Vikt och mat

Hur långt är ett snöre?

Behovet av mat under en dag kan skilja sig massor mellan olika personer. Behöver du hjälp med maten råder jag dig att kontakta en dietist istället - "råd" kring matvanor på såna här öppna forum kan vara rent skadliga.
 
Hur mycket äter ni normalviktiga på en dag?

Är ganska stor men tycker inte att jag äter något fel.
Folks vikt och hur mycket de äter säger noll och intet.
Vi är alla olika. Vi har olika ämnesomsättning och olika begrepp om mat.

Jag är sjuk och äter vä'ldigt mycket mer än jag ätit tidigare men går ner i vikt ändå. När jag var som mest i kris vid min skilsmässa tappade jag massor av vikt trots att jag åt som tidigare.
En person jag känner äter som en häst men är anorektiskt smal. Andra äter fågelportioner men är överviktiga.
 
Din ämnesomsättning beror även på din ålder. Och hur mycket mat du behöver beror på hur mycket du rör dig/tränar också.
 
Frukost när jag har pms och mens.
Ibland mackor, Ibland enklare tacos, Ibland fika☺
Annars äter jag bara lunch och kvällsmacka.

(+Chips,choklad och glass några kvällar i veckan ☺)

Men jag håller med ovan jag har vänner som vräker i sig onyttigt och är smala och andra vänner som bara äter vanlig mat och tränar regelbundet men bär på extrakilon.

Jag är född smal och aldrig behövt träna något särskilt så jag tror inte maten är så avgörande som det sägs.
 
Hur långt är ett snöre?

Behovet av mat under en dag kan skilja sig massor mellan olika personer. Behöver du hjälp med maten råder jag dig att kontakta en dietist istället - "råd" kring matvanor på såna här öppna forum kan vara rent skadliga.
Håller helt med.

Ts: vad är det egentligen du vill diskutera? Är det råd du vill ha eller är du bara nyfiken på andras matvanor?
 
Folks vikt och hur mycket de äter säger noll och intet.
Vi är alla olika. Vi har olika ämnesomsättning och olika begrepp om mat.

Jag är sjuk och äter vä'ldigt mycket mer än jag ätit tidigare men går ner i vikt ändå. När jag var som mest i kris vid min skilsmässa tappade jag massor av vikt trots att jag åt som tidigare.
En person jag känner äter som en häst men är anorektiskt smal. Andra äter fågelportioner men är överviktiga.
Fast det där stämmer inte riktigt är min erfarenhet. De som är smala gör andra alternativ än de som är lite rundare. De som är smalare äter kanske inte mindre mängd mat, men andra alternativ. Jag har under flera år verkligen jämfört mina matvanor med smala personers och jo, jag äter mer. Och tittar jag på de i min omgivning som är större än mig, så äter de mer kalorier än vad jag gör.

Sen är det klart att sjukdom ställer till det, men de flesta av oss är trots allt inte sjuka, vi äter bara för mycket kalorier. Eller för få så de blir magra.
 
Fast det där stämmer inte riktigt är min erfarenhet. De som är smala gör andra alternativ än de som är lite rundare. De som är smalare äter kanske inte mindre mängd mat, men andra alternativ. Jag har under flera år verkligen jämfört mina matvanor med smala personers och jo, jag äter mer. Och tittar jag på de i min omgivning som är större än mig, så äter de mer kalorier än vad jag gör.

Sen är det klart att sjukdom ställer till det, men de flesta av oss är trots allt inte sjuka, vi äter bara för mycket kalorier. Eller för få så de blir magra.

Så var vi igång.

Vad menar du inte stämmer i @tanten inlägg? Att människors ämnesomsättning kan se olika ut, kastar du det faktumet åt sidan för att du har sett tjocka människor äta mer än dig? Övervikt är mer komplext än kalorier in - kalorier ut. Sluta jämföra din mat med omgivningens, det låter inte hälsosamt.
 
Fast det där stämmer inte riktigt är min erfarenhet. De som är smala gör andra alternativ än de som är lite rundare. De som är smalare äter kanske inte mindre mängd mat, men andra alternativ. Jag har under flera år verkligen jämfört mina matvanor med smala personers och jo, jag äter mer. Och tittar jag på de i min omgivning som är större än mig, så äter de mer kalorier än vad jag gör.

Sen är det klart att sjukdom ställer till det, men de flesta av oss är trots allt inte sjuka, vi äter bara för mycket kalorier. Eller för få så de blir magra.
Ja är man född slank är det kalorier in ut som gäller, men alla är födda med olika kroppar från början.
Vissa är större utan att det har med maten att göra alls.
Finns även smala som inte kan gå upp oavsett.
 
Frukost när jag har pms och mens.
Ibland mackor, Ibland enklare tacos, Ibland fika☺
Annars äter jag bara lunch och kvällsmacka.

(+Chips,choklad och glass några kvällar i veckan ☺)

Men jag håller med ovan jag har vänner som vräker i sig onyttigt och är smala och andra vänner som bara äter vanlig mat och tränar regelbundet men bär på extrakilon.

Jag är född smal och aldrig behövt träna något särskilt så jag tror inte maten är så avgörande som det sägs.

Hade jag bara ätit lunch och kvällsmacka hade jag också varit smal 😅

Jag äter frukost, lunch, mackor, kvällsmat, kanske en macka till och sisådär 1/2 kilo choklad per vecka 😂
 
Jag äter så mycket som möjligt, försöker äta sådant som jag vet att kroppen mår bra av och sådant jag tycker är riktigt, riktigt gott. Jag försöker också vara noga med att äta mat innan godis, för att inte råka ersätta maten med godiset. Det i kombination med att inte titta på hur andra gör, inte jämföra varken vikt eller portionsstorlekar med andra gör att jag totalt sett mår ganska bra fysiskt. Sällan sjuk och ingen ångest kring mat. Och justja, jag tittar mig sällan i spegel heller och har ingen aning om vad jag väger.
 
Hade jag bara ätit lunch och kvällsmacka hade jag också varit smal 😅

Jag äter frukost, lunch, mackor, kvällsmat, kanske en macka till och sisådär 1/2 kilo choklad per vecka 😂
Hade jag bara ätit lunch och kvällsmacka så hade jag varit rejält underviktig (och troligen suttit i fängelse efter att ha dödat någon då jag får riktigt dåligt humör bara som "normalhungrig" :angel: )
 
Tillräckligt gammal för att ha sett att vänner som var trådsmala upp till trettio år och inte behövde tänka alls på vad de åt, väger för mycket (ur hälso-, diabetes2- och artros-synvinkel) nu. Alltså tror jag inte att det går att äta vad och hur mycket man vill hela livet, om man inte har mycket goda matvanor, dvs skyr socker och älskar vegetabilier tillagade med minimalt med fett.

Själv skulle jag skulle kunna tänka mig att leva på ost, godis och snacks om jag inte visste bättre.

Skriver det här för att den som är avundsjuk på "naturligt smala" vänner som kan äta vad som helst ska veta att det inte fungerar i längden.
 
Tillräckligt gammal för att ha sett att vänner som var trådsmala upp till trettio år och inte behövde tänka alls på vad de åt, väger för mycket (ur hälso-, diabetes2- och artros-synvinkel) nu. Alltså tror jag inte att det går att äta vad och hur mycket man vill hela livet, om man inte har mycket goda matvanor, dvs skyr socker och älskar vegetabilier tillagade med minimalt med fett.

Själv skulle jag skulle kunna tänka mig att leva på ost, godis och snacks om jag inte visste bättre.

Skriver det här för att den som är avundsjuk på "naturligt smala" vänner som kan äta vad som helst ska veta att det inte fungerar i längden.
Stämmer mycket väl in på min man. Fram till 30 var han ”en spinkig benget” nu när han är 50 så är han mycket ”rund och go” :D
 
Frukost: overnight oats (2 dl havregryn, 0,5 dl havrekli, 2,5 dl havremjölk, några bitar mango och 1 dl havregurt
eller
2 mackor

Lunch: 2 mackor (eventuellt en liten portion overnight oats)

Middag: En rejäl portion lagad mat. Ofta pasta till.

Dryck: kranvatten och te. Några gånger i veckan golden milk med honung.

Övrigt: en drink eller två på helgen. Choklad ibland. Glass ibland. Onyttig fika ibland. Jag försöker begränsa onyttigheterna till helgen men det går inte alltid så bra. Jag önskar att jag kunnat äta choklad, glass och sånt utan viktuppgång som jag kunde när jag var yngre men det är solklart att ämnesomsättningen inte är lika effektiv. Men några portioner med onyttigheter blir det per vecka. De kilona som hoppat på mig får väl vara kvar. Jag tänker inte anstränga mig för att få bort dem. Annat än försöka begränsa onyttigheterna. Jag tänker inte svälta mig eller banta på nåt sätt för att bli av med dem.
 

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 211
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Eftersom jag äter litium måste jag regelbundet lämna prover för att se att sköldkörteln fungerar som den ska. Nu lämnade jag nya prover...
2
Svar
24
· Visningar
997
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 585
Senast: Takire
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp