Jag tänker att fin inte nödvändigtvis behöver vara med. Det räcker att ha en kropp. Fin blir för mig en estetisk värdering, och även om tanken med din mening är god så behöver inte en kropp vara "fin".
Sen om man är tjock eller smal, det får var och en bestämma vad personen tycker om det. Men det gäller ju bara sig själv. Hur andras kroppar ser ut får vara upp till dom
För egen del hoppas jag att jag skall kunna ge mitt barn en bättre start än jag själv fick. Å andra sidan har min egen historia givit mig kunskap om hur man enligt mig inte ska göra.
I min uppväxt har inte träning varit naturligt inslag om man tänker idrott. Vilket inte gjort mig nåt för jag har aldrig varit intresserad av idrott och träning som i att sporta och så vidare. Förutom ridning. I övrigt har vi alltid varit fysiskt aktiva. Men jag tror inte på att försöka tvinga på fysisk aktivitet för är det inte kul blir det ändå inte bra. Att försöka hitta på aktiviteter som gör att man rör på sig är väl bra men för små barn räcker det att leka tycker jag. Och större barn måste få hitta det som barnet tycker är kul.
Några saker jag inte kommer tolerera i min familj är bland annat att recensera andra människors utseende. Vare sig det har med vikt eller hårfärg eller vad det nu kan vara. Inte heller ge komplimanger för kroppsform. Det fick jag och det triggade bara att göra den ÄNNU "bättre", och födde självsvält. I mitt fall fanns det annat i botten men jag ser ingen poäng med att ge såna komplimanger.
Jag har en idé om hur jag kan hantera tankar om detta om frågor dyker upp. Innan dess tänker jag inte ta upp det alls. Mer än max att man behöver mat för att orka, och godis och bullar och glass är gott, men för att tänderna ska må bra så äter vi inte det varje dag. I övrigt är mat bara det, mat. Som ger energi så man orkar leva och leka. Jag tycker det räcker så. I alla fall nu när mitt barn är så pass litet. Och när det kommer till portionsstorlek så tänker jag att det inte är konstigare att vissa dagar är man mer hungrig och andra dagar mindre.
Sen kommer det bli svårare ju större barnet blir. Jag tänker främst skolåldern. Minns att man gick själv till skolsköterskan när jag gick i grundskolan och absolut kunde hon säga saker som inte är hundra passande. Kanske kan vara en idé att slå en signal när den tiden kommer och prata med den som är skolsköterska då och säga att si och så är inte önskvärt att ta upp inför mitt barn.