Nej, tvärtom! Smala människor äter mindre än mig.
Fast ska man ha reda på varför man är överviktig behöver man nog ta reda på hur verkligheten ser ut. Jag vill inte vara överviktig! Jag vill vara smalare, jag vill vara rörligare och jag vill se bättre ut naken. Kom inte här och berätta för mig hur jag ska göra och inte göra för att må bra, för du har fan i mig inte en djävla aning om någonting. För att få ett hälsosamt förhållande till mat behöver man veta vad en "normal" portion är för någonting och vad den innehåller. Jag äter inte speciellt ohälsosamt, har aldrig gjort, men mina rutiner brister och jag äter mer än andra. Dessutom rör jag väldigt lite på mig, så det blir ännu värre.
Jämför jag mig med mina smala vänner så får jag i mig fler kalorier. Utan tvekan. Ett exempel ur verkliga livet: Säg att vi går ut och äter middag på en vanlig krog. Jag och min smala kompis beställer kanske samma huvudrätt, en högrevsburgare, som vi äter upp båda två. Men min smala vän har beställt ett glas vin till sin hamburgare och jag en öl. Där fick jag i mig 150 kcal mer än min vän redan. Sen dricker min vän vatten eftersom hon är törstig, jag beställer en till öl. Typ 180 kcal till extra. Så sitter vi och pratar en stund och servispersonalen frågar om vi vill ha dessert. Det vill vi båda två. Jag beställer en Irish Coffee och glass. Min vän beställer en svart kopp kaffe och två biscotti. Här har jag fått i mig typ 800 kcal mer än min vän på exakt samma middag, eftersom det inte var samma middag. Jag gör helt enkelt sämre val. Hade jag inte jämfört mig med andra hade jag aldrig insett varför jag väger mer och har mer fett på kroppen än andra.
Och ja, jag har också problem med underproduktion av sköldkörteln, men det är inte en ursäkt. Det finns mängder med smala människor som har problem med samma sak. De har bara ett annat förhållningssätt till mat och kaloriintag.
Ämnesomsättningen på friska personer skiljer sig ärligt talat inte speciellt mycket åt. Det är en myt! Däremot på sjuka personer kan de skilja, men det är en helt annan grej.