Vikt på Gotlandsruss?

W

Weemacred

Yes jag HAR letat i alla längd/vikt trådar och läst samtliga inlägg där men tycker inte att jag riktigt får svar på denna ytterst specifika fråga.

Gotlandsruss på 125: är en tjej på 60 kg för tung för att rida den ett par gg/veckan? Russen är sådär lagom kraftig.
 
Sv: Vikt på Gotlandsruss?

Är det en välbalanserad och duktig ryttare går det säkert bra, men är personen i fråga lång och lite halvdan skulle jag tveka.
 
Sv: Vikt på Gotlandsruss?

jag håller med pajaztar, sjælv e ja 167 o væger 55 kg o kænner mig ganska vælbalanserad på de gotlandsruss ja skøter. men ja rider bara på dem som sjælva har egen god balans. DVS russen i stallet som ænnu sjælva inte kan balansera sig de rider ja inte gærna.
PS de e kørhæstar i grunden så de rids inte sååå ofta av mig men ja tvekar inte en sekund. Den ena hon sæger sjælv ifrån nær de e før jobbigt. Jag tror att man kan rida russen fast man e lite lång o inte allt før tung. Dessa hæstar anvændes ju av kungar før inte allt før længe sedan i historien. men då va de ju lite mindre æn vi mæniskor e idag;) men asså du får prova o rida, du mærker mkt væl nær de e fel.
De kænns massor ja lovar.
Lycka till låt inte andra sæga att "huuur kan du" osv. du får helt enkelt kænna efter sjælv.
 
Sv: Vikt på Gotlandsruss?

Dessa hæstar anvændes ju av kungar før inte allt før længe sedan i historien.
tror att du tänker på nordlandshästen (hästen Brandklipparn som figurerade i min häst för något år sedan tror jag..)
 
Sv: Vikt på Gotlandsruss?

Jag tycker det är på gränsen till tungt, om den inte är välmusklad. Jag red ett gotlandsruss mycket förut, skapligt musklad, och då vägde jag runt 48 kg, det var lagom ansåg både jag och ägaren. Men det är klart att det beror på exteriören också :)

Tillägg: Såg nu att du skrivit för några gånger i veckan bara. Då tror jag inte det är någon större fara, jag red ju regelbundet på denna häst.
 
Sv: Vikt på Gotlandsruss?

hejhej!
Min kompis har ett russ som jag brukar rida ibland. Jag är 160cm
lång och väger 48kg hästen i fråga är bara 116cm. Ganska smäcker men otränad och inte så musklad på grund av att hon har haft föl. På denne lilla ponny tycker jag att jag är precis på gränsen.Men om du rider ett russ som rids ofta och har bra grundkontition nåra dagar i veckan och du väger 60 kg tycker jag att det e inte såå farligt men man bör ju inte väga mer än det ! ( för att rida russ asså )
lycka till;)
 
Sv: Vikt på Gotlandsruss?

Vi har ett russ i familjen som är tänkt till barnen. Barnen kan dock inte så mycket och inte russet heller. Så min man har stått för inkörningen och jag har ridit russet ibland. Jag är 163 och väger 48 kg. Det verkar inte som att han tycker jag är särskilt tung, men jag känner mig så stoor på honom. Gränsen för att rida monte på B ponny är 65 kg inklusive utrustning.
 
Sv: Vikt på Gotlandsruss?

Yes jag HAR letat i alla längd/vikt trådar och läst samtliga inlägg där men tycker inte att jag riktigt får svar på denna ytterst specifika fråga.

Gotlandsruss på 125: är en tjej på 60 kg för tung för att rida den ett par gg/veckan? Russen är sådär lagom kraftig.


60 kilo låter för tungt för att rida regelbundet. Någon gång ibland skadar nog inte, men jag tycker inte att hon ska rida den... det beror ju också på vad hon ska göra med hästen. promenader i skogen eller hoppträning liksom.
 
Sv: Vikt på Gotlandsruss?

Nja, jag hade nog tvekat. Varför ska hon rida den är min fråga?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 535
Senast: Ajda
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 672
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 358
Senast: Yeah but
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 854
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp