Sedan beror det väl på hur skicklig ryttaren är, Ludger Beerbaum, Peder Fredricsson och Christian Althman mfl väger sina modiga kilon och de är hoppryttare. Flera elitryttare rider på mindre hästar som håller bra. Så enbart vikt är ett litet löst begrepp. En okunnig ryttare som väger mindre kan slita mer på hästen än en skicklig som väger mer.
Problemet är väl att många av de som faller för viktgränsen är nybörjare/vingliga ryttare.
@tuaphua har väl tillgång till en va-det-nu-heter mekanisk häst. Vore intressant att sätta någon som väger för mycket för ridskolan och se hur de sitter.
Den mäter inte så att den säger att "ryttaren är för tung". Den har, precis som vissa ridskolor, en viktgräns för att den inte ska gå sönder.
Men sätter man upp en ryttare som tex är för stor för sadeln så kommer det ju bli ett ökat tryck då ryttaren hamnar för mkt på bakvalvet. Det blir ju inte bra på en häst.
Man får också med tanke på storlek på ryttare tänka på att vissa hästar har inte långa ryggar nog åt sadlar som går över en viss sitsstorlek. Jag behöll min gamle ponny som vuxen. Vikten var noll problem för den grova saken och jag var inte tung då. Men jag är lång och har långa ben, lårben kanske framför allt. Har man långa lårben kan det bli svårt att få plats med dem i en sadel som är mindre sitsstorlek. Jag fick rida med långa läder och se till att inte bli större om baken etc för att se till att få plats i sadel som funkade på hans korta rygg. Eller rida barbacka så klart. Men ibland ville jag ha sadel.
Sen handlar det ju om balans. Att kunna kontrollera sin balans och gärna kunna sänka sin tyngdpunkt så gott det går.
Jag är ju förvisso lång. Men eftersom jag inte har så lång rygg utan mer långa ben så blir det ju enklare än om jag haft väldigt lång överkropp som då kunde ge större utslag på balansmissar.
Att sitta följsamt och inte störa hästen kräver viss styrka och teknik. Är man då inte stark i bålen blir det lättare, särskilt på hästar som rör sig lite iaf, störande för hästen.
Om du väger 90 kg och är helt utan muskler i båden och har dålig balans blir det så klart värre än dito 45 kilo. Men bara för att man har lite mer kroppsfett så behöver man ju inte vara svag och sakna balans. Däremot märker jag själv att jag får svårare att sitta korrekt med korrekt omvridna lår etc när jag är tjockare. Och det kan jag se fler som får problem med och som upplever det så själva. Och då blir man ju mindre följsam och rörlig i höfterna. Men med det sagt så är det väldigt många på ridskolor oavsett vikt som inte fått lära sig sitta korrekt.
Jag är för viktgränser. Jag har själv valt att inte rida i perioder då jag känt mig för tung. Det får inte bli så att vi utövar vår hobby på hästarnas bekostnad.
Vi är olika skapta och har olika för och nackdelar. Och det är vad det är liksom..