vikt, storlek och ras... :D

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Lite luddiga funderingar så här på kvälls kvisten, våran unghund är en Wachtel, normalvikten ligger runt 25 kg på div diagram. Men våran unghund är rätt stor, högställd och lång i kroppen, han ligger redan nu som 9 mån strax över maxhöjden för rasen. Han väger 23 kg redan nu och är rätt tunn och "slank", det finns ingen som helst massa i honom ännu, vilket det inte heller ska ännu, men hur mycket kommer han att väga som vuxen?

Hur ska jag tänka runt foder? Just nu äter han RC junior medium, för hundar med beräknad vikt upp till 25 kg. Bör jag titta på "foder sort" för hundar över beräknad vikt 25 kg eller ska jag anta att han inte kommer att väga mer än 25 kg? Vilket verkar rätt otroligt, ett par kilo massa tycker jag han behöver för att få lite stadga i kroppen.

Avels biten är helt ointressant, han har kroksvans från början, opererad för OCD och alldeles för stor för att ens vara på tänkt som avelshund så det intressanta är hur vi ska få honom i så bra kondition som möjligt. Han kommer att jaga rätt mycket vintertid och sommartid kommer det bli mycket annat, simning, träning av olika slag och mycket viltspår. Förutom promenader förstås.

Sv: vikt, storlek och ras... :D

Jag skulle tippa på att han hamnar på ett par kg över 25, men du behöver naturligtvis inte byta foder av den anledningen. Att de delat in sina foder i olika viktklasser är dels en vägledning, men främst ett försäljningsargument. De ändrar på någon procent här och en annan där, trycker ett nytt foto på påsen och vips så har de "ett foder anpassat till just din hund". Mår han bra på det foder han äter nu så kan du lugnt fortsätta med det :)

Sv: vikt, storlek och ras... :D

Ah det är så det fungerar, om han fungerar bra eller inte tvistar de lärde, han är fin i hull, blank i pälsen och avföringen är normal, men den stora fråga är om han fick OCD av fodret eller av aveln men det finns visst inte några på mammans sida med samma problem så det är fråga om det är pappan eller fodret... :crazy: Eller bara en jäkla otur...

Vi får väl se hur vi ska göra med foder när han börjar jaga nästa jaktsäsong, om han kommer att behöva något mer energirikt foder för att hålla hull och fortsätta bygga muskler.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! Finns det någon foderkunnig här? Sitter och kollar foder till min valp som kommer i veckan. Jag gillar egentligen att ge rå mat...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 273
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Jag har diskuterat med barnmorska och kommit fram till att det egentligen finns tre alternativ för mig. P-stav, hormonspiral, eller...
2
Svar
23
· Visningar
4 494
Senast: sidensvans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka