Vikt ökning/minskning i monté?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Montéryttare
  • Startdatum Startdatum
M

Montéryttare

För närvarande har sverige minimum vikt på 65Kg och då är det Du+Sadel som räknas.

Det har kommit till spekulation om att öka den till 70Kg för att få in mera folk i monté sporten. Hur ser ni på det, hur vil man ha det som tränare/ryttare!?!

Sv: Vikt ökning/minskning i monté?

Personligen som ryttare skulle jag hellre se en minskning till 6oKg som i Norge :) men om inte så iaf behålla 65, inte öka iaf!!!

Jag tycker inte att man ska öka, det skulle nog slå ut en del hästar.

Egentligen ser jag inte problemet med att få folk till att rida när vår licenskurs här består av 16 stycken utan licens och så jag. :crazy:
När det inte finns fler lopp spelar det ju inte någon roll hur många fler ryttare det finns????

Hos oss kan ju annars folk med körlicens rida upp i ett kval med montékvalad häst (gratis) men jag rider hellre kursen...

/// ghost

NEJ!!! absolut inte höja! hellre minska. jag tycker att minuminvikten ska vara 60 kg. tänk att nätta å "lite mindre varmblod" ska ju åxå kunna va med.

Min donna på 152 cm bär mig lätt men är numera avelssto så det är inte aktuellt. Jag tycker faktiskt att det är bra som det är med gränsen.

Risken finns att ryttarna börjar tokbanta och det diskvalificerar i princip ALLA killar som skulle vilja rida för det ska till bra taniga och små grabbar för att det ska hålla sig runt viktgränsen som den är i dag.

Visst är det bra att tjejerna får chansen i montén men man kan ju vända på saker?

Fast jag kanske bara är egoistisk eftersom jag ligger rätt nära viktgräns som det är nu. :D

/// ghost

Om jag inte har helt fel så har jag sett fullblod som har varit vikthandicappade med 72 kg så jag ser inte vad skillnaden skulle vara. I mina ögon så blir det bättre folkligt stöd till montén om man ÖKAR vikten eftersom det skulle innebära att fler kan ta licensen och att fler så skulle starta sin häst i monté.

För om man ska MINSKA vikten så ser jag framför mig en minskning av licens tagande och i slutändan även startandet. Man måste inse att medelvikten är 70 kg om man slår ihop både männen och kvinnornas vikt. Det är inte många killar av normallängd som väger 60-65 kg.

Mitra skrev:
Om jag inte har helt fel så har jag sett fullblod som har varit vikthandicappade med 72 kg så jag ser inte vad skillnaden skulle vara. I mina ögon så blir det bättre folkligt stöd till montén om man ÖKAR vikten eftersom det skulle innebära att fler kan ta licensen och att fler så skulle starta sin häst i monté.

För om man ska MINSKA vikten så ser jag framför mig en minskning av licens tagande och i slutändan även startandet. Man måste inse att medelvikten är 70 kg om man slår ihop både männen och kvinnornas vikt. Det är inte många killar av normallängd som väger 60-65 kg.

Men det är just det jag menar. Nu är vikten på 65 men endå har vi sånna som rider på en 75-80 utan problem. Jag tror inte dom skulle avskräckas om vi sänkte vikten till 60 Däremot om vi höjer så slår vi ut vissa hästar och LÄTTA ryttare, jag på 52kg vill inta lägga på en DÖ-vikt på 18KG, det är juh helt idiotiskt... Så jag tror det är bättre att ha kvar där vi är eller sänka...

(Säljes: Walsh hingst-grimma, nyskick anv 4ggr. 500:-)

Liknande trådar

Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 199
Senast: FannyN
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
21 739
Senast: Migo
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 549
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 333
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025