jag använder mig av ALLA hjälper på det viset att jag visar vad jag vill att hästen ska göra, och när den sedan utför det på ett korrekt sätt så ger jag eftergift (både med tygel o "kroppshjälper"), för att sedan om/när hästen slutar utföra rörelsen på det sätt jag vill - är jag där och "snabbkorrigerar" den till rätt position igen. På så sätt får jag hästen att gå på ett visst sätt (beror ju på vilken rörelse man gör) tills jag säger till att nu gör vi något annat, utan att hela tiden vara på o peta eller dra någonstans :smirk:

För att då återgå till voltfrågan, så "visar" jag in hästen på volten med vikt på yttersidan, när han går där jag vill så intar jag en mer jämnvikt position - flyter hästen då ut sitter jag till på ytter igen, alternativ när jag vill att den ska minska volten. Lika så din fråga ang. sidepass - sitter på ytter i starten, "rätar upp vikten" när den börjar förflytta sig. Stannar den eller om jag vill att den ska gå fortare (händer ytterst sällan då det är en rörelse som ska gå sakta), lägger jag ner vikten i ytterskänkeln igen.

Observera att jag bara förklarar hur jag gör, och är ingen "besservisser" :). Jag tycker alla ska få rida på vilket sätt dom själva vill så länge man är snäll med hästen. Alla sätt är bra utom dom dåliga - men det är ALDRIG fel att fråga hur andra gör, det visar på ett öppet sinne :bump::bump:. Likaså läser jag med intresse hur du beskriver hur du/ni utför rörelser!!

Då tror jag vi använder hjälperna ganska likartat förutom vilka hjälper som används :angel:
i grunden har jag "konstanta" hjälper i form av ram i sitsen utefter hur mycket som behövs. Att man själv försöker anpassa sitsen och sin position till hur man vill att hästen ska gå, och därefter bara korrigera/påminna när det behövs genom hand (eller bara flytta händerna i sidled), vikt, tryck med låren och enstaka gånger skänklar. Känns trevligast att ha en "självgående" häst som man inte behöver vara styrketränare för att rida! ;)
Tycker det är ganska intressant faktiskt hur lite jag tycker "min" ridning är western, men ändå när man börjar analysera det så är det nästan mer likt westernprinciperna än "vanlig" dressyr :crazy:
Nämnde det i en annan tråd, att när jag red en westernlektion för ett tag sen så hade tränaren knappt något att påpeka, för varje gång han var på väg att säga något så såg han att jag redan tänkt samma sak.. så det blev lite "och så hjälper du till med... ytter tygel mot halsen ja, precis som du gör.." :rofl:

Alltid intressant som sagt att lära sig andra infallsvinklar och metoder, särskilt om man kan få en förklaring.

Delvis **KL**

Jag håller med att hästen ska vara "själv gående". :banana:

Jag ser vikthjälpen som en fråga. Det är hästens ansvar att t ex hålla spinnen, galopp, volt mm tills du har "Frågat" den att sluta, det är männsikars ansvar att stanna i en balans pukt som att vi är ur vägen för hästens rörelse. man ska inte hålla vikten i samma stället hella tiden, det är som Totola säger man kan har lätt att komma efter hästen i en spin om man sitter för mycket på ytter och till slut gör hästen fel och den får hela skulden.

Jag sitter inte heller på sittbenet, jag sitter nånstans mellan sittbenet och svanskota var min balans är så bra att jag följer med hästen och aldrig före/efter hästen. Det är också imot vad vi har lärt oss från tidigare.:idea:

Jag också tycker vårt vikt har en mycket större roll än många tro till hur hästen röras och bär sig.

Min riderfarenhet av välridna westernhästar är något begränsad :) (3 st) men jag har upplevt det så att man får vara försiktig med inner sittben när man rider en volt, använder man för mycket inner sittben så flyter hästen utåt, vikten mitt över hästen, något inåt, lätt tryck inner sittben så böjer sig hästen korrekt. Jag testade olika sätt att svänga på en cuttinghäst, snabbast gick det när jag trampade inner stigbygel utåt och la på ytter tygel och skänkel men för att få böjning genom kroppen krävdes inner sittben.
Min uppfattning är att hästen följer ryttarens viktförskjutning.
Man kan trycka med höger sittben och samtidigt ha vikten på vänster sida.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 802
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 332
Senast: lirco11
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 251
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025