Ska förtydliga lite
. Jag använder mig av ALLA hjälper på det viset att jag visar vad jag vill att hästen ska göra, och när den sedan utför det på ett korrekt sätt så ger jag eftergift (både med tygel o "kroppshjälper"), för att sedan om/när hästen slutar utföra rörelsen på det sätt jag vill - är jag där och "snabbkorrigerar" den till rätt position igen. På så sätt får jag hästen att gå på ett visst sätt (beror ju på vilken rörelse man gör) tills jag säger till att nu gör vi något annat, utan att hela tiden vara på o peta eller dra någonstans :smirk:
För att då återgå till voltfrågan, så "visar" jag in hästen på volten med vikt på yttersidan, när han går där jag vill så intar jag en mer jämnvikt position - flyter hästen då ut sitter jag till på ytter igen, alternativ när jag vill att den ska minska volten. Lika så din fråga ang. sidepass - sitter på ytter i starten, "rätar upp vikten" när den börjar förflytta sig. Stannar den eller om jag vill att den ska gå fortare (händer ytterst sällan då det är en rörelse som ska gå sakta), lägger jag ner vikten i ytterskänkeln igen.
Observera att jag bara förklarar hur jag gör, och är ingen "besservisser"
. Jag tycker alla ska få rida på vilket sätt dom själva vill så länge man är snäll med hästen. Alla sätt är bra utom dom dåliga - men det är ALDRIG fel att fråga hur andra gör, det visar på ett öppet sinne
. Likaså läser jag med intresse hur du beskriver hur du/ni utför rörelser!!