Viktboots till Islandshäst!

fettso

Trådstartare
Viktboots använder ni er utav det?

Vilken vikt är bäst?Dubbla eller enkla spännen?

Ska man börja med en mindre vikt?

Eller är det kanske inte så stor skillnad mellan 220-280g?

Använder man det till både fyr och femgångshästar?

Alltid fram eller kan man sätta dom bak också?

Vilken vikt är tillåten på tävling(max)?

Är det tillåtet i lätta klasser?

:bow::)

Sv: Viktboots till Islandshäst!

Jag använder mig utav viktboots vid tävling, kort och gott. Kanske något enstaka tillfälle, när jag vill "tävlingsträna", eller finlira. Jag tycker inte att boots varje ridpass är något hållbart eller något man skall utöva.

Jag använder enkla spännen, har aldrig använt "dubbla" boots.

Jag började med lättare boots och nu har jag 230 g. Det beror ju helt på vad för häst det är, har hästen aldrig haft boots på sig tidigare skulle jag inte slänga på ett par 280 g på en gång.

Jag tycker det är stor skillnad mellan 220 och 280 g.

Ja.

I början, precis när jag hade köpt min häst, var han väldigt travtaktig. Fick tipset att prova att sätta bootsen bak (typ klockor, fast med kardborreband) för att få bort travtakten. Sagt och gjort, jag provade men det gav föga resultat. Anledningen till att man vill sätta bootsen bak är antagligen för att få rumpan mer aktiverad, och då blir det inget annat än en genväg man tar, när man sätter på boots där bak. Förstår du vad jag menar?

Max 300 g per ben. Dvs, inte 300 tillsammans, utan 300 g på ena frambenet och 300 g på andra.

Jag tror det, blev osäker. Har inte tävlat lättklass på ett tag.

Samma vikt på boots som är tillåtna i öppna klasser, är också tillåtna i lätta klasser.

Jag gillar G-boots, har ett par 290 grams som jag använder ibland på min svårtöltade kille. De sitter superbra och man kan t om ha dem på under en kortare runda i skogen.

Jag har även vanliga oviktade boots och 230 g's klockor.

Alla är bra för olika saker, men jag diggar verkligen G-bootsen som känns hållbara och bra.

Nu så är jag inne på rätt. Rebecca tävlar nog inte islandshäst eller använder sig utav viktboots :P!

Jag använder ett par 230g som jag ska ha på tävlingar. Testat dem två gånger, och kanske har dem någon gång innan en tävling för att träna. Annars så rider jag utan ^^!

Jag har en fråga att lägga till: Vilken färg har ni på era boots när ni tävlar?
Jag köpte vita som jag ska använda mig av (om jag nu ska tävla vill säga).

Knapplån

Ni som bara använder viktboots på tävling, tycker ni att det är just mot hästen att sätta på extra tyngd på bara just tävling?? Jag tycker att om hästen ska ha boots på tävling så ska den tränas för det, inte varje dag men ibland så hästen vänjer sig vid att ha tyngd på hovarna!

Det är nog vanligast med vita boots.
Avelsvisarboots i läder är vanligt med svarta.

Men det finns i alla färger, från rosa till silverglittriga och självlysande boots.
Jag har gröna, vita, svarta.
(och så har jag eg ett par röda också, men de har jag lånat ut och det verkar inte som jag får tillbaka dem för de har varit borta nåt år :mad:)

Jag använder mig av boots både i träningen samt på tävling.

På en starkare häst (Ási) använder jag max 265, om jag har tyngre på honom försämras gångarterna och han blir tungriden - alltså är tyngre än så för tungt för att han ska orka bära upp dom.
På Erro och andra mindre bootsvana hästar har jag mina 165g, på Erro är dom dock lite för tunga (använt dom en gång). Hade helst velat ha ett par på ca 100g att börja med.

Olika boots har olika effekter, Ási rider jag gärna med dubbelboots då det hjälper honom att även länga steget lite.
Dock är våra dubbelboots trasiga så nu är det G-boots som gäller. Dom sitter som sten på alla utom Dalla ..

Du börjar med så låg vikt som möjligt, det är en stor omställning för hästen att gå utan och med.
Samma sak med vikten, det är stor skillnad på 220 och 280g.

Ja, man kan ha det på både fyr och femgångshästar

Man kan sätta dom bak vid t.ex. problem med tölten (vid travtakt)

300g/ben är det som gäller på tävling, oavsett klass.

Man kan sätta dom bak vid t.ex. problem med tölten (vid travtakt)

Lägger till lite.
Sätter man boots bak är det antingen för att stärka (i t.ex. trav och galopp för att få dem att ta i extra) och i tölten är det för att få travtaktiga hästar renare, alltså att man gör en fördröjning på steget för att få renare takt. Använder man det fram på passtaktiga hästen fördröjer man alltså steget fram = renare takt, eller så har man det bara för att få extra lyft.
Men att sätta tunga boots på en häst som redan är framtung är som att be den att bli ännu mer framtung, hästen måste kunna orka bära upp bootsen för att de ska få rätt effekt, och det är väldigt stor skillnad på t.ex. 230g och 280g. :)

Om det var riktat mot mig skrev jag tydligt att jag kommer träna med dem någon gång innan en tävling. Det är just för att hon ska vänja sig vid det, annars kan de blir problem =)!

Jag använder mig av G-boots som väger 120gram på tävling, men också kanske någon enstaka gång vid träning.
Men jag rider inte så mycket med boots eftersom jag har hört att de inte ska ge någon effekt om man använder dem för mycket.

Jag ska prova med att sätta bak på jorunn som har väldigt stark trav och tappar amn henne så går hon mer än gärna över till trav eller blir travtaktig i sin tölt..
Ska bli spännande och se om det blir någe skillnad=)

Jag tränar med boots innan tävling. det är inte sådär jättebra att helt plötsligt sätta på 200gram på fossingarna , hästen pallar inte alltid.

Jag använder Gboots, och jag älskar dom! Har aldrig provat några boots som sitter bättre! Dessutom slits dom inte så lätt och man kan tvätta i tvättmaskin. Att dom dessutom är i gummi gör ju att dom inte drar åt sig vatten.
Till Snudda har jag bara 200 gram. Hon är fyrgångare och kan bli travtaktig och därför vill jag inte sätta på för mkt vikt.

Jag rekommenderar verkligen Gboots!

/Anna

Jag använder också G-boots! Jättebra!! Dom är verkligen underbara, sitter som en smäck :)
På Fengur har jag 260g, han har varit så passtaktig (är fortfarande ibland) så det gör inget att ha lite tyngre på honom. Både jag och han trivs med dom :)

//Linda

KL

Jag använder Top reiter magic boots på Spurning. Det är 280 gram, tycker dem är lite för tunga så ska antagligen köpa några med mindre vikt.

jag använder boots utan tungd eftersom min häst tölta så fint natuligt

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 566
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 373
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?