viktfråga?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Doneloge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 776
D

Doneloge

Råkade vara på kliniken idag och bestämmde mig för att väga hästen. Vilken chock jag fick. Han hade gått ner. I somras när han var smal och omusklad (mådde inte bra och hade magrat ur mycket) så vägde han 656 kg. Idag, när han är i fin hull och har rätt mycket muskler så vägde han bara 630 kg.

Kan han ha gått mer 26 kg, lr tror ni att vågen var fel på första kliniken???
Är 630 kg lite för ett hbl på 178 mkh?

Här är lite kort som är tagna 14/11. Vinkeln är lite konstig på vissa, men man ser kroppen rätt bra. Tycker att han ser rätt bra ut i hullet och musklerna är på g...

Fint kort på honom

Bara ryggen

Framifrån

Sidan

Sv: viktfråga?

Svårt att säga om han gått ner i vikt sedan i somras. Kan inte avgöra om första vågen på kliniken vägt felaktigt.

Men jag tycker att han ser ut att vara fin i hullet på bilderna. Lite omusklad över ryggen och korset fortfarande, men inte mager. Jag tror inte du behöver oroa dig.

Norrland :)

Jag tycker att hästen ser för smal ut. Får den en uträknad foderstat? Förstår om den varit sjuk så såg den säkert mycket värre ut tidigare men jag skulle själv föredra att hästen hade mer fett på rumpan/ryggen. Tycker att man kan ana en liten bukighet också som kanske kan bero på proteinbrist?

Kan inte se bilderna men det beror på hur hästen är byggd oxå, en smäckrare häst väger ju mindre.

Jo, det saknas nog lite muskler över ryggen. Han har blivit bättre nu och jag hoppas på att han ska bli ännu bättre när jag fått hem den nya sadeln och kan rida honom ordentligt...

Jag har ett uträknat foderstat så långt det går utan hö analys. Stallet säger hela tiden att de ska göra nån, men den har man inte sett nåt av än. Nu får han hackad lusern också och sen de korten togs har jag ökat på hösilaget väldigt mycket...

Musklerna som sagt håller på byggs upp. Har haft lite svårt med sadel och så. Sen hade han stått innan jag fick honom och hade världens gräsmage :o .... :) På korten är han riden i ca 5 mån varav 1-2 var han skadad o på en 18 årig häst så tar det ju rätt lång tid att bygga upp de... Vågar nog inte lägga ut kort på hur han såg ut när jag bara haft honom en månad :angel: ....

Men, min fråga är mäst om en häst skulle kunna gå ner utan att tappa hull eller muskelmassa (eller, han kanske tappade nån gömd muskelmassa :angel: )

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta... 2 3
Svar
51
· Visningar
6 299
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag... 2
Svar
24
· Visningar
3 064
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 467
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Fått analysen på höt nu :) Lite osäker på hur jag ska tänka kring kraftfoders vara eller icke vara! Tidigare har hästen varit väldigt...
Svar
13
· Visningar
1 805
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V